Pop + rock

Visszatérők és elsőáldozók

Zene

Valamiért az utóbbi időben mintha a páratlan években sikerül nívósabbra a Sziget felhozatala, de azért az idei menüben is találunk izgalmas zenekarokat és énekeseket, sok visszatérőt és a magyar közönség számára új arcokat is. A huszadik alkalommal megrendezendő fesztivál fellépői közül mi most közel húszat ajánlunk megtekintésre - mindegyiket a Pop-Rock Nagyszínpadon vagy az A38 sátorban kell keresni.

augusztus 8.

szerda

A hivatalosan első napnak (bár ez már kezdi jelentőségét veszteni a Szigeten) nevezhető szerdán 16.30-kor az a Glasvegas lép fel a Pop-Rock Nagyszínpadon, amelynek neve láttán a napnál is világosabb, hogy a zenészek a Glasgow és Las Vegas városneveket turmixolták össze. A skót Allan testvérek, a szigorúan felföldi akcentussal éneklő James és a gitáros Rab vezette zenekar szűk öt éve robbant be a köztudatba a szívszaggató Daddy's Gone slágerrel, melyet 2008-ban követett a Velvet Underground és a földiknek számító The Jesus & Mary Chain hatása alatt megszült, cím nélküli debütalbum. Ezután jött a féktelen turnézás, a droghegyek s a tagcserék, hogy végül a megtisztult tesók új kollégáik oldalán egy méltó folytatással, a Euphoric Heartbreakkel térjenek vissza a klubokba és a fesztiválokra. Ja, és ha ez bármennyit is számít: az Oasis befutásában is oroszlánszerepet játszó Alan McGee szerint a Glasvegas a legjobb skót zenekar, ha a fent említett elődöket nem számítjuk.

A koncertet követően érdemes átszivárogni az A38 Színpadhoz, ahol 18.00-kor lép színpadra Anna Calvi. Az angol hölgy napjaink kevés női gitárvirtuózának egyike (talán még az érdekes nevű Kaki Kinget említhetjük mellette), ráadásul ő nem a szokványos le-föl, hanem a körkörös pengetés híve a hangszeren. A harminc körül járó és hegedűművészként sem utolsó énekes-dalszerzőnő 2011 elején jelentette meg első, cím nélküli lemezét, mely kivétel nélkül remek kritikákat gyűjtött be, és a dalok hallatán sokan máris PJ Harveyt és Siouxsie Sioux-t kezdték emlegetni - pedig Anna olyan zenei jogelődöket nevezett meg, mint David Bowie, Jimi Hendrix, Captain Beefhart, Nina Simone és a Rolling Stones.

Anna Calvi után ugyanitt a Magyarországon legutoljára idén tavasszal fellépő és általunk is meginterjúvolt alternatív rockzenekart, a dEUSt ajánljuk (A38 Színpad, 19.50). A derék belgák, mióta legutóbb nálunk jártak, kiadtak egy új lemezt, a Following Sea-t, amit könnyű lenne azzal elintézni, hogy csupán a tavalyi Keep You Close albumról lemaradt dalokat tartalmazza, ami végül is igaz, de nagyon is jó számokról van szó. Aki nem fért be az A38 hajóba tavasszal, most befurakodhat a jóval nagyobb A38 sátorba, hogy az újabb darabok mellett végigőrjöngjön olyan vitathatatlan dEUS-klasszikusokat, mint a Suds & Soda, a Hotellounge, a Little Arithmetics, a For The Roses, az Instant Street, a 7 Days 7 Weeks, a Favourite Game, az Architect vagy akár a főműnek is tekinthető Popular Culture.

