Vezérciki

Zene

Amióta csak különszámmal jelentkezik a Pesti Est a Sziget alkalmából, Uj Péter válogatott ökörségei teszik elviselhetővé a bejutásnál elkerülhetetlen sorban állás kínját.

Amióta csak különszámmal jelentkezik a Pesti Est a Sziget alkalmából, Uj Péter válogatott ökörségei teszik elviselhetővé a bejutásnál elkerülhetetlen sorban állás kínját. Mindmostanáig egyetlen baj volt csak ezekkel: humoruk nehezen tűrte a fordítást, vagyishogy a fordítóknak jelentettek akadályt a speciálisan hazai utalásokkal élő, stílusparódiákkal bolondított, szántszándékkal megrongált nyelvezetű köszöntők. De ez legyen a turisták baja, nekünk pont így volt jó.

Most viszont sajnos valamit nagyon elbaltázott, amikor azt próbálta megindokolni, miért kéne külföldi zenekarok helyett a sajátjainkra gerjednünk: "Magyarnak magyar lenne a tökön rúgója, ugye-ugye, és annak örülnénk inkább, hogy Flash (a jobbágy Stooges és MC5), Korog (a puszták Entombedja) és Böiler (a mucsai 4Skins és Cock Sparrer). De hiszen örülünk."

Kedves Péter, elment az eszed? Persze, rendben, pártoljuk a bennszülött bandákat, de már miért is kellene örülnünk a 4-Skins (így kéne írni) és a Cock Sparrer magyar verziójának? Ha ül a hasonlat, és a Böiler tényleg olyan, mint ezek, akkor mi a búbánatot keres a Zöld Udvar színpadán? Ha viszont a fellépése mégsem annak a magyar "zöld" pártnak a búvópatakszerű felbukkanását hirdeti, amely pár éve nácidiotizmusával oly sokat tett a zöld mozgalmak diszkreditálásáért, akkor vajon miért kell oi-hírbe keverni őket?

Mintha U. P. nem tudná, mit beszél. Hiszen a 4-Skins és a Cock Sparrer a brit szkinhedek alapzenekarai közül való. Klasszikus, 80-as évekbeli eresztés, punkos zene, futballkórusrefrének. 1981-ben, amikor egy zömmel pakisztániak lakta londoni negyedben lépett fel a 4-Skins és néhány más oi-zenekar, rajongóik provokatív fellépéséből fél Angliára átterjedő zavargássorozat lett. A 4-Skinst nem láttam, de a Cock Sparrer egyik londoni koncertjét igen, 1983-ban. Ennyi náci köszöntésre lendülő kart addig meg csak filmen. England belongs to me, ez volt a fő slágerük, a bevándorlók ellenében, persze. Oké, több mint húsz éve volt, a 4-Skins rég megszűnt, és azóta akár be is nőhetett a kopasz fejük lágya, bár erre nem tennék túl nagy összeget. Ha netán mégis így történt, és feltétlenül ezeket kell a jó fej bunkóság követendő példáiként beállítani, akkor legalább tessék két sorban indokolni.

A bőrfejes apológiához képest szimplán buta punknosztalgiának tűnik a vezércikket záró illemtani lecke, hogy: "A zenekarokat köpködni szabad!" Az ég szerelmére, ez már 1977-ben is baromság volt! Barátság kifejezésére nem ideális, viszont megalázó és gusztustalan. Vannak hagyományok, amelyeket nem kéne élesztgetni, ez pont ilyen. Nem hiszem, hogy 2005-ben a kölcsönös köpködés lenne az adekvát kifejezési módja zenekar és közönsége együvé tartozásának - mert ha a zenekart szabad, akkor vigyük végig, szabad a színpadról is köpködni a közönséget. Állj oda, Péter, ha ez hiányzik!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.