Lemez

World music: kerek

Zene

történetek szabadságról, szerelemről és kijárási tilalomról.

Jan Galega Brönnimann, Moussa Cissokho, Omri Hason: Dandoula Tala Afrikai hárfa (a továbbiakban: kora) nélkül nem lehet élni. A mandinka népek erről sokat tudnának mesélni, hiszen vagy nyolcszáz éve a kora az egyes számú tradicionális hangszerük, amelyről már a 14. században megemlékezett a marokkói Ibn Battúta. Egy szál korával megidézhető az a hallatlan mélység, ami a nyugat-afrikai muzsikákban rejlik, és nincs olyan érzés, amit ne tudna kifejezni. Továbbá nincs olyan hangszer, amelyhez ne tudna könnyedén hozzásimulni, így aztán ma korára vadászik boldog-boldogtalan, és egymásba érnek a korás kollaborációk. (E hasábokon is megemlékeztünk a csellista Vincent Segal és Ballake Sissoko, a gitáros Joe Driscoll és Sekou Kouyate, illetve a kelta hárfás Catrin Finch és Sekou Kouyate közös dolgáról.)

A svájci klarinétos Jan Galega Brönnimann a szenegáli Moussa Cissokhóval és az izraeli perkás Omri Hasonnal állt össze, s rukkolt ki immár a második albummal. Brönnimann korábbi dobásai ismeretlenek előttem, de játéka a jazznek azt a vonzó világát idézi meg, amely nem a vacsora mellé jár, viszont tele van frissességgel, fordulattal, energiával és szabadsággal. Cissokho ragyogó korás, és az énekhangja is mágikus, olyannyira, hogy egyenesen bosszantó, amikor egy-egy instrumentális darabbal rukkolnak ki. Határok nélkül – igazít útba a lemezük címe, és hát tényleg. Bár el tudom képzelni, hogy manapság ez többek számára rossz hír… (CPL-Music, 2020)

 

 

 

 

Damir Imamović: Singer of Tales Ennek a produkciónak – amely most az európai világzenei rádiós lista második helyén áll – az énekes Damir Imamović a legkevésbé ismert alakja. Producere, Joe Boyd annak a tizenegy világzenei gurunak az egyike, akik 1987 nyarán egy londoni kocsmában eldöntötték, hogy a továbbiakban world musicnak nevezik a kiadványaikon hallható folkos muzsikát (így a Muzsikásét is, amelyet a Hannibal Records élén Joe népszerűsített a világban). A hangmérnök Jerry Boys több Grammy-díjat tart a vitrinben, például a Buena Vista Social Club és Ali Farka Touré partnereként. Ami pedig a felállást illeti, a bőgős posztot Greg Cohen kapta, akinek Tom Waits, John Zorn, Ornette Coleman vagy Laurie Anderson lemezeiről ismerhetjük a nevét, de aki járatos az orientális világban, az a török Derya Türkannal (kemenche) és a bosnyák Ivana Đurić-tyal (hegedű) is találkozhatott már.

Persze, Damir sem kezdő versenyző, öt éve nálunk is járt Sevdah Takht nevű zenekarával a (Budapesten rendezett) WOMEX-en. Finom hangú és roppant elmélyült alak, aki bár híres zenészcsaládba született, kezdetben inkább a filozófiai tanulmányaira koncentrált. Cohennel és Türkannal Berlinben jött össze, majd meghívta őket a 40. születésnapjára rendezett szarajevói koncertre, és ezzel ki is pipálhatjuk a lemez előzményeit, dióhéjban.

Damir terepe, a sevdah a 19. században virágzott, afféle kávéházi muzsikaként. Átvészelte a 20. század megannyi pusztítását, sőt, a boszniai háború után reneszánsza támadt a fiatalok között. Maga a szó török eredetű és kettős jelentésű: a fekete epét és a reménytelen szerelmet egyaránt jól fedi. Hangoltságában a fadóval és a mornával rokon, vagyis az a lényege, hogy megszakadjon a szív.

A Singer of Tales darabjainak többsége tradicionális sevdah, megtoldva egy szefárd zsidó dallal, és végül Damir saját szerzeményével, amely annak a vágyának ad hangot, hogy Bosznia felülemelkedjen a nacionalizmuson. Amit a bőgő és a kemenche művel, az végig lenyűgöző, és ahogy kell, a szomorkás szív is megkapja a magáét, mégsem mondhatom, hogy részemről első hallásra szerelem. És hát a másodikra sem… Damir kirívó érzékenységű kamaramuzsikája könnyen megérintett, de aztán hiába vártam: nem rázott meg, nem ragadt magával. (Wrasse Records, 2020)

 

 

 

 

Edikanfo: The Pace Setters Megint a lemez producerével kezdhetem… Brian Eno a neve, és egészen elképesztő életmű áll mögötte, a korai Roxy Musickal, az ambient megteremtésével, David Bowie, John Cale, a Talking Heads és sokak támogatásával. A Talking Heads-et ő taszigálta az afrikai ritmusok felé, a Remain in Light album nagy gyönyörűségére.

Enóra nagy hatással volt Fela Kuti afrobeatje, így örömmel fogadta, amikor egy ghánai mene­dzser meghívta egy fesztiválra. Fai­sal Helwaninak persze maga felé hajlott a vénája, a megállapodásuk szerint Enónak segítenie kellett újonnan felfedezett bandája, az Edikanfo felvételét és kiadását.

Az Edikanfo korrekt ghánai highlife zenét játszott, tele dobbal és fúvóssal, funkys gitárokkal. A stúdióviszonyok (alig volt mikrofon) kissé árnyalták az összképet, de ami lejött, az a maga korában ütős produkciónak számított. Ám mire megjelent, Ghánában éjszakai kijárási tilalmat vezetett be a katonai juntát megdöntő J. J. Rawlings, ami a klubélet és a zenekarok befagyásával járt. Feloszlott az Edikanfo is, aztán a tagjai szétszóródtak a világban.

Negyven év kellett, hogy újra összeálljon, hogy végre megmutathassa magát. Nem tudom, mi lett belőle ebben a járvány sújtotta fesztiválszezonban. Mindenesetre azt a ’81-es korongot most újra kiadta a Glitterbeat. Halmozottan hátrányos helyzetű, de mondom, a maga korában igazán ütős highlife-ként… Bárcsak ilyen kerek lenne a sztorijuk vége is! (Glitterbeat Records, 2020)


Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.