Visszhang: lemez

Boros Misi: Inspirations

Visszhang

Sok év eltelt, amióta Boros Misi feltűnt a Virtuózok első évadában, s bár érett, azóta is változatlanul mély zeneisége nyomán kijárna neki a Mihály megszólítás, ő továbbra is jobban kedveli a keresztnevét becézve.

Első Hungaroton-lemezén Chopin- és Brahms-műveket játszik, pedig ha időben nem is, az attitűdöt tekintve távol áll egymástól a két szerző. Chopin a kis formák megújítója, Brahms viszont mindig klasszikus előképekre tekint. Brahms Variációk és fúga egy Händel-témára című darabja, ha nem is olyan monstrum, mint a Goldberg- vagy a Diabelli-variációk, épp elég kihívást tartogat abban, ami minden variációsorozat nehézsége: az anyag együvé tartozását és változatosságát egyszerre kell megmutatni. Ha olykor túl nagy örömmel veti is magát a romantikus zongoranyelv kézenfekvő, duhaj megoldásaihoz, az egyéniséget, s főleg a virgonc örömöt lehetetlen nem észrevenni Boros Misi játékában. Chopin-interpretációja annál is figyelemre méltóbb. Vegyük például az érfelvágós g-moll balladát, amely A zongorista című filmben is felbukkan, és gyengéd, mollos sóhajmotívumai miatt gyakran esik hatásvadász pianisták martalékául. Boros kerüli a feltűnősködést, de annál meggyőzőbben formálja meg a ballada szerkezetét. Még számos részlet árulkodik a 19 éves zongoraművész született tehetségéről – a Desz-dúr berceuse finom billentése, a Fantaisie-Impromptu függönyszerű futamai –, a kísérőfüzetbe írt jegyzetei pedig gondolkodó, intelligens művészre utalnak. Nem minden csodagyereknek egyszerű felnőni – úgy tűnik, neki ez is sikerül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.