Visszhang: lemez

Guided By Voices: La La Land

Visszhang

Robert Pollard hatvan felett sem képes lassítani. 

Az általa vezetett Guided By Voices a 2012-es újjáalakulása óta a 21. stúdiólemezét adja ki, ami még a legendásan termékeny dalszerző esetében is egészen feszes munkatempónak számít. A GBV csúcslemezei a 90-es évek közepén jelentek meg (Alien Lanes; Bee Thousand), és kicsit olyanok, mintha hanyagul összeállított válogatáskazetták lennének: a bombasztikus indie-slágerek között diktafonnal felvett zajok, töredékben maradt próbatermi csörömpölések is megférnek. A lo-fi megszólalást részben maga mögött hagyta azóta a zenekar, de a sokszínűség továbbra is jellemző rájuk.

Az nem állítható, hogy Pollard esetében soha nem megy a mennyiség a minőség rovására, de kevés olyan hatvanas éveiben járó rockzenész van, aki ennyi idő után sem nosztalgiázik, hanem folyamatosan építgeti be aktuális kattanásait a zenekarának világába. A most megjelent La La Land sem szakad el radikálisan a GBV legutóbbi lemezeinek hangulatától: ismét vannak kikacsintások a klasszikus progresszív rock felé, kifejezetten melankolikus pillanatok, és hagyományosabb GBV-dalok is, és ezúttal is az utóbbiak sikerültek a legemlékezetesebbre (Ballroom Etiquette; Cousin Jackie).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.