Lemez

World music: a Balkán

Zene

most kitüntetett figyelmet kap, de azért ne nyugtalankodjunk. A lerágott csontokat elkerüljük. Ez itt a klezmeres, mediterrán, latin kiadás.

Dobranotch/Dobranocs 20 Years 1997-ben, amikor a Dobranotch/Dobranocs trió Nantes-ban megalakult, biztosan csak azt tudták a tagjai, hogy meg kellett lépniük Szentpétervárról, a sorozás elől. Egy foglalt házban laktak, autóstoppal közlekedtek, és az utcán meg a kocsmákban kalapozva muzsikálták össze a betevőt. Kelta dallamokkal kombinálták a zsidó népzenét, de egyébként minden­evők voltak, ahogy az a nyitott, emigráns folk-körökben dukál. Míg haza nem tértek az ezredfordulót követő években… 2001-es keltezésű Stob Dusa Razvernulasz albumuk az orosz és a balkáni népzene ötvözésén iparkodott, aztán átszerveződött a csapat, és mélyebbre hatolt a klezmerben. A legmélyére, mondhatni.

Az eredeti felállásból már csak a hegedűs Mitya Hramsztov van jelen, de ettől még a 20. évfordulós című válogatás fölöttébb egységes benyomást kelt. Sőt. Talán előnyére is válik az a változatosság, amit egy-egy breton vagy ukrán, vagy közel-keleti kaland emléke hozott. Hiszen a Dobranocs világa amúgy meglehetősen „egysíkú”, más kérdés, hogy éppen ezt szeretjük benne. Hogy rogyásig tánczene; mintha valami permanens menyegzőbe csöppentünk volna. Hét album színe-javát tartalmazza ez a kompiláció, olyan „slágerekkel”, mint a Du Host című (Rammstein-feldolgozás), és olyan hírességek közreműködésével, mint Frank London és Psoy Korolenko. Koszos, vad, régi vágású, és mégis, valahogy tök frissnek tetsző klezmer ez, az európai színtér élvonalából. (CPL-Music, 2018)

 

 

 

 

BandAdriatica: Odissea Az olasz Band­Adriatica azzal a vággyal szállt tengerre 2000-ben, hogy „eltévedjen”, és aztán kifújja magából megrázkódtatásait. Az Adria mélyére hatolva különleges kincseket talált, köztük a saját hangját, ami változatos színezetével összetéveszthetetlenné tette a balkáni és olasz rezesek frontján. De miután az albán, a montenegrói és a horvát partvidékből kiszippantotta a magáét, tovább kellett hajóznia, különben ugyanazt fújhatta volna tovább…

A 2015-ös Babilonia című lemez már azt tanúsította, hogy a BandAdriatica átevezett a Földközi-tengerre, és jócskán feltöltődött az észak-afrikai és közel-keleti tradíciókból. Az idei Odissea pedig azt tükrözi, hogy minél távolabb keveredett a Salentói-félszigettől, annál meggyőzőbb és élvezetesebb a kalandozása. Ez a banda már nagyon messzire szakadt a déli rezesek mulatságaitól. És bár fújnak benne szép számmal – meg hát nem is akárhogyan –, a dögösségét és markáns tartását a gitároknak és a dobnak köszönheti. Már-már rock, mondanám rá, csak hát éppen arról szól a sztori, hogy ne erőlködjünk a skatulyákkal meg a határokkal. Inkább teremtsünk új mítoszokat! Még akkor is, ha nem garantált a hazatérés. (Finisterre, 2018) 

 

 

 

 

 

Jaro Milko & the Cubalkanics: Zivot Jaro Milko Svájcban született 1978-ban, miután a szülei leléptek Csehszlovákiából. Komoly iskolákban tanult klasszikus gitározni, aztán magába szívta a punk, majd jött a balkáni hullám, szóval kissé megzavarodott.
A Strange Fruit nevű bandában avantgárd jazzt, a Prekmurski Kavbojciban pedig gipsy swinget játszott, à la Django Reinhardt. Ezek után a csajával Kubába látogatott, ahol megszállta egy újabb mánia. Az egy dolog, hogy a kubai zene, de éppen olyan szocialista relikviákba botlott, mint amiket a szülei képein látott hajdanán. Végül a cumbia került képbe, amikor a kultikus Firewater együttes gitárosaként az USA-ban turnézott. Egy cumbiaválogatás pörgött a turnébuszban, az okolható ezért.

Hát ezekből kéne összegyúrnia a maga külön bejáratú világát, gondolta Milko úgy 2010 körül. Ez a személyes birodalom a Cubalkanics nevet kapta, és 2014-ben a Cigarros Explosivos! című albummal debütált. Immár magára vethet, aki elmulasztotta, de semmi vész: az idei Zivot még jobban sikerült. A balkáni–kubai–cumbia mixtúrába belecsepegtettek egy adag török pszichedéliát, és végül addig forgatták szörfben, míg be nem tépett a teljes társulat. Márpedig szép számmal jeleskedtek a felvétel során. Többek közt Tod A és Nimrod Talmon a Firewaterből, Stefano Iascone a Figli di Madre Ignotából. Egy szó mint száz, a világ minden fertályáról. Ám ez a legkevesebb. Ami a lényeg: ez a tizenkét szám úgy fest, mintha mindig is együtt játszottak volna ilyen súlyos könnyűzenét. És mintha mindig is egy tőtől fakadt volna a kubai–balkáni–török–izraeli… Nincsen ebben semmiféle agyas kitaláció. Jana Kouril – Milko neje – pedig úgy énekel, akár egy underground angyal. Csupa lélek és csupa élet – ahogy az album címe mondja csehül. (Jasha! Records, 2018) 

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.