Lemez

Rossini – Amici e rivali

Zene

Két dudás egy csárdában, sem két tenor egy operában meg nem fér – vélhetjük, ám az utóbbi esetben elég nagyot tévedünk.

A 19. század első évtizedeiben ugyanis még egészen gyakoriak voltak az olyan dalművek, amelyekben több tenoristának is jutott kitüntetett szerep és jelentékeny énekelnivaló: bizonyság rá egy sor Rossini-darab. Ezekből az operákból válogatott össze egy közös lemeznyi párjelenetet és hármast korunk két kiemelkedő Rossini- és bel canto-énekese, az idén budapesti fellépésre sajna egyként hiábavalóan remélt Lawrence Brownlee és Michael Spyres. Két pompás hang és előadói kultúra kerül itt egymás mellé – a lemezcímet is értelmező – baráti rivalizálásban, és e méredzkedés hallatán legfeljebb a személyes gusztusunk alapján választhatunk magunknak tenorcsillagot. S közben megint rácsodálkozhatunk a „lusta” zseni életművének káprázatos bőségére, amely több évtizednyi Rossini-újrafelfedezés és -reneszánsz után is a kis­ujjból hanyagul kirázott, címről is alig ismerős rutinremekléseket kínál elénk. Ezúttal éppenséggel az 1818-as Ricciardo és Zoraidát, amelyben – akár az 1816-os Otellóban – nem is két, de rögtön három érdemi tenor szólamra lelhetünk (a fiatal Xabier Anduaga hangjával is megismerkedve). A hallgató szinte bánná is a koncepcióval nem igazán összeillő döntést, amely nyitószámul A sevillai borbély Figaro–Almaviva kettősét rendelte – már ha Spyres nem boldogulna oly remekül a címszereplő bariton szólamával. 

Erato CD, 2020

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.