mi a kotta?

William és Robert

  • mi a kotta
  • 2016. június 19.

Zene

„Bübájam szétszállt, odalőn, / s ha még maradt csekély erőm, / az már a magamé csak, és / Nápolyig vinni is kevés. / Országom visszanyertem én / s a csalót meg se büntetém: / ne hagyjatok hát tengenem / ezen a puszta szigeten; / sőt jertek e varázst a ti / varázstokkal megoldani. / Lágy lehetek röpitse vásznam, / máskép nehéz célt nem hibáznom. / Célom a tetszés volt. S ma már / oda a szellem, oda a báj; / s kétségbe kéne esni ma, / ha nem könnyitne szent ima, / mely a kegyelem kényszere, / s minden hibának gyógyszere. / Ha vártok hát bocsánatot, / nekem is megbocsássatok.”

A vihar epilógusában így búcsúzik a közönségtől a varázshatalmáról lemondó Prospero, s általa persze maga William Shakespeare – aki azonban varázspálca nélkül is mindmáig lenyűgözi és lenyűgözve tartja az emberiséget. Erről a kevéssé vitatott tényről az elkövetkező napokban és hetekben az Opera tematikus Shakespeare-fesztiválján is újólag meggyőződhetünk, hiszen ott most számos bemutató, koncert és koncertszerű előadás során égetik majd a tömjént az isteni bárd oltárán. Ilyen bemutató lesz mindenekelőtt Thomas Adès kortárs remekműve, A vihar: a 21. század eddig alighanem legsikerültebb operája Halász Péter vezényletével, Ludger Engels rendezésében s a jóképű Franco Pomponival (képünkön) Prospero szerepében (operaház, május 21., hét óra). De lesz még e „tengeri szélvész” mellett egy koncertszerű Hamlet Szokolay Sándortól (Erkel Színház, május 19., hét óra), egy Bellini-féle bel canto Rómeó-opera (Erkel, május 23., hét óra), valamint Otto Nicolaitól A windsori víg nők, méghozzá az énekkar művészei által előadva (Erkel Színház, május 24., hat óra). A másik Falstaff-opera, a Verdié címszerepében pedig két előadásra korunk „hájas lovagját”, Ambrogio Maestrit is Pesten találjuk majd!

Az elkövetkező napok mindazonáltal nem csupán Shakespeare kultuszát öregbítik majd, de Robert Schumannt, a Rajnának szaladó sérülékeny zsenit is. Így az Óbudai Danubia Zenekar szombati koncertjén a szerelmes Schumannt hozza elénk a zenekar sorozatának harmadik estéje: Szennai Kálmán karmesteri és Eckhardt Gábor házigazdai közreműködésével, s nem mellesleg a kiváló Balog József zongorajátékával (BMC, május 21., hét óra). Az Orosz Nemzeti Zenekar pedig kedden érkezik majd hozzánk egy teljes Schumann-programmal, valamint két nagynevű s együttesalapítóként is egyaránt jeleskedő, bár talán nem teljesen rokon alkatú szólistával: a zongorista Mihail Pletnyovval és a hegedűs Gidon Kremerrel (Nemzeti Hangversenyterem, május 24., fél nyolc).

Ugyanezen az estén egyébiránt a Kremerrel már többször sikerrel együttműködő Keller András és a Concerto Budapest most a Mozart-zongoraversenyeket elősorjáztató Várjon Dénest kíséri majd (Zeneakadémia, május 24., fél nyolc). S végezetül említsük a Pannon Filharmonikusok pesti sorozatzáró hangversenyét, mely a Passacaglia cím alatt Bach, Brahms és Richard Strauss egy-egy művét ígéri számunkra, a Négy utolsó ének szakaszában Szabóki Tündét főszerephez juttatva (Nemzeti Hangversenyterem, május 20., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.