Lemez

Vissza a startkockára

Lana Del Rey: Lust for Life

  • - legát -
  • 2017. szeptember 24.

Zene

Mivel a 2000-es évek közepére az amerikai main­stream popzene kizárólag farokméregetésre és seggrázásra korlátozódott, az évtizedfordulón nemcsak az olyan, paródiába illő szuper­sztárok eljövetele volt törvényszerű, amilyen Lady Gagáé vagy a willendorfi Vénusszá átoperált Nicky Minajé volt, de kellett valamiféle „ellenreformáció” is, ami természetesen a nosztalgiában öltött testet. A legkönnyebb dolga az aranytorkú Adele-nek volt, aki a hatvanas évek easy-listeningjének kissé megmalmozott változatával robbantott. A legnagyobb meglepetést viszont Lana Del Rey (sz.: Eli­zabeth Grant) felbukkanása okozta. Del Rey határtalan életuntsággal és az ezzel járó titokzatossággal egy évtizedekkel ezelőtti (még polaroid képeken és super 8-as filmeken megörökített) kisvárosi lány jelmezében testesítette meg az amerikai álmot és rémálmot, ráadásul világsikert hozó albuma a Born to Die címet viselte. Noha összes dalát mintha két – amúgy David Lynchhez kötődő – szám, a Blue Velvet és a Wicked Game ihlette volna, a legfeljebb kultal­bumesélyes nyersanyagot viszont sikerült olyan bravúrosan hangszerelni és összekeverni, hogy a nosztalgia a legkorszerűbb hangzással párosult, és ez 2012-ben (micsoda idők!) tényleg megbolondította a fél világot! Az év végére Lana mosolytalansága már-már ikonikussá vált, az énekesnő pedig egészen mostanáig ezzel a védjeggyel járta egyre unalmasabb és modorosabb haláltáncát James Dean összetört Por­sché­jának a roncsain. Például 2013-as Tropico cí­mű rövidfilmjében Évaként bukkant fel a paradicsomban, de a szintén ott tanyázó Jézus, Elvis, Marilyn Monroe és John Wayne sem tudta megmenteni, hogy Ádám lerántsa őt a földi mocsokba. Del Rey amerikai mítoszos szereptévesztése 2014-es, „pszichedelikusnak mondott” Ultraviolence című lemezén csak fokozódott. A művet állítólag An­thony Burgess Gépnarancsa ihlette, de az album a kereskedelmi siker ellenére is legfeljebb annyira volt eredeti, mint egy New Yorkot ábrázoló IKEA-poszter. Akárcsak a következő lemez, a 2015-ös Honeymoon, amely ugyancsak nem volt bukás, ám azt azért nyilvánvalóvá tette, hogy az addig bevált beteges hangvétel tovább már nem fokozható.

Hogy ez Lana Del Rey számára is evidens lehetett, azt a most megjelent Lust for Life borítója bizonyítja egyedül. Az énekesnő teli szájjal mosolyog egy kisteherautó előtt, amelyről azonban tudni kell, hogyan ugyanaz a pickup, amelyik a Born to Die borítóján is látható. Nem véletlenül. Noha a cím Iggy Pop (és David Bowie) 1977-es, de a Trainspotting főcímdalaként befutó számát idézi, szó sincs ekkora távolságról a jelen és a múlt között, s persze akkora energiákról sem, amekkorák Iggy számában elszabadulnak. Ez a Lust for Life csupán öt évet megy vissza az időben, hogy nagyrészt újrahasznosítsa a Born to Die bevált kliséit. Előkerülnek a slágeres fordulatok, a hiphopalapok, olykor az auto­tune is, a Love, a Coachella – Wood­stock in My Mind vagy a God Bless America – and All the Beautiful Women in it című számokat hallva olyan érzésünk támad, hogy csak véletlenül maradtak le a 2012-es lemezről. Az viszont újdonság, hogy elég nagy a vendégjárás. A címadó számban a kanadai énekes, The Weeknd kapaszkodik könnyedén, ő ugyanis férfi létére is olyan magas hangokat tud, hogy hozzá képest Del Rey csak búgócsiga a háttérben; ugyanez a helyzet a Fleetwood Mac lassan 70 éves énekesnőjével, Stevie Nicksszel, aki a Beautiful People Beautiful Problems című dalban nyújt sokkal emlékezetesebbet a főszereplőnél. Attól sem lesz jobb a helyzet, hogy a meghívott rappereknek, A$AP Rockynak és Playboi Cartinak sikerül a Summer Bummer című számot teljesen a saját képükre formálniuk, így az olyanná válik, mint egy közepes remix, úgyhogy Del Rey egyedül a Sean Ono Lennonnal énekelt duettből (Tomorrow Never Came) jön ki jól. Már amennyire jól lehet kijönni egy olyan számból, amelyet eleve úgy írtak meg, hogy legyen olyan, mint egy Beatles-dal.

Ennek ellenére a Lust for Life kifejezetten kellemes hallgatnivaló, a 16 szám többsége semmivel sem rosszabb, mint 2012 eget rengető slágerei. De azért ne felejtsük, ma már a Born to Die is csak egy lejárt lemez.

Polydor–Interscope, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.