mi a kotta?

Viszketegség

  • mi a kotta
  • 2021. március 17.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/11. hétre

„…születésekor igen erős, egészséges gyermek volt, de 3 hónapos korában, a himlőoltás után (az orvos más gyermektől vette az oltóanyagot) kiütést kapott az arcában (németül Vierzigernek hívják), mely később egész testére kiterjedt. Szegény gyermek sokat szenvedett […] állandóan orvosi kezelés alatt állott, a legkülönfélébb fürdőket használtuk, sajnos eredmény nélkül. Különösen éjjel nagyon kínozta a viszketegség, és csak reggel 6 óra után tudott végre pihenni. Öt éves koráig tartott ez a kiütés, mely hol gyengébben, hol erősebben lépett fel […] végre az orvos arzéncseppeket adott neki, melyet csak szülői beleegyezéssel szabad volt rendelnie. Ez használ, és 5 éves korában legnagyobb örömünkre arca, egész teste tiszta lett […]. Gyermekkori kiütése következtében nem érintkezett gyermekekkel, azért később is nehezen barátkozott velük. Lármás játékaikat nem szerette; az iskolában csak csendesen szemlélgette, mikor verekedtek, veszekedtek; mindig félreállt, nehogy ilyesmibe belekeveredjen, de azért a többi fiú korántsem vetette meg…”

Bartók Béla édesanyja emlékezett vissza ilyképpen a nagy zeneszerző legelső, egyszerre viszketeg és visszahúzódó éveire, s az idézetnek évfordulós indoka van, hiszen jövő csütörtökön lesz 140 éve, hogy Bartók megszületett. Ez alkalomból pedig ígérkezik aznap estére egy ünnepi gálakoncert a Müpa Home Live közvetítési programján: a Takács-Nagy Gábor által irányítandó MÁV Szimfonikusokkal, valamint az itt hegedűsként és brácsásként egyaránt szerepet vállaló, s mindkét minőségében világhírű Pinchas Zukermannal (március 25., fél nyolc). Kodály Duója mellett két Bartók-művet jelez a műsor, a Serly Tibor által befejezett Brácsaversenyt, valamint a Divertimentót, s mi minden bizodalmunkat beléhelyezzük e koncert megtartásába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.