verzió+ - A guberáló

  • - kg -
  • 2008. november 6.

Zene

Két híradóbejátszás keretezi a jordániai kisember portréját: az egyikben a hírhedt al-Káida-vezér, Al-Zarkaui intéz dörgő szónoklatot híveihez és ellenségeihez, a másikban George W. Bush jelenti be, hogy sikerült likvidálni a körözött terroristát.
Két híradóbejátszás keretezi a jordániai kisember portréját: az egyikben a hírhedt al-Káida-vezér, Al-Zarkaui intéz dörgõ szónoklatot híveihez és ellenségeihez, a másikban George W. Bush jelenti be, hogy sikerült likvidálni a körözött terroristát. Speciálisan iraki idõegység: a televíziós erõfitogtatás és a kivégzés között eltelt idõ. Filmünk ezt a terroristányi idõt használja, hogy felvillantson egy sorsot a háttérbõl, történetesen Zarkából, ahonnan Zarkaui is származik. Itt él Abu Amar hívõ muszlim és lefelé csúszó kisegzisztencia. Filmtörténeti elõképét az olasz neorealistáknál, a biciklitolvaj megrövidítette családfõnél kell keresgélni, ha pedig a szomszédból hoznánk példát, akkor õ a tépelõdõ kisember, aki az elméletekben jóval jártasabb, mint a megélhetés útvesztõiben. Valamikor Afganisztánban szolgált, mudzsahid vezetõk testõre volt, jelenleg papírgyûjtésbõl él, egyik napról a másikra. Régi "trükkje" ez a történelmi/politikai jelenségek megértésének: ne a vezért mutasd, hanem a földönfutót, õ majd elvezet a gyökerekhez. Ennek jegyében követjük Abu Amart papírgyûjtõ útjaira és baráti összejövetelekre. Leginkább az utóbbi alkalmak azok, ahol kibukik a filmbõl a rendezetlen valóság: meglett férfiak (nõ szál se), a háborús feszültségek érintettjei vitatkoznak dzsihádról, al-Káidáról és egyéb hétköznapi kérdésekrõl, s mivel nem beszédet, hanem baráti összejövetelt tartanak, hol a kanapé bal szélén szenderedik el valaki, hol a jobb oldalon sóhajt fel a kibic, hogy már megint az a politika.

Verzió filmfesztivál, november 4-9., a Toldiban és a Cirkóban

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.