Visszhang: lemez

Boros Misi: Inspirations

Visszhang

Sok év eltelt, amióta Boros Misi feltűnt a Virtuózok első évadában, s bár érett, azóta is változatlanul mély zeneisége nyomán kijárna neki a Mihály megszólítás, ő továbbra is jobban kedveli a keresztnevét becézve.

Első Hungaroton-lemezén Chopin- és Brahms-műveket játszik, pedig ha időben nem is, az attitűdöt tekintve távol áll egymástól a két szerző. Chopin a kis formák megújítója, Brahms viszont mindig klasszikus előképekre tekint. Brahms Variációk és fúga egy Händel-témára című darabja, ha nem is olyan monstrum, mint a Goldberg- vagy a Diabelli-variációk, épp elég kihívást tartogat abban, ami minden variációsorozat nehézsége: az anyag együvé tartozását és változatosságát egyszerre kell megmutatni. Ha olykor túl nagy örömmel veti is magát a romantikus zongoranyelv kézenfekvő, duhaj megoldásaihoz, az egyéniséget, s főleg a virgonc örömöt lehetetlen nem észrevenni Boros Misi játékában. Chopin-interpretációja annál is figyelemre méltóbb. Vegyük például az érfelvágós g-moll balladát, amely A zongorista című filmben is felbukkan, és gyengéd, mollos sóhajmotívumai miatt gyakran esik hatásvadász pianisták martalékául. Boros kerüli a feltűnősködést, de annál meggyőzőbben formálja meg a ballada szerkezetét. Még számos részlet árulkodik a 19 éves zongoraművész született tehetségéről – a Desz-dúr berceuse finom billentése, a Fantaisie-Impromptu függönyszerű futamai –, a kísérőfüzetbe írt jegyzetei pedig gondolkodó, intelligens művészre utalnak. Nem minden csodagyereknek egyszerű felnőni – úgy tűnik, neki ez is sikerül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.