Webdoku - Vízbe mártott testek - Flór Péter: Fékezett habzás

  • - kg -
  • 2011. július 14.

Zene

Christina (Spanyolország) szerint kicsit hideg a víz a nagymedencében (2006 előtti adat), máskülönben szuperjó a buli, és ezt támasztja alá Gábor (Magyarország), Gabriel (Portugália), Pablo (Argentína), Sofie (Franciaország) és még megannyi partiarc. Nagyjából ugyanezt mondják bennfentesek pozíciójából megszólaló kisebb-nagyobb mértékben érintettek: László (főszervező), Iván (művészettörténész), Zsolt (reklámszakember), Andrea (volt művészeti vezető) és Zsolt (dj) is.
Õk is mind a Cinetrip nagysága előtt adóznak. Részben, mert saját gyermekük, részben, mert ha valamire, akkor a budapesti fürdő- és partikultúra e jókor, jó helyen (Rudas fürdő) és sokak örömére megvalósult közös hajtására valóban illik - még ha nem is minden megszólaló szájára áll rá magától - a cool szó. A rendezvény mindennek el van mondva: kulturális exportcikknek, nemzedéki élménynek, chartert bérlő külföldiek célállomásának, egymást tipró tévéstábok kedvenc tudósítási helyszínének. A sikersztori hívószavainak kavalkádjában elsőként Imre (publicista) üt meg lemondóbb hangot, őt előbbre vágták, mint hogy hivatalosan is megkezdődne a lejtmenet krónikája; a bürokráciával, tartozásokkal, Károllyal (Sziget), kölcsönökkel, fürdőigazgatóval, egymásra mutogatással, kiborulásokkal, beborulásokkal, irigykedéssel, sérelmekkel tarkított, kissé belterjesnek és magántermészetűnek ható második rész. Kis partikulturális körmagyar (+ vállalkozói ismeretek) az ezredforduló környékéről, mely 2006-ban egyszer csak véget ér, és egy felirat - a sokat hangoztatott vizuális kultúra nem túl nagy dicsőségére - azt hirdeti, hogy az ellehetetlenülés sújtotta hősök sorsa azóta jobbra fordult, az új gyógyfürdővezér visszafogadta az előző vezetés által kicsinyes számításból kiebrudalt rendezvényt.

Mintha ezzel a film megtette volna kötelességét; minek ide több vizsgálódás, ön- és tényfeltárás, amikor ismét béke honol a medencékben.

Megtekinthető a videa.hu-n

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.