Van, akik szerint lassacskán már a Placebo (Pop-Rock Nagyszínpad, 21.30) is megkaphatná a magyar állampolgárságot, de a velük meglehetősen rokon lelkületű Depeche Mode-hoz és, mondjuk, a Prodigyhez hasonlóan Brian Molkóéknak is simán bérelt helyük van bármilyen komoly külföldi fesztivál headlinereként. Lehet, hogy az utóbbi időben már nem olyan lemezeket gyártanak, mint a torzult fejű gyereket ábrázoló debütalbum, a nagy-nagy befutást meghozó Without You I'm Nothing vagy a magas lécet még utoljára átvivő Sleeping With Ghosts, de az biztos, hogy a fiatal Steve Forrest 2008-as érkezése felfrissítette a korai glambandáktól oly sokat tanuló zenekart. Az amerikai dobossal kiegészült trió koncerten amúgy hattagúra duzzad, és a Szigeten valószínűleg előad egy-két számot a készülő hetedik lemezről, meg persze jó pár régi slágert, köztük talán a Pure Morningot is, a Placebo Smoke On The Waterét, amit pont ezen okok miatt a 2003-as turné óta eléggé hanyagolnak.

augusztus 9.

csütörtök

A két, szóban forgó színpadról ezen a napon a Max•mo Parkot ajánljuk a Sziget-látogatók figyelmébe. A lendületes angol zenekar kalapos frontembere, az irodalomtanár végzettségű Paul Smith úgy néz ki, mintha Jacques Tati belecsöppent volna egy Dickens-adaptációba, ráadásul koncert közben szívesen olvasgat fel naplójából olyan benyomásokat, amelyeket napközben a fesztiválozók között császkálva jegyez fel. Az öttagú Max•mo Park a neo-posztpunk tetőzésekor (nem kis mértékben Paul Weller néhai zenekarára, a Jamre hajazva), 2005-ben bukkant fel, 2009-ben egyszer már megjárta a Szigetet is. Azóta volt egy kis leállás (közben Smith szólólemezt jelentetett meg), nemrégiben viszont a tagok egyesítették erőiket, és egy erős negyedik albummal, a korábbi munkáikhoz képest elektronikusabb megszólalású The National Health-szel jelezték, hogy a brit gitárzenekarokat továbbra sem szabad leírni (Pop-Rock Nagyszínpad, 18.00).

augusztus 10.

péntek

Maradjunk még a briteknél és a gitárzenéknél: a fesztivál harmadik napján játszik a csupán tavalyelőtt alakult The Vaccines (Pop-Rock Nagyszínpad, 16.30),amelynek a zenéjében a Strokes randevúzik az Oasisszel. 2011-es bemutatkozó lemezük, az önironikus című What Did You Expect From The Vaccines? volt szinte az egyetlen olyan indie-album a tavalyi mezőnyben, amit nem húztak le a kritikusok, köszönhetően minden idők egyik legjobb nyitódalának, a Wreckin' Barnak, valamint olyan jópofa slágereknek, mint az If You Wanna, az All In White vagy a szinte nemzedéki himnusznak tekinthető Post Break-Up Sex. És hogy a srácok mennyire belelendültek, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy négy héttel a Sziget-fellépést követően megjelenik második munkájuk, a szintén beszédes című Come Of Age: szóval amolyan lemezelőzetes koncertre lehet számítani tőlük.

Akárcsak a nem mindennapi nevű The xx zenekartól (Pop-Rock Nagyszínpad, 19.45): az ő második albumuk egy héttel a Vaccinesé után érkezik szeptemberben. Ideje már, mert nagyon kedveljük ugyan a "régi" slágereket, de a gyorsan rotálódó popvilágban egy fiatal zenekar jobban teszi, ha nem vár sokat két megjelenés között. Az x betűt és a fekete göncöket ismét kultikussá varázsoló, 2009-es debütje óta trióvá zsugorodott, zeneileg nehezen belőhető The xx (maradunk náluk is az indie-nél) olyan (lassú és sötéten hangulatos) dalokkal vált népszerűvé, mint a Crystalised, a VCR, az Islands és a Basic Space, és akkor legyen még egy párhuzam a Vaccinesszel: nekik is van egy zseniális nyitódaluk, ami szimplán az Intro címre hallgat. A szigetes koncert biztos nem fog hiányt szenvedni új számokban, nyilván felcsendül majd az új maxi, az Angels, és még jó pár szám a várva várt Coexist albumról (meglepődtünk volna, ha nem szerepel a címben x betű!).

