Webfilm - Mi az ihlet? - Versmob 0411

  • Sárossi Bogáta
  • 2011. április 14.

Zene

Mindenképpen jobb, ha húszéves egyetemisták mondják, hogy "a vers vagány", mint ha "a fölnőttek" akarnák rákényszeríteni a fiatalságra a fennköltészetet. Ezekben a fiatalokban pedig nagyon nagy a lendület: két filmet is forgattak, egy dokut és egy fikciós kisjátékfilmet.

Mindenképpen jobb, ha húszéves egyetemisták mondják, hogy "a vers vagány", mint ha "a fölnőttek" akarnák rákényszeríteni a fiatalságra a fennköltészetet. Ezekben a fiatalokban pedig nagyon nagy a lendület: két filmet is forgattak, egy dokut és egy fikciós kisjátékfilmet.

Rögtön a doku legelején bejelentik, miről lesz szó: "költészetről, a versről, írásról, hol van ennek a helye 2011-ben, vagy az értelme, vagy a hangsúlya. Minek? És kinek?" 44 költőt szólaltatnak meg, gondosan ügyelve a széles merítésre, vannak itt nők és férfiak, fiatal költők, középgenerációsok és a nagy öregek, hétköznapi nyelven és klasszikus formákban megnyilvánulók, alanyi költők és verses regények szerzői, de dalszövegírók és rapperek is, kevéssé ismertek és igazi sztárok. Annyira sokan vannak, hogy nyugodtan ki is hagyhatták volna az interjúalanyok felét. Vagy legalább azokat az önreflexív jeleneteket, amelyekben azt fejtegetik, hogy talán nem tökéletes, amit csinálnak, de ők legalább megcsinálják, szemben azokkal, akik nem. Miközben a húszévesek véghetetlen öntudatával odanyilatkozzák, hogy: "Csak mi vagyunk abban a helyzetben, hogy meg tudjuk ezt csinálni, mert mi vagyunk függetlenek, érted? Csak mi viseljük ezt úgy a szívünkön, hogy nem azt nézzük, hogyan teszek az asztalra kenyeret ebből."

Persze semmi gond ezzel, a jó ügy érdekében rágják a szánkba, mennyire jó fejek is ők - a költészetnek toboroznak híveket. Csakhogy a térítői attitűd nem garantálja, hogy a lelkesedés a nézőkre is átragad. S nem biztos, hogy elég, ha kiteszünk egy költészetet magasztaló filmet a netre, hogy mindenkinek letölthető közkincs legyen. Nem ártana az üzenet közvetítéséhez némi transzformáció, formai extravagancia sem. Mert sajna a huszadik perc után kezd kissé unalmassá válni, hogy nézzük a beszélő fejeket, a háttérben a dolgozószoba, könyvespolcok, néha egy konyha vagy kocsma, s még további húsz perc hátra van. A költők persze vicceseket is mondanak meg érdekeseket, de azért alapjában véve csak-csak önvallomások ezek, néha kis eltérésekkel ismétlődnek is, s néha kicsit banálisak. De hát mit lehet felelni olyan kérdésekre, mint: "Hogyan születik egy vers?", vagy "Mi az ihlet?", esetleg "A versnek van olyan, hogy küldetése?".

Például azt, hogy: "A költészetnek nagyon nagy ereje van. A legnagyobb mágia." És "Miben rejlik ez a mágia?" "Hát, ez az a titok, amit én eddig nem tudtam megfejteni... pont azért jó, hogy nem tudom megfejteni, mert ezáltal valahogy örök." Jaj!

Mindemellett persze jó nézni ezt a filmet, pont ezért, mert egy csokorba gyűjtve szólalnak meg benne kedvenc költőink, és kíváncsivá tesz azokra, akiket nem ismertünk eddig. De ne fűzzünk hozzá túl sok reményt, hogy bárki, aki eddig nem olvasott verseket, pont e film miatt kap majd kedvet hozzá.

Sajnos a kisjátékfilm sem sikerült igazán költőire. Itt egy narrátor mondja be a legelején, hogy miről szól a film: "Ez a történet arról tanúskodik, amiről szó és betű képtelen. A vers keletkezésének csodájáról." Két tiszta tekintetű, lánglelkű költő indul temetni egy harmadikat. A virrasztás éjszakáján egyikük a kocsmában cigarettapapírra és söralátétre írja enigmatikus verseit, másikuk a fürdőkádba merül alá, s oxigénhiányos állapotban reméli megálmodni a sírnál szavalandó költemény hiányzó utolsó sorát. Később valamelyikük alteregója egy lány combjára ró verssorokat, s szó esik egy fáról, ami köré kétszer is felépítették a házat.

Vagyis szimbólumokkal tele a padlás, de a keletkezés csodáját nem éljük át.

A filmek megnézhetők a http://versmob.hu oldalon

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.