mi a kotta?

Viszketegség

  • mi a kotta
  • 2021. március 17.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/11. hétre

„…születésekor igen erős, egészséges gyermek volt, de 3 hónapos korában, a himlőoltás után (az orvos más gyermektől vette az oltóanyagot) kiütést kapott az arcában (németül Vierzigernek hívják), mely később egész testére kiterjedt. Szegény gyermek sokat szenvedett […] állandóan orvosi kezelés alatt állott, a legkülönfélébb fürdőket használtuk, sajnos eredmény nélkül. Különösen éjjel nagyon kínozta a viszketegség, és csak reggel 6 óra után tudott végre pihenni. Öt éves koráig tartott ez a kiütés, mely hol gyengébben, hol erősebben lépett fel […] végre az orvos arzéncseppeket adott neki, melyet csak szülői beleegyezéssel szabad volt rendelnie. Ez használ, és 5 éves korában legnagyobb örömünkre arca, egész teste tiszta lett […]. Gyermekkori kiütése következtében nem érintkezett gyermekekkel, azért később is nehezen barátkozott velük. Lármás játékaikat nem szerette; az iskolában csak csendesen szemlélgette, mikor verekedtek, veszekedtek; mindig félreállt, nehogy ilyesmibe belekeveredjen, de azért a többi fiú korántsem vetette meg…”

Bartók Béla édesanyja emlékezett vissza ilyképpen a nagy zeneszerző legelső, egyszerre viszketeg és visszahúzódó éveire, s az idézetnek évfordulós indoka van, hiszen jövő csütörtökön lesz 140 éve, hogy Bartók megszületett. Ez alkalomból pedig ígérkezik aznap estére egy ünnepi gálakoncert a Müpa Home Live közvetítési programján: a Takács-Nagy Gábor által irányítandó MÁV Szimfonikusokkal, valamint az itt hegedűsként és brácsásként egyaránt szerepet vállaló, s mindkét minőségében világhírű Pinchas Zukermannal (március 25., fél nyolc). Kodály Duója mellett két Bartók-művet jelez a műsor, a Serly Tibor által befejezett Brácsaversenyt, valamint a Divertimentót, s mi minden bizodalmunkat beléhelyezzük e koncert megtartásába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."