Koncert

Wovenhand

  • - greff -
  • 2014. június 29.

Zene

Ha a memóriám nem tréfál meg, akkor ez volt a legelső alkalom, hogy a hazánkban már sokadszorra fellépő David Eugene Edwards az egész koncertet állva játszotta végig. Ez pedig igen erősen befolyásolta a hangzást, hiszen a gitárszék mellőzése az akusztikus hangszerek szinte teljes száműzését is magával vonta, vagyis a Wovenhand ezúttal a furcsafolkos oldala helyett gyakorlatilag mindvégig a rockos arcát mutatta a közönségnek.

Nincs ez másként a zenekar egészen kiváló új lemezén, a koncerten alaposan feltárt Refractory Obdