Lemez

Világvégi tánczene

The Pop Group: Citizen Zombie

  • Németh Róbert
  • 2015. április 12.

Zene

Úgy tűnik, éppen ideje van a hetvenes évek végén indult angol posztpunk zenekarok visszatérésének, hiszen két ilyen kulcsfontosságú együttes is új nagylemezt ad ki mostanában.

Az egyik a korabeli színtér egyik legfontosabb zenekara, a leedsi Gang Of Four, míg a másik egy ugyancsak kulcsfontosságú és nagy hatású együttes, a bristoli The Pop Group, melynek comebackje még nagyobb szenzáció, hiszen az együttes harmincöt év után készített új nagylemezt.

A táncos ritmusok, a karcos gitárok és a közéleti ihletettség egyvelegében utazó zenekar (az alapfelállás: Mark Stewart – ének, szövegek; John Waddington – gitár; Gareth Sager – gitár; Simon Underwood – basszusgitár; Bruce Smith – dob) 1977-ben alakult, és működése első szakaszának négy évében zenéjére egyszerre hatott a punk, a dub és a reggae, a funk, a Miles Davis-féle dzsessz, a Captain Beefheart-féle avantgárd, a no wave és a kortárs zene. Ami pedig a szövegeket és az ­ideológiát illeti: játszott az egzisztencialista filozófia, a balos agit-prop, a beatköltészet és a Last ­Poets afroamerikai spoken wordje és prehiphopja.

A zenekar 1981-es feloszlásáig két stúdiólemezt készített: az elsőt, az Y-t 1979-ben, míg a másodikat, a For How Much Longer Do We Tolerate Mass Murder? címűt (melynek borítóján André Kertész Csókolózó purdék című fotóját láthatjuk) egy évvel később. A zenekar 1981-ben belső feszültségek miatt szétszéledt. Az énekes („Mark Stewart megváltoztatott mindent”, nyilatkozta róla Nick Cave) az On-U Sound kollektívával kollaborált, s Mark Stewart & The Maffia néven adott ki nagylemezt 1983-ban, később pedig szólópályára lépett, és saját nevén hét szólólemezt jelentetett meg, de dolgozott többek közt Trent Reznorral, a Massive Attackkel és a Primal Screammel is. Egykori zenekara két kulcshangszerese, Sager és Smith Rip Rig + Panic néven alakított együttest, melynek az akkor 17 éves Neneh Cherry lett az énekesnője. Sager a Rip Rig + Panic 1983-as feloszlása után kisebb zenekarokban folytatta, míg a korábban a Pop Group mellett a Slitsben is zenélő Smith néhány évvel később a Public Image Limited tagja lett.

A jelenleg négytagú Pop Group 2010-ben állt össze néhány klub- és fesztiválkoncertre, de már abban az évben szóba került, hogy új nagylemezt rögzít. Bár az akkor tervezett album nem jött össze, mostanra elkészült az új sorlemez, melyet az a Paul Epworth gondozott, aki legnagyobb sikereit Adele-lel és a Florence and The Machine-nel aratta, de dolgozott olyan táncos-karcos gitárzenekarokkal is, mint a Future­heads, a Rapture vagy a Bloc Party. A Citizen Zombie, melynek már a címe is telitalálat, minden bizonnyal a kompetens produ­ceri kezelésnek köszönhetően is jó érzékkel libikókázik a múlt és a jelen között, nem görcsöl rá sem az egyikre, sem a másikra, viszont van tétje, van lüktetése és van (fekete) humora. Csíp, rúg és harap, horzsol, táncoltat, és itt-ott elképesztő hangörvényeket nyit. Ha nem is hibátlan, de nagyszerű világvégi zaj- és tánczene.

Freaks R Us, 2015

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.