Lemez

Rossini – Amici e rivali

Zene

Két dudás egy csárdában, sem két tenor egy operában meg nem fér – vélhetjük, ám az utóbbi esetben elég nagyot tévedünk.

A 19. század első évtizedeiben ugyanis még egészen gyakoriak voltak az olyan dalművek, amelyekben több tenoristának is jutott kitüntetett szerep és jelentékeny énekelnivaló: bizonyság rá egy sor Rossini-darab. Ezekből az operákból válogatott össze egy közös lemeznyi párjelenetet és hármast korunk két kiemelkedő Rossini- és bel canto-énekese, az idén budapesti fellépésre sajna egyként hiábavalóan remélt Lawrence Brownlee és Michael Spyres. Két pompás hang és előadói kultúra kerül itt egymás mellé – a lemezcímet is értelmező – baráti rivalizálásban, és e méredzkedés hallatán legfeljebb a személyes gusztusunk alapján választhatunk magunknak tenorcsillagot. S közben megint rácsodálkozhatunk a „lusta” zseni életművének káprázatos bőségére, amely több évtizednyi Rossini-újrafelfedezés és -reneszánsz után is a kis­ujjból hanyagul kirázott, címről is alig ismerős rutinremekléseket kínál elénk. Ezúttal éppenséggel az 1818-as Ricciardo és Zoraidát, amelyben – akár az 1816-os Otellóban – nem is két, de rögtön három érdemi tenor szólamra lelhetünk (a fiatal Xabier Anduaga hangjával is megismerkedve). A hallgató szinte bánná is a koncepcióval nem igazán összeillő döntést, amely nyitószámul A sevillai borbély Figaro–Almaviva kettősét rendelte – már ha Spyres nem boldogulna oly remekül a címszereplő bariton szólamával. 

Erato CD, 2020

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.