Sziget

Ráadásképp

The Stone Roses

  • - minek -
  • Nagy V. Gergõ
  • 2012. szeptember 2.

Zene

"Olyan volt, mint amikor kisüt a nap" - írta egy brit kritikus a Stone Roses első lemezéről, "hirtelen minden színes lett" - sóhajtja egy doksiban Noel Gallagher, mikor a zenekarral való első találkozásról mesél. A nyolcvanas évek végére elsivárosodott brit gitárzenében revelatív erővel hatott a korai pszichedéliát és az acid house-t elegyítő Stone Roses feltűnése. Ian Brown majomszerű táncát a Top of The Popsban megannyi későbbi brit zenész figyelte tátott szájjal, s többen alighanem már a műsor végeztével utánozni kezdték. Legyen szó rave-eken elkábult fiatalokról vagy a zakós Phil Collinsoktól viszolygó, tanácstalan rockistákról - számosan megszólítva érezték magukat. A manchesteri színtéren felbukkanó Stone Roses kicsattanó önbizalommal, mogorva kiállással és tompán csillogó szemekkel tarolta le az angol popvilágot - s nem csupán a gitáros tánczene, az indie dance (vagy ahogy az NME hívta, a baggy) hamar elvirágzó öszvérműfaját definiálta és vitte a csúcsára (a Happy Mondays mellett), de a britpop héroszainak is utat tört és példát mutatott. Az első, öncímű lemezen nem is annyira a klubszíntérről importált grúvok, mint inkább a hatvanas éveket idéző harmóniák voltak a meghatározók - no, meg persze John Squire komplex gitárjátéka, Mani (basszus) és Reni (dob) masszív ritmusai és Ian Brown lebegő, távoli hangja, amelyek mai füllel hallgatva körülbelül épp annyira varázslatosan hangoznak össze ezen a kizárólag perfekt számokból egybeolvasztott albumon (producer: John Leckie), mint huszonhárom évvel ezelőtt.


Mindebből a varázslatból azonban vajmi kevés volt érezhető a Roses 96-os szigetes koncertjén. Megtépázott, elrongyolt banda érkezett Budapestre, John Squire és Reni nélkül, komor hangulatban. Régen oda volt már az egykori összhang - és az önbizalom is. Az első lemez viharos sikere után a banda évekig csak lemezkiadós pereskedéssel meg szolid botrányokkal múlatta az időt, Squire és Brown elkezdte utálni egymást, majd összebalhéztak a hiperaktív menedzserükkel, a főleg bankóktól hevülő Gareth Evansszel is (joggal: a nagyszájú exfodrász még a karácsonyi prémiumot is megtartotta magának). Végül öt év szarakodás után kijött a Second Coming című második lemez - de már más volt a közeg, az egykori rajongók (az Oasistől a Primal Screamen át a Blurig) uralták a piacot, és a kísérletezőbb anyag nem szólt akkorát, mint szerették volna. Már csak egy banda volt a Roses a többi közt, s ezt nehéz volt elviselni - Reni és Squire hamar ki is ugrott, nélkülük pedig fogatlan, döglődő oroszlánként vánszorgott fel a zenekar a Sziget nagyszínpadára. Jótékony homály fedi már e koncert részleteit, s inkább az érdemel szót, hogy utána Mani a Színház sátorban őrült buliban dülöngélt hajnalig, Brownt pedig reggel egy másik színpad alól kellett kihalászniuk a biztonsági őröknek - aztán a zenekar néhány hétre rá (végre) feloszlott.

Hogy mennyire jó döntés volt bedobni a törülközőt, az különösen a mából nézve látszik világosan - hiszen a hamvaiból tavaly októberben feltámadt Stone Roses tizenöt év pihenő után régi fényét idéző érdeklődés közepette, roppant gázsit kiérdemlő sztárbandaként térhet vissza a Sziget nagyszínpadára. Pedig nem jelent meg új anyag, s a tagok néha továbbra is veszekednek - ám az agónia emléke már rég szertefoszlott, a debütalbum deleje pedig még mindig eleven. A mai negyven körüliek generációjának Beatlese mára rocktörténeti klasszikussá nemesült, amit az is jól mutat, hogy az első lemezüket a Q vagy az NME rendszeresen kikiáltja minden idők legjobb albumának. (Pedig az utóbbiban annak idején csak hét csillagot kapott; "Egész jó. De nem több" - írta róla szegény Jack Barron.) A régi, örökbecsű felállás a dalokat kívülről zengő, örömgörcsben vonagló tömegek előtt játszik a reunió óta - s nincs okunk úgy hinni, hogy Budapesten más lesz a helyzet. Mert bár a zenekar repertoárja jószerével szűkös egy kétórás koncerthez, s állítólag Brown hangja sem lett az évekkel acélosabb, azért például az I Wanna Be Adored lassú nyitányának feldübörgő basszustémája alighanem továbbra is lúdbőröztető hatással fog működni a kavargó intró után, miként az I am the Resurrection (s kivált a refrénje) is sűrű és katartikus élménnyel kecsegtet - ráadásképp, ennyi év után.

