Koncert

Vérbeli varieté

Fatima, Omar Souleyman, Hercules And Love Affair

  • - minek -
  • 2015. november 22.

Zene

A főprogramját tekintve is kétnapos, dupla estés Electronic Beats fesztivál első etapján igen gazdag felhozatal ígérkezett.

A Floating Points-féle Eglo kiadónál működő Fatima mindjárt kedves, intenzív színpadi jelenség remek énekhanggal, s hozzá a tavalyi, figyelemre méltó albumáról átemelt dzsesszes, soulos, r&b-s, néha afrobeates programmal, amit egy remek zenésztrió kísér maximum annyi elektronikával, amennyit az elektromos hangszerek megkívánnak. A dzsesszklubos környezetből aztán Omar Souleyman zökkent ki minket, aki meseszerűen teleportált a szíriai lakodalmak némileg belterjes világából az izgalmasabb zenékkel foglalkozó kiadók portfóliójába és a nagyobb fesztiválok színpadaira. Nos, az egzotikusabb hangzások rajongóinak nem lehet oka panaszra: a hűséges szintise társaságában, tradicionális viseletben, emblematikus napszemüvegében fellépő művész megbízhatóan hozza utóbbi két nagykiadós albuma slágergyanús szerzeményeit, melyeket a néha megszólított publikum is lelkesen vele énekel. Mindezt döngölő, az albumokon hallott, jeles producerek által odakentnél egyszerűbb ritmikai kísérettel, a levantei turbófolk műfaja által megkívánt, keleties hangszínekben fürdő szintifutamokkal. Az is igaz viszont, hogy Omar nem viszi túlzásba a produkciót – 39 percébe egy rövidebb menyasszonytánc is nehezen férne bele.

A tán legjobban várt fellépő, Andy Butler Hercules And Love Affair-projektje az utóbbi tíz év egyik legnagyobb dobása, mely stúdióprodukcióként és élőben is remekül működik. A diszkó- és funkihletésű, dögös house-ritmusok és a melegkabarék világának szerencsés ötvözése telitalálatnak bizonyult, s bár Butler albumról albumra és turnéról turnéra váltogatja zenésztársait és egzotikus vokalistáit, választásaiban nincs hiba. Ezúttal a tavalyi, remekül sikerült The Feast of the Broken Heart albumról megismert belga énekes (Gustaph) és a párizsi transzi vokalista, Mary Rouge áll a színpadon, akik a kellően kihívó mozgással és persze hanggal is eladják a műsort, pedig itt azután egy percre sincs megállás. Hogy mást ne mondjunk, az első óra folyamatos, megszakítatlan live act, amit Butler és izgalmas elektronikus kütyükön bűvészkedő famulusa prezentál; az egymásba kevert, melankolikusan vérforraló slágereket a két vokalista bontja ki. A produkció első felében főleg a legutóbbi albumról énekelnek, de előkerülnek olyan klasszikusok is, mint a You Belong vagy a My House. A legnagyobb feladat rendre az, hogyan birkóznak meg az egykor Antony Hegarty által felénekelt szuperslágerrel, a Blinddal, de a sikeres transzponálás és átszabás után ezt is frenetikus sikerrel abszolválják. A publikum által lelkesen végigtáncolt, tisztes terjedelmű programot South Street Player (Who?) Keeps Changing Your Mind című klasszikus vokál-house szerzeményével zárják – nagy piros pont nekik az egészért!

A38 hajó, október 16.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.