Koncert

Vonzások és állatságok

Animal Collective a Balaton Soundon

Zene

Amióta létezik a Balaton Sound, majdnem minden évben kitermelt egy olyan fellépőt, amelyik annyira nem illett a sorba, mint Chewbacca a Halálcsillagra. Lebegett itt a Massive Attack, robotolt a Kraftwerk, és borult el a Portishead, idén pedig Björkre várt volna a totális kívülálló szerepe, ha nem mondta volna le a fellépést, úgyhogy a megtisztelő címke ezúttal az Animal Collective-é lett.

 


Fotó: Balogh Zoltán / Sziget

 

A marylandi négyes amolyan igazi Pitchfork-darling zenekar, mely a korábbi elborultságaival szembemenve három éve egy erősen Beach Boys-os hatású, poposabb orientáltságú albummal, a triófelállásban rögzített Merriweather Post Pavilionnel vett le sokakat a lábukról, és indult világhódító körútra, mely Zamárdit is érintette. Az más kérdés, hogy az ő produkciójuk sokkal jobban passzolna az A38 belsejéhez, mint a szilikoncicikkel, nonfiguratív tetkókkal és szőrtelenített mellkasokkal tarkított Balaton-parthoz, de a zenészeket ez láthatóan nem nagyon izgatja. A színpadon ezúttal már négyen vannak, mert nemrég visszatért a fentebb említett csúcsalbumból kimaradó gitáros-billentyűs, Deakin - mellette ott van a bányászlámpájával headbangelő billentyűs, Geologist, a dobokat lelkesen püfölő Panda Bear és a kamionos-baseballsapkát viselő frontember, Avey Tare. A Merriweather és a fesztivál jellege miatt az ember egy poposodó Animal Collective-re számít, de ők lazán tesznek arra, hogy ki mit vár: a nem túl fantáziadús pszichedelikus vetítések előtt totál elmebeteg tripet szabadítanak arra a pár száz emberre, aki odatéved a színpadjuk elé. Nem könnyű megkülönböztetni a dalokat, de az egyértelmű, hogy pár darab felcsendül a szeptemberben megjelenő új albumról, a Centipede Hz-ről is, és aki azt hiszi, hogy a zenekar az előző lemez játékosságát viszi tovább, az bizony jó nagyot téved.

Talán Deakin az oka, de az együttes megint a létező legmesszebb jár az együtt dúdolható melódiáktól, a strukturált dalformától és a táncolhatóságtól, és némileg szomorú konzekvencia, hogy a felvételeken nagyszerűen csengő énekhangok élőben sokkal erőtlenebbek. A koncert közepétől (és miután idegtépően hosszan szerelgetik Panda Bear dobszettjét) aztán egy kicsit már kezdenek a zenészek is felengedni, felcsendül a Brother Sport, és ez tényleg azon kevés pillanatok egyike, amikor a színpad előtt sok fej himbálózik egyszerre, hogy aztán egy újabb experimentális őrülettől megint mindenki lecövekeljen. Azért a második félidőben lazább a hangulat, főleg, amikor a Summertime Clothes is előkerül, és az ember már kezdene örülni, de aztán a dalt villámgyorsan lezáró zenészek még gyorsabban lejönnek a színpadról (Avey Tare köszönetmondása az egyetlen kommunikáció a közönséggel az este során), és már nem is jönnek elő többet. A nyolcvanpercnyi szadista agytornába sajnos nem fér bele a nagy sláger, a My Girls, ami az utóbbi évek egyik legzseniálisabb dala, de ebből a gesztusból is látszik, hogy az Animal Collective-et teljesen hidegen hagyják az elvárások. Páran még reménykedve ott állnak a színpad előtt, de azt már szedik szét, úgyhogy nincs mit tenni, keresni kell valami mást. Marad a dubstep.

Balaton Sound, Zamárdi, július 15.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."