Koncert

Vonzások és állatságok

Animal Collective a Balaton Soundon

Zene

Amióta létezik a Balaton Sound, majdnem minden évben kitermelt egy olyan fellépőt, amelyik annyira nem illett a sorba, mint Chewbacca a Halálcsillagra. Lebegett itt a Massive Attack, robotolt a Kraftwerk, és borult el a Portishead, idén pedig Björkre várt volna a totális kívülálló szerepe, ha nem mondta volna le a fellépést, úgyhogy a megtisztelő címke ezúttal az Animal Collective-é lett.

 


Fotó: Balogh Zoltán / Sziget

 

A marylandi négyes amolyan igazi Pitchfork-darling zenekar, mely a korábbi elborultságaival szembemenve három éve egy erősen Beach Boys-os hatású, poposabb orientáltságú albummal, a triófelállásban rögzített Merriweather Post Pavilionnel vett le sokakat a lábukról, és indult világhódító körútra, mely Zamárdit is érintette. Az más kérdés, hogy az ő produkciójuk sokkal jobban passzolna az A38 belsejéhez, mint a szilikoncicikkel, nonfiguratív tetkókkal és szőrtelenített mellkasokkal tarkított Balaton-parthoz, de a zenészeket ez láthatóan nem nagyon izgatja. A színpadon ezúttal már négyen vannak, mert nemrég visszatért a fentebb említett csúcsalbumból kimaradó gitáros-billentyűs, Deakin - mellette ott van a bányászlámpájával headbangelő billentyűs, Geologist, a dobokat lelkesen püfölő Panda Bear és a kamionos-baseballsapkát viselő frontember, Avey Tare. A Merriweather és a fesztivál jellege miatt az ember egy poposodó Animal Collective-re számít, de ők lazán tesznek arra, hogy ki mit vár: a nem túl fantáziadús pszichedelikus vetítések előtt totál elmebeteg tripet szabadítanak arra a pár száz emberre, aki odatéved a színpadjuk elé. Nem könnyű megkülönböztetni a dalokat, de az egyértelmű, hogy pár darab felcsendül a szeptemberben megjelenő új albumról, a Centipede Hz-ről is, és aki azt hiszi, hogy a zenekar az előző lemez játékosságát viszi tovább, az bizony jó nagyot téved.

Talán Deakin az oka, de az együttes megint a létező legmesszebb jár az együtt dúdolható melódiáktól, a strukturált dalformától és a táncolhatóságtól, és némileg szomorú konzekvencia, hogy a felvételeken nagyszerűen csengő énekhangok élőben sokkal erőtlenebbek. A koncert közepétől (és miután idegtépően hosszan szerelgetik Panda Bear dobszettjét) aztán egy kicsit már kezdenek a zenészek is felengedni, felcsendül a Brother Sport, és ez tényleg azon kevés pillanatok egyike, amikor a színpad előtt sok fej himbálózik egyszerre, hogy aztán egy újabb experimentális őrülettől megint mindenki lecövekeljen. Azért a második félidőben lazább a hangulat, főleg, amikor a Summertime Clothes is előkerül, és az ember már kezdene örülni, de aztán a dalt villámgyorsan lezáró zenészek még gyorsabban lejönnek a színpadról (Avey Tare köszönetmondása az egyetlen kommunikáció a közönséggel az este során), és már nem is jönnek elő többet. A nyolcvanpercnyi szadista agytornába sajnos nem fér bele a nagy sláger, a My Girls, ami az utóbbi évek egyik legzseniálisabb dala, de ebből a gesztusból is látszik, hogy az Animal Collective-et teljesen hidegen hagyják az elvárások. Páran még reménykedve ott állnak a színpad előtt, de azt már szedik szét, úgyhogy nincs mit tenni, keresni kell valami mást. Marad a dubstep.

Balaton Sound, Zamárdi, július 15.


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.