mi a kotta?

Wagner úr

  • mi a kotta
  • 2023. január 25.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/4. hétre

„Engem a legkevésbé sem izgat, hogy a műveimet előadják-e vagy sem. Az jobban érdekel, hogy úgy adják elő, ahogy szántam őket. Aki erre nem képes vagy nem hajlandó, annak hozzányúlni sem érdemes” – írta Wagner önérzetesen egyik fiatalkori írásában. Pedig elképzelni sem tudjuk, mennyire másképp énekelt egy korabeli német énekes, mint amit mai elkényeztetett fülünk megszokott. Miközben az olaszokat hangjuk magabiztosságáért és egyenletességéért dicsérték, a német gégékből hol briliáns, hol középszerű, hol pocsék hangok törtek elő, és Wagner maga is gyakran kényszerült arra, hogy szerény képességű kollégákkal dolgozzon együtt. A hiányosan képzett énekesek azonban többször alkalmaztak egyedi megoldásokat: a zeneszerző maga írja egyszer, micsoda hatással volt rá, amikor Pizzaro az utolsó mondatát nem énekelve, hanem kiabálva mondta a színpadon a Fidelio zárójelenetében.

Napjaink verzatilis tenorja, Jonas Kaufmann szinte egyedülálló abban, hogy az olasz és a francia operairodalom nagy szerepei mellett a németet is világszinten teljesíti. Már nem számoljuk, hányadik alkalommal érkezik Budapestre, ezúttal Verdi, Ponchielli és Leoncavallo, a szünet után pedig a bayreuth-i mester operaáriáit énekli a Nemzeti Filharmonikusok kíséretével (Müpa, január 28., fél nyolc). Ugyanezen a napon Schubert a főszereplő a Zeneakadémián, a Concerto Budapest egész napos rendezvényének esti koncertjén az Arpeggione szonáta és legismertebb dalai után a „Nagy” C-dúr szimfóniája hangzik el a Lied-specialista Juliane Banse, valamint Keller András, Maxim Rysanov és Rozsonits Ildikó tolmácsolásában (január 28., fél nyolc). Közösen lépnek fel a tavaly először átadott Kocsis Zoltán-díj nyertesei, Magyar Valentin zongoraművész és a Korossy Vonósnégyes. Az Y-generáció tagjai Dvořák és Brahms műveit adják elő – meg lehet hallgatni, igaz-e, amit Brahms Dvořákról mondott: bármit odaadna egy olyan dallamért, amit ő bármikor kiráz a kisujjából (Zeneakadémia, Solti Terem, január 29., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.