Lemez

Vissza a diliházba

Kasabian: For Crying Out Loud

Zene

Sergio Pizzorno, a Kasabian dalszerző-gitárosa 2016-ot élete legjobb éveként emlegeti.

Tavaly vette feleségül régi szerelmét, két gyermekének édesanyját, kedvenc csapata, a Leicester City pedig óriási meglepetésre megnyerte a Premier League-et. Tom Meighan énekes viszont borzalmas évet zárt: meghalt egy közeli barátja, szakított a barátnőjével – nekik egy gyerekük van. Állítólag az húzta ki a gödörből, hogy Pizzorno 12 olyan dalt írt az új albumra, ami valósággal felvillanyozta őt, pedig már az idegösszeomlás szélén állt. „Ez a lemez mentette meg az életemet” – nyilatkozott mostanában lépten-nyomon az énekes. De valóban a borzasztó borítóval ellátott For Crying Out Loud lenne a legjobb lemez az amúgy elég nívós diszkográfiában?

A Meighan–Pizzorno-kettősnek részben az volt a szándéka, hogy felrázza az egyre jobban elsekélyesedő gitárzenei színteret. A dalokat a saját, The Sergery névre hallgató stúdiójában elsősorban gitáron írta Pizzorno, elektronikát jóval kevesebbet kapunk, ambíciót viszont – ahogy azt már említettük – annál többet. De ez sajnos nem elég ahhoz, hogy a For Crying Out Loud kiemelkedő legyen, túl sok rajta a töltelékszám, bizonyos dalokra többszöri meghallgatás után sem emlékszik az ember. Persze vannak fülbemászó darabok is. Az Ill Ray (The King) valóban olyan, mint a Daft Punk és a Nirvana törvénytelen gyermeke, a részben focis ihletésű Put Your Life On It a Kasabian első igazi szerelmes száma, de szintén nem rossz a fütyülős Sixteen Blocks, valamint a nyolc percet is meghaladó Are You Looking For Action, ami tökéletesen alkalmasnak tűnik a ráadás előtti koncertblokk lezárásához. A legemlékezetesebb dal azonban a You’re In Love With A Psycho, aminek a videoklipje az Eminem-féle The Real Slim Shadyhez hasonlóan egy diliházban játszódik – ezzel pedig a Kasabian a West Ryder Pauper Lunatic Asylum album után visszatér az elmegyógyintézet tematikához; simán lehet, hogy a dalt Meighan mentális összezuhanása ihlette, és igazán örömteli, hogy dalszerző barátja az új lemezzel kihúzta őt a pácból. Már csak azért is, mert a For Crying Out Loudnak ez az extra töltete adja a (b)romantikáját. Ha ezt kivesszük belőle, egy kevésbé izgalmas albumot kapunk, ami persze egyáltalán nem veszélyezteti a zenekar pozícióját. Biztosak lehetünk abban, hogy a Kasabian az idén is emlékezetes koncertet ad a Szigeten.

Columbia/Sony, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.