Lemez

Vissza a startkockára

Lana Del Rey: Lust for Life

  • - legát -
  • 2017. szeptember 24.

Zene

Mivel a 2000-es évek közepére az amerikai main­stream popzene kizárólag farokméregetésre és seggrázásra korlátozódott, az évtizedfordulón nemcsak az olyan, paródiába illő szuper­sztárok eljövetele volt törvényszerű, amilyen Lady Gagáé vagy a willendorfi Vénusszá átoperált Nicky Minajé volt, de kellett valamiféle „ellenreformáció” is, ami természetesen a nosztalgiában öltött testet. A legkönnyebb dolga az aranytorkú Adele-nek volt, aki a hatvanas évek easy-listeningjének kissé megmalmozott változatával robbantott. A legnagyobb meglepetést viszont Lana Del Rey (sz.: Eli­zabeth Grant) felbukkanása okozta. Del Rey határtalan életuntsággal és az ezzel járó titokzatossággal egy évtizedekkel ezelőtti (még polaroid képeken és super 8-as filmeken megörökített) kisvárosi lány jelmezében testesítette meg az amerikai álmot és rémálmot, ráadásul világsikert hozó albuma a Born to Die címet viselte. Noha összes dalát mintha két – amúgy David Lynchhez kötődő – szám, a Blue Velvet és a Wicked Game ihlette volna, a legfeljebb kultal­bumesélyes nyersanyagot viszont sikerült olyan bravúrosan hangszerelni és összekeverni, hogy a nosztalgia a legkorszerűbb hangzással párosult, és ez 2012-ben (micsoda idők!) tényleg megbolondította a fél világot! Az év végére Lana mosolytalansága már-már ikonikussá vált, az énekesnő pedig egészen mostanáig ezzel a védjeggyel járta egyre unalmasabb és modorosabb haláltáncát James Dean összetört Por­sché­jának a roncsain. Például 2013-as Tropico cí­mű rövidfilmjében Évaként bukkant fel a paradicsomban, de a szintén ott tanyázó Jézus, Elvis, Marilyn Monroe és John Wayne sem tudta megmenteni, hogy Ádám lerántsa őt a földi mocsokba. Del Rey amerikai mítoszos szereptévesztése 2014-es, „pszichedelikusnak mondott” Ultraviolence című lemezén csak fokozódott. A művet állítólag An­thony Burgess Gépnarancsa ihlette, de az album a kereskedelmi siker ellenére is legfeljebb annyira volt eredeti, mint egy New Yorkot ábrázoló IKEA-poszter. Akárcsak a következő lemez, a 2015-ös Honeymoon, amely ugyancsak nem volt bukás, ám azt azért nyilvánvalóvá tette, hogy az addig bevált beteges hangvétel tovább már nem fokozható.

Hogy ez Lana Del Rey számára is evidens lehetett, azt a most megjelent Lust for Life borítója bizonyítja egyedül. Az énekesnő teli szájjal mosolyog egy kisteherautó előtt, amelyről azonban tudni kell, hogyan ugyanaz a pickup, amelyik a Born to Die borítóján is látható. Nem véletlenül. Noha a cím Iggy Pop (és David Bowie) 1977-es, de a Trainspotting főcímdalaként befutó számát idézi, szó sincs ekkora távolságról a jelen és a múlt között, s persze akkora energiákról sem, amekkorák Iggy számában elszabadulnak. Ez a Lust for Life csupán öt évet megy vissza az időben, hogy nagyrészt újrahasznosítsa a Born to Die bevált kliséit. Előkerülnek a slágeres fordulatok, a hiphopalapok, olykor az auto­tune is, a Love, a Coachella – Wood­stock in My Mind vagy a God Bless America – and All the Beautiful Women in it című számokat hallva olyan érzésünk támad, hogy csak véletlenül maradtak le a 2012-es lemezről. Az viszont újdonság, hogy elég nagy a vendégjárás. A címadó számban a kanadai énekes, The Weeknd kapaszkodik könnyedén, ő ugyanis férfi létére is olyan magas hangokat tud, hogy hozzá képest Del Rey csak búgócsiga a háttérben; ugyanez a helyzet a Fleetwood Mac lassan 70 éves énekesnőjével, Stevie Nicksszel, aki a Beautiful People Beautiful Problems című dalban nyújt sokkal emlékezetesebbet a főszereplőnél. Attól sem lesz jobb a helyzet, hogy a meghívott rappereknek, A$AP Rockynak és Playboi Cartinak sikerül a Summer Bummer című számot teljesen a saját képükre formálniuk, így az olyanná válik, mint egy közepes remix, úgyhogy Del Rey egyedül a Sean Ono Lennonnal énekelt duettből (Tomorrow Never Came) jön ki jól. Már amennyire jól lehet kijönni egy olyan számból, amelyet eleve úgy írtak meg, hogy legyen olyan, mint egy Beatles-dal.

Ennek ellenére a Lust for Life kifejezetten kellemes hallgatnivaló, a 16 szám többsége semmivel sem rosszabb, mint 2012 eget rengető slágerei. De azért ne felejtsük, ma már a Born to Die is csak egy lejárt lemez.

Polydor–Interscope, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.