augusztus 11.

szombat

Első magyarországi koncertjét adja szombaton 15.00-tól a Pop-Rock Nagyszínpadon a változatos karriert befutó Noah & The Whale. Charlie Fink és zenekara amolyan folk-rock kommunaként kezdte pályafutását, és 2008-ban még a brit top 5-be is bejutott a 5 Years Time slágerrel, de aztán Laura Marling nemcsak az együttest hagyta ott egy szédületesen sikeres szólókarrierért, hanem a magánéletben a frontembert is. Ezután jött minden idők egyik legszívszaggatóbb bánatalbuma: az elég komoly szimfonikus aláfestést kapó 2009-es The First Days Of Spring szinte összes dalában a szakításon rágódik az énekes. De hogy mennyire túltette magát rajta, jól bizonyítja, hogy a harmadik lemez, a tavalyi Last Night On Earth a korábbi folkosabb és depresszív hangulatot vidám diszkó-rockra váltja olyan energikus slágerek révén, mint a L.I.F.E.G.O.E.S.O.N., a Tonight's The Kind Of Night vagy az Opust szerencsére csak a címében megidéző Life Is Life.

Ezután ismét egy magyarországi visszatérő, meglehetősen korai időpontban: The Horrors (Pop-Rock Nagyszínpad, 16.30). Noha a zenéjük sokat változott a 2007-es Strange House gótikus világa óta, nehéz Farris Badwanékat verőfényes napsütésben elképzelni. Amíg a debütre a Cure, a Siouxsie & The Banshees és a Bauhaus hatott, addig a két évvel későbbi Primary Colours egy disszonánsabb, zajosabb alkotás lett, ami talán azért is volt lehetséges, mert a Portishead vezéragya, Geoff Barrow ült a produceri székben. Azt javasolta a srácoknak, hogy a harmadik albumot már saját maguk csinálják, és mennyire igaza lett: a 2011-es Skying számos év végi lista élmezőnyében felbukkant. Erre az albumra már olyan, poposabb világot képviselő elődök hatottak, mint a Suede, a Chemical Brothers és a Simple Minds - az utóbbi referenciát a mai napig tagadja a zenekar, de mi meg előbb hisszük el, hogy Elvis él.

A Horrors után rengeteg idő van eljutni az A38 Színpadig, ahol 19.50-ig kell várni Fink fellépésére (akinek természetesen semmi köze a fentebb említett Noah & The Whale Charlie Finkjéhez). A név amúgy nemcsak a Fin Greenall néven született negyvenéves úriembert takarja, hanem trió felállású együttesét is (Guy Whittaker basszusgitáros és Tim Thornton dobos kíséri). Fink egy klasszikus énekes-dalszerző akusztikus gitárral és szomorkás számokkal (sok esetben dzsessz-, blues-, folk- és dubelemekkel), éppen ezért meglepő kissé, hogy a szinte kizárólag elektronikus előadókra szakosodott Ninja Tune istállójába tartozik. A korábban Amy Winehouse-zal, John Legenddel és Professor Greennel is kollaboráló dalnok eddig négy (más források szerint öt) lemezt jelentetett meg, melyek közül a legtöbben a 2006-os Biscuits For Breakfastre és a tavalyi Perfect Darknessre esküsznek.

