Koncert

Vérbeli varieté

Fatima, Omar Souleyman, Hercules And Love Affair

  • - minek -
  • 2015. november 22.

Zene

A főprogramját tekintve is kétnapos, dupla estés Electronic Beats fesztivál első etapján igen gazdag felhozatal ígérkezett.

A Floating Points-féle Eglo kiadónál működő Fatima mindjárt kedves, intenzív színpadi jelenség remek énekhanggal, s hozzá a tavalyi, figyelemre méltó albumáról átemelt dzsesszes, soulos, r&b-s, néha afrobeates programmal, amit egy remek zenésztrió kísér maximum annyi elektronikával, amennyit az elektromos hangszerek megkívánnak. A dzsesszklubos környezetből aztán Omar Souleyman zökkent ki minket, aki meseszerűen teleportált a szíriai lakodalmak némileg belterjes világából az izgalmasabb zenékkel foglalkozó kiadók portfóliójába és a nagyobb fesztiválok színpadaira. Nos, az egzotikusabb hangzások rajongóinak nem lehet oka panaszra: a hűséges szintise társaságában, tradicionális viseletben, emblematikus napszemüvegében fellépő művész megbízhatóan hozza utóbbi két nagykiadós albuma slágergyanús szerzeményeit, melyeket a néha megszólított publikum is lelkesen vele énekel. Mindezt döngölő, az albumokon hallott, jeles producerek által odakentnél egyszerűbb ritmikai kísérettel, a levantei turbófolk műfaja által megkívánt, keleties hangszínekben fürdő szintifutamokkal. Az is igaz viszont, hogy Omar nem viszi túlzásba a produkciót – 39 percébe egy rövidebb menyasszonytánc is nehezen férne bele.

A tán legjobban várt fellépő, Andy Butler Hercules And Love Affair-projektje az utóbbi tíz év egyik legnagyobb dobása, mely stúdióprodukcióként és élőben is remekül működik. A diszkó- és funkihletésű, dögös house-ritmusok és a melegkabarék világának szerencsés ötvözése telitalálatnak bizonyult, s bár Butler albumról albumra és turnéról turnéra váltogatja zenésztársait és egzotikus vokalistáit, választásaiban nincs hiba. Ezúttal a tavalyi, remekül sikerült The Feast of the Broken Heart albumról megismert belga énekes (Gustaph) és a párizsi transzi vokalista, Mary Rouge áll a színpadon, akik a kellően kihívó mozgással és persze hanggal is eladják a műsort, pedig itt azután egy percre sincs megállás. Hogy mást ne mondjunk, az első óra folyamatos, megszakítatlan live act, amit Butler és izgalmas elektronikus kütyükön bűvészkedő famulusa prezentál; az egymásba kevert, melankolikusan vérforraló slágereket a két vokalista bontja ki. A produkció első felében főleg a legutóbbi albumról énekelnek, de előkerülnek olyan klasszikusok is, mint a You Belong vagy a My House. A legnagyobb feladat rendre az, hogyan birkóznak meg az egykor Antony Hegarty által felénekelt szuperslágerrel, a Blinddal, de a sikeres transzponálás és átszabás után ezt is frenetikus sikerrel abszolválják. A publikum által lelkesen végigtáncolt, tisztes terjedelmű programot South Street Player (Who?) Keeps Changing Your Mind című klasszikus vokál-house szerzeményével zárják – nagy piros pont nekik az egészért!

A38 hajó, október 16.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.