Koncert

Venom Inc.

  • G. A.
  • 2015. november 22.

Zene

A kopaszodó rocke­reket régebben kicsúfolták, ma meg úgy járulunk elébük, mintha fizetnének érte. Mert manapság csak­is ők vezethetnek el minket – hát, hogy pontosan hová is, arra azért nem olyan egyszerű kapásból válaszolni. Az például túlzás volna, hogy az elveszett gyermekkor aranyló kapujába – de annyi talán megkockáztatható, hogy egy letűnt korszak markáns légköre felé. Abba az időszakba, amikor a technikai-műveltségbeli hiányosságokat számos zenész a mindent lebíró akarattal, hittel és ihletett víziókkal helyettesítette, hogy bebizonyítsa: vannak lényegesebb dolgok is a zenében a kottaolvasás és a skálázás elsajá­títása helyett. Így törtek maguknak utat a punkok az óceán mindkét oldalán, így emelkedett fel Amerikában a glam, és így tett hozzá rengeteget az extrém metál megszületéséhez a Venom Angliában.

Mindez persze még a 80-as évek legelején volt – azóta másképp látunk és másképp is hallgatunk mindent. A Venom például (amely most két őstaggal és a 88–92 közötti időszak énekes/basszgitárosával érkezett hozzánk, jogi ügyek miatt kibővített névvel) ma már egyáltalán nem tűnik radikálisnak, viszont még most is friss és eredeti: Abaddon dobos crô-magnoni stílusú csépelése és a mizantróp, tar brit prolivá öregedett Demoliton Man bömbölése még akkor is biztosította a dalok végletesen nyers elevenségét, amikor Mantas gitáros a kelleténél jobban kigyakorolt szólókkal szórakoztatta a híveket. És ha már a hívek: a Venom tagjai abban a korban járnak, amikor a tény, hogy még köztünk vannak, és képesek minden este hatásosan játszani, a legfőbb örömök első számú forrásává válik az életükben – ezt pedig a közönség is pontosan érzi. A pesti koncerten így olyannyira hálatelt és fényes volt a hangulat, mint egy karizmatikus kisegyház vasárnapi ünnepségén. Annyi különbséggel, hogy a csillogó szemű gyülekezet ezúttal a sátánt, a fekete metált és a boszorkányokat éltette. Hát nem épp az ilyesmi az, amiért még érdemes koncertre járni?

Dürer kert, október 15.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.