És akkor a nap végére egy merőben más attitűddel rendelkező előadó, aki nem más, mint Kutya Úr, vagyis a Calvin Cordozar Broadus, Jr. néven anyakönyvezett Doggfather, azaz Snoop Dogg. A folyamatosan balhéba keveredő rapper szintén nem először jár Magyarországon (bár a Szigeten most köszönthetjük első ízben), és szerencsére hozzánk még beengedik, ellentétben, mondjuk, Ausztráliával. Snoop egy igazi pimp, a fícsöringek királya, aki mindenkinél vendég, és akinél mindenki vendég, akivel ugyanolyan szívesen dolgoznak a nyálgépek (Akon, R. Kelly), mint a metálfejek (Korn) vagy a britpop-héroszok (Damon Albarn). A Doggfather nemcsak rappel, hanem színjátszik, rendez, filmes céget üzemeltet, valóságshow-t forgat, meg még amit el nem merünk képzelni. Persze a legtöbben azért a nyugati parti hiphopjáért szeretik őt, a Doggystyle albumért, meg az olyan dalaiért, mint a What's My Name, a Drop It Like It's Hot, az I Wanna Love You, a Signs, a Sexual Eruption vagy a Sweat. ' az, aki akkor is best of szettet játszik, ha egy csomó slágert kihagy, mert úgyis van helyettük sok másik, és szintén ő az a figura, akire azt szokás mondani, hogy egy nap alatt több dolog történik vele, mint velünk egész életünkben (Pop-Rock Nagyszínpad, 21.30).

augusztus 12.

vasárnap

Természetesen egy visszatérővel nyitjuk a zárónapot: 15.00-tól a Pop-Rock Nagyszínpadon dübörög a trió felállású The Subways. Ők negyedszerre vannak itt, legutóbb tavasszal láthattuk őket a hajón, ahol megígérték, hogy majd a Szigeten is óriási bulit csapnak. Nem is nagyon tudnánk máshogy elképzelni, hiszen a hiperpozitív frontember, Billy Lunn, az aranyos basszusgitáros csajt tökéletesen megtestesítő Charlotte Cooper és a mindenféle dobosklisének megfelelő Josh Morgan (aki amúgy Lunn édestestvére) igazi pörgős garázsrockzenekart alkot, lehengerlő partihimnuszokkal. A tavalyi Money And Celebrityt a korábban a Smiths- és Blur-albumokról ismert producerrel, Stephen Streettel elkészítő The Subwayshez képest kevesen csinálnak ennyire energikus és együtt énekelhető/headbangelhető/pogózható slágereket - aki nem hiszi, annak kiváló bizonyíték az Oh Yeah, a Girls & Boys, a kicsit B-52's-os It's A Party és a felülmúlhatatlan Rock & Roll Queen.

Az A38 Színpadon lép fel 18.00-tól az utolsó nap következő ajánlott fellépője, aki nem más, mint Beardyman. Az eredetileg Darren Foreman névre hallgató beatboxert sokan Dub FX-hez hasonlítják, és nem más hatott rá kiskorában, mint a Rendőrakadémia filmek hangutánzási mániájában szenvedő zsaruja, a Michael Winslow alakította Larvell Jones. Beardyman - akitől a Sacha Baron Cohen-féle inkognitós baromkodás sem áll távol - tavaly jelentette meg hülye című első albumát (I Done A Album) Aphex Twin- és Dizzee Rascal-paródiákkal, úgyhogy a Sziget-koncerten is biztosan lesz majd min röhögni.

Most pedig következzék egy párbaj, ugyanis két olyan bulit ajánlunk az alábbiakban, melyek egy időpontban zajlanak. A Pop-Rock Nagyszínpadon 19.45-kor kezd a sokak által imádott, míg mások által megvetett LMFAO, mely nem annyit tesz, hogy Laughing My Fucking Ass Off, hanem a Loving My Friends And Othersnek a rövidítése, legalábbis a zenészek szerint. A két tag rokoni kapcsolatban áll, ugyanis Redfoo a nála csak tíz évvel fiatalabb SkyBlunak a nagybátyja (azért ilyen nevek után ne csodálkozzunk a zenekari elnevezésen). A duó electropopja hallhatóan merített vállalható (2Pac, Run-DMC, James Brown) és kevésbé vállalható (Lil Wayne, The Black Eyed Peas) előadók munkásságából, bár a tagok szerint a Beatles és a Led Zeppelin is hatással volt rájuk (ennek nyomait még kutatják a tudósok, de Lady Gagánál is). A Party Rock Anthemet valószínűleg mindenki ismeri, akárcsak a Sexy And I Know It című slágert, és ugyan a fenti sorok nem nélkülözték az iróniát, mindenkinek szívesen ajánljuk az LMFAO partiszettjét, aki egy jót szeretne bulizni a színpad előtti hatalmas téren.

19.50-kor ugyanakkor az A38 Színpadon kezd a Lamb, mely zenekar 2003-ban fellépett már a Szigeten egy időjárási körülmények által sújtott fellépés erejéig, és idén a hajóra is eljutottak. Arra a koncertre nagyon sokan nem fértek be, úgyhogy itt az alkalom a pótlásra. A Lou Rhodes énekesnő és Andy Barlow producer alkotta kettős breakbeates, táncolható triphopja négy jó kis album erejéig varázsolta el a rajongókat az ezredfordulón, majd jött egy bő ötéves szünet, hogy aztán a duó újult erővel térjen vissza a színpadra 2009-ben. Tavalyra már egy album is összejött, ezzel turnézik még mindig a Lamb, de meglepődnénk, ha a sátorban nem hangzanának el olyan kultikus alapvetések, mint a Gorecki, a B Line, az All In Your Hands, a Cotton Wool vagy a Wonder.

Végül aztán ismét harc. A headliner párbaj résztvevői: a vörös sarokban (avagy az A38 Színpadán, 21.40-től) az angliai The Ting Tings. Harmadszor járnak Magyarországon (szigeteltek három éve, tavaly meg felléptek a VOLT-on), a második albumuknál tartanak, és fontos megjegyezni, hogy az idén februárban kiadott Sounds From Nowheresville fogadtatása eltörpült a 2009-es We Started Nothing megasikeréhez képest. Az indie-dance-pop duó ezúttal nem tudott That's Not My Name vagy Shut Up And Let Me Go kaliberű slágereket villantani, ami persze nem jelenti azt, hogy ez a Sziget-buli ne sikerülhetne jól. Katie White és Jules De Martino élőben még izgalmasabb produkciót nyújt, mint lemezen, és képesek még a gyengébb dalaikat is fergeteges partihimnuszokká duzzasztani.

A kék sarokban pedig a Las Vegas-i mormonok, vagyis a szintén triplázó The Killers (Pop-Rock Nagyszínpad, 21.30). Nekik valamiért mindig az a sors jut, hogy ők zárják a Szigetet a Nagyszínpadon, és amíg a 2007-es fesztiválon egy technikai malőröktől hemzsegő szettet kaptunk tőlük, addig egy évre rá már kiköszörülték a csorbát, és igazolták a hírnevüket. A new wave-es Hot Fuss, az erőteljes Bruce Springsteen-hatások alatt született Sam's Town és a főleg szintipopos ihletettségű Day & Age után egy hosszabb pihenőt iktatott be a zenekar (a szünetben a tagok közül Ronnie Vannucci dobos és a meglehetősen sótlan szólólemezzel előrukkoló Brandon Flowers volt a legaktívabb), de most már ismét együtt turnéznak, és csatlakoznak azon idei Sziget-zenekarok közé, melyek szeptemberben jelentetik meg következő albumukat. Az új munka Battle Born címre hallgat, s a Runaways című első maxi hallatán úgy tűnik, a Killers továbbra is a Coldplayjel harcol a következő U2 pozíciójának begyűjtéséért, mi pedig továbbra sem tudjuk értelmezni azt, hogy "are we human or are we dancer".


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.