Lemez

World music: a Balkán

Zene

most kitüntetett figyelmet kap, de azért ne nyugtalankodjunk. A lerágott csontokat elkerüljük. Ez itt a klezmeres, mediterrán, latin kiadás.

Dobranotch/Dobranocs 20 Years 1997-ben, amikor a Dobranotch/Dobranocs trió Nantes-ban megalakult, biztosan csak azt tudták a tagjai, hogy meg kellett lépniük Szentpétervárról, a sorozás elől. Egy foglalt házban laktak, autóstoppal közlekedtek, és az utcán meg a kocsmákban kalapozva muzsikálták össze a betevőt. Kelta dallamokkal kombinálták a zsidó népzenét, de egyébként minden­evők voltak, ahogy az a nyitott, emigráns folk-körökben dukál. Míg haza nem tértek az ezredfordulót követő években… 2001-es keltezésű Stob Dusa Razvernulasz albumuk az orosz és a balkáni népzene ötvözésén iparkodott, aztán átszerveződött a csapat, és mélyebbre hatolt a klezmerben. A legmélyére, mondhatni.

Az eredeti felállásból már csak a hegedűs Mitya Hramsztov van jelen, de ettől még a 20. évfordulós című válogatás fölöttébb egységes benyomást kelt. Sőt. Talán előnyére is válik az a változatosság, amit egy-egy breton vagy ukrán, vagy közel-keleti kaland emléke hozott. Hiszen a Dobranocs világa amúgy meglehetősen „egysíkú”, más kérdés, hogy éppen ezt szeretjük benne. Hogy rogyásig tánczene; mintha valami permanens menyegzőbe csöppentünk volna. Hét album színe-javát tartalmazza ez a kompiláció, olyan „slágerekkel”, mint a Du Host című (Rammstein-feldolgozás), és olyan hírességek közreműködésével, mint Frank London és Psoy Korolenko. Koszos, vad, régi vágású, és mégis, valahogy tök frissnek tetsző klezmer ez, az európai színtér élvonalából. (CPL-Music, 2018)

 

 

 

 

BandAdriatica: Odissea Az olasz Band­Adriatica azzal a vággyal szállt tengerre 2000-ben, hogy „eltévedjen”, és aztán kifújja magából megrázkódtatásait. Az Adria mélyére hatolva különleges kincseket talált, köztük a saját hangját, ami változatos színezetével összetéveszthetetlenné tette a balkáni és olasz rezesek frontján. De miután az albán, a montenegrói és a horvát partvidékből kiszippantotta a magáét, tovább kellett hajóznia, különben ugyanazt fújhatta volna tovább…

A 2015-ös Babilonia című lemez már azt tanúsította, hogy a BandAdriatica átevezett a Földközi-tengerre, és jócskán feltöltődött az észak-afrikai és közel-keleti tradíciókból. Az idei Odissea pedig azt tükrözi, hogy minél távolabb keveredett a Salentói-félszigettől, annál meggyőzőbb és élvezetesebb a kalandozása. Ez a banda már nagyon messzire szakadt a déli rezesek mulatságaitól. És bár fújnak benne szép számmal – meg hát nem is akárhogyan –, a dögösségét és markáns tartását a gitároknak és a dobnak köszönheti. Már-már rock, mondanám rá, csak hát éppen arról szól a sztori, hogy ne erőlködjünk a skatulyákkal meg a határokkal. Inkább teremtsünk új mítoszokat! Még akkor is, ha nem garantált a hazatérés. (Finisterre, 2018) 

 

 

 

 

 

Jaro Milko & the Cubalkanics: Zivot Jaro Milko Svájcban született 1978-ban, miután a szülei leléptek Csehszlovákiából. Komoly iskolákban tanult klasszikus gitározni, aztán magába szívta a punk, majd jött a balkáni hullám, szóval kissé megzavarodott.
A Strange Fruit nevű bandában avantgárd jazzt, a Prekmurski Kavbojciban pedig gipsy swinget játszott, à la Django Reinhardt. Ezek után a csajával Kubába látogatott, ahol megszállta egy újabb mánia. Az egy dolog, hogy a kubai zene, de éppen olyan szocialista relikviákba botlott, mint amiket a szülei képein látott hajdanán. Végül a cumbia került képbe, amikor a kultikus Firewater együttes gitárosaként az USA-ban turnézott. Egy cumbiaválogatás pörgött a turnébuszban, az okolható ezért.

Hát ezekből kéne összegyúrnia a maga külön bejáratú világát, gondolta Milko úgy 2010 körül. Ez a személyes birodalom a Cubalkanics nevet kapta, és 2014-ben a Cigarros Explosivos! című albummal debütált. Immár magára vethet, aki elmulasztotta, de semmi vész: az idei Zivot még jobban sikerült. A balkáni–kubai–cumbia mixtúrába belecsepegtettek egy adag török pszichedéliát, és végül addig forgatták szörfben, míg be nem tépett a teljes társulat. Márpedig szép számmal jeleskedtek a felvétel során. Többek közt Tod A és Nimrod Talmon a Firewaterből, Stefano Iascone a Figli di Madre Ignotából. Egy szó mint száz, a világ minden fertályáról. Ám ez a legkevesebb. Ami a lényeg: ez a tizenkét szám úgy fest, mintha mindig is együtt játszottak volna ilyen súlyos könnyűzenét. És mintha mindig is egy tőtől fakadt volna a kubai–balkáni–török–izraeli… Nincsen ebben semmiféle agyas kitaláció. Jana Kouril – Milko neje – pedig úgy énekel, akár egy underground angyal. Csupa lélek és csupa élet – ahogy az album címe mondja csehül. (Jasha! Records, 2018) 

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.