Pop-Rock Nagyszínpad, augusztus 10., 21.30

Batikolt évek - A Stone Roses és az elektronikus tánczene

A Stone Roses feltűnése több szempontból is szerencsés pillanatban (hogy azt ne mondjuk: csillagórában) történt - egy kisebbfajta zenei forradalom közepébe csöppentek, amelyben meghatározó szerepet játszhattak, s eközben legalább annyi hatást gyakorolhattak az akkor születő zenékre, amennyi inspiráció őket érte kortársaik részéről. A trendformáló zenei színteret, melynek maguk is büszke tagjai lehettek, legalább 1988-tól kezdve Madchesternek hívta a kezdetben szokás szerint lelkes brit zenei sajtó. Nem csupán a Stone Roseshoz hasonlóan Manchesterből indult zenekarokat sorolta e név alá (az akkor már legendának számító New Ordertől kedve a Happy Mondaysen, Inspiral Carpetsen át a direktebb elektronikus tánczenében utazó 808 State-ig, illetve az abból kivált A Guy Called Geraldig), hanem jó néhány köröttük ügyködő dj-t, no meg egy egész zenei/szubkulturális hálózatot, amely a legendás helyi klub, a Hacienda körül forgott. A Hacienda volt az az alkimistaműhely, ahol találkozott a nyolcvanas évek indie popja és a dj-k által a tengerentúlról importált house meg a hiphop. S eme ihlető közegben el is hálták a műfajok nászát: a színtért hirtelen elárasztották azok a zenekarok, amelyek a csilingelő gitárok mellé a funkból és a diszkóból megismert dobképleteket társítottak. A recept alapján sorra születtek a sokszor 6-7 perces, eleve az önfeledt táncolásra született gitárzenék, melyekben sokszor már a dob és a basszus vitte a prímet (ennek azért léteztek vaskos előzményei - a nyolcvanas évek elejének new wave diszkó és punk-funk előadói részéről).

Az 1988-as maxisláger, az Elephant Stone volt a Stone Roses első veretes hozzájárulása ehhez a vonalhoz, de talán ennél is beszédesebb, ha meghallgatjuk a zenekar egyik legfontosabb számát, a 89-es Fool's Goldot. A funkys dobtéma, a basszus által diktált hipnotikus groove és a wah wah pedál sűrű használatán alapuló gitárjáték együtt gyilkos és egyben örökzöld tánczenévé változtatják a számot (jellemző, hogy utóbb a remixőröknek, például az 1999-es újraértelmezést alkotó Rabbit In The Moon kollektívának, csak rá kellett erősítenie az eredetileg is meglévő elemekre). A Stone Roses örökbecsű dalai ezerrel harsogtak a szerelem jó két évig tartó, batikolt pólókban és "ekiben" tobzódó "második nyarán"; a hisztéria egyik záróköveként pedig a zenekar Spike Islanden, a brit vegyipar időközben rekultivált és rehabilitált szülőhelyén tartott, többek között Frankie Knuckles és Dave Haslam dj-zésével kísért koncertjét szokták emlegetni.

Az elektronikus tánczene és a gitárzene nászán alapuló Madchester mozgalom lehanyatlott, de a metódus maga egyáltalán nem merült feledésbe. Mi több, magától értődő része lett a zenei köznyelvnek: a kilencvenes évek popslágereinek nem kis része így készült (még ha nem is oly ihletett stílben), az utóbbi évtized táncolhatóságot is előtérbe helyező gitárzenei előadói pedig inspirációikról szólva kedvtelve hivatkoznak a Stone Rosesra. A rockhangzást is asszimiláló, de alapvetően funkból, hiphopból és house-ból építkező tánczene (leánykori nevén big beat) pedig a kilencvenes évek végére ismét meghódította a táncparketteket - s ebben oroszlánrésze volt a közös munkát még Dust Brothersként az aranykor (no, jó: csak a rá következő ezüstkor) Manchesterében kezdő Chemical Brothersnek. Az már csak egzotikus adalék, hogy ekkor (2000-ben) megjelent egy - meg kell mondani: jórészt visszafogott, tiszteletteljes - SR-remixválogatás is, ami leginkább arról tanúskodik, hogy az eredeti zenék sokszor erősebbek és még utólag is inspiratívabbnak tűnnek, mint ama (mostanra már fenekestül felfordult) elektronikus zenei közeg, ahonnan akkor a remixőrök jöttek.

 


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.