Lemez

Vissza a diliházba

Kasabian: For Crying Out Loud

Zene

Sergio Pizzorno, a Kasabian dalszerző-gitárosa 2016-ot élete legjobb éveként emlegeti.

Tavaly vette feleségül régi szerelmét, két gyermekének édesanyját, kedvenc csapata, a Leicester City pedig óriási meglepetésre megnyerte a Premier League-et. Tom Meighan énekes viszont borzalmas évet zárt: meghalt egy közeli barátja, szakított a barátnőjével – nekik egy gyerekük van. Állítólag az húzta ki a gödörből, hogy Pizzorno 12 olyan dalt írt az új albumra, ami valósággal felvillanyozta őt, pedig már az idegösszeomlás szélén állt. „Ez a lemez mentette meg az életemet” – nyilatkozott mostanában lépten-nyomon az énekes. De valóban a borzasztó borítóval ellátott For Crying Out Loud lenne a legjobb lemez az amúgy elég nívós diszkográfiában?

A Meighan–Pizzorno-kettősnek részben az volt a szándéka, hogy felrázza az egyre jobban elsekélyesedő gitárzenei színteret. A dalokat a saját, The Sergery névre hallgató stúdiójában elsősorban gitáron írta Pizzorno, elektronikát jóval kevesebbet kapunk, ambíciót viszont – ahogy azt már említettük – annál többet. De ez sajnos nem elég ahhoz, hogy a For Crying Out Loud kiemelkedő legyen, túl sok rajta a töltelékszám, bizonyos dalokra többszöri meghallgatás után sem emlékszik az ember. Persze vannak fülbemászó darabok is. Az Ill Ray (The King) valóban olyan, mint a Daft Punk és a Nirvana törvénytelen gyermeke, a részben focis ihletésű Put Your Life On It a Kasabian első igazi szerelmes száma, de szintén nem rossz a fütyülős Sixteen Blocks, valamint a nyolc percet is meghaladó Are You Looking For Action, ami tökéletesen alkalmasnak tűnik a ráadás előtti koncertblokk lezárásához. A legemlékezetesebb dal azonban a You’re In Love With A Psycho, aminek a videoklipje az Eminem-féle The Real Slim Shadyhez hasonlóan egy diliházban játszódik – ezzel pedig a Kasabian a West Ryder Pauper Lunatic Asylum album után visszatér az elmegyógyintézet tematikához; simán lehet, hogy a dalt Meighan mentális összezuhanása ihlette, és igazán örömteli, hogy dalszerző barátja az új lemezzel kihúzta őt a pácból. Már csak azért is, mert a For Crying Out Loudnak ez az extra töltete adja a (b)romantikáját. Ha ezt kivesszük belőle, egy kevésbé izgalmas albumot kapunk, ami persze egyáltalán nem veszélyezteti a zenekar pozícióját. Biztosak lehetünk abban, hogy a Kasabian az idén is emlékezetes koncertet ad a Szigeten.

Columbia/Sony, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.