Koncert

Vérbeli varieté

Fatima, Omar Souleyman, Hercules And Love Affair

  • - minek -
  • 2015. november 22.

Zene

A főprogramját tekintve is kétnapos, dupla estés Electronic Beats fesztivál első etapján igen gazdag felhozatal ígérkezett.

A Floating Points-féle Eglo kiadónál működő Fatima mindjárt kedves, intenzív színpadi jelenség remek énekhanggal, s hozzá a tavalyi, figyelemre méltó albumáról átemelt dzsesszes, soulos, r&b-s, néha afrobeates programmal, amit egy remek zenésztrió kísér maximum annyi elektronikával, amennyit az elektromos hangszerek megkívánnak. A dzsesszklubos környezetből aztán Omar Souleyman zökkent ki minket, aki meseszerűen teleportált a szíriai lakodalmak némileg belterjes világából az izgalmasabb zenékkel foglalkozó kiadók portfóliójába és a nagyobb fesztiválok színpadaira. Nos, az egzotikusabb hangzások rajongóinak nem lehet oka panaszra: a hűséges szintise társaságában, tradicionális viseletben, emblematikus napszemüvegében fellépő művész megbízhatóan hozza utóbbi két nagykiadós albuma slágergyanús szerzeményeit, melyeket a néha megszólított publikum is lelkesen vele énekel. Mindezt döngölő, az albumokon hallott, jeles producerek által odakentnél egyszerűbb ritmikai kísérettel, a levantei turbófolk műfaja által megkívánt, keleties hangszínekben fürdő szintifutamokkal. Az is igaz viszont, hogy Omar nem viszi túlzásba a produkciót – 39 percébe egy rövidebb menyasszonytánc is nehezen férne bele.

A tán legjobban várt fellépő, Andy Butler Hercules And Love Affair-projektje az utóbbi tíz év egyik legnagyobb dobása, mely stúdióprodukcióként és élőben is remekül működik. A diszkó- és funkihletésű, dögös house-ritmusok és a melegkabarék világának szerencsés ötvözése telitalálatnak bizonyult, s bár Butler albumról albumra és turnéról turnéra váltogatja zenésztársait és egzotikus vokalistáit, választásaiban nincs hiba. Ezúttal a tavalyi, remekül sikerült The Feast of the Broken Heart albumról megismert belga énekes (Gustaph) és a párizsi transzi vokalista, Mary Rouge áll a színpadon, akik a kellően kihívó mozgással és persze hanggal is eladják a műsort, pedig itt azután egy percre sincs megállás. Hogy mást ne mondjunk, az első óra folyamatos, megszakítatlan live act, amit Butler és izgalmas elektronikus kütyükön bűvészkedő famulusa prezentál; az egymásba kevert, melankolikusan vérforraló slágereket a két vokalista bontja ki. A produkció első felében főleg a legutóbbi albumról énekelnek, de előkerülnek olyan klasszikusok is, mint a You Belong vagy a My House. A legnagyobb feladat rendre az, hogyan birkóznak meg az egykor Antony Hegarty által felénekelt szuperslágerrel, a Blinddal, de a sikeres transzponálás és átszabás után ezt is frenetikus sikerrel abszolválják. A publikum által lelkesen végigtáncolt, tisztes terjedelmű programot South Street Player (Who?) Keeps Changing Your Mind című klasszikus vokál-house szerzeményével zárják – nagy piros pont nekik az egészért!

A38 hajó, október 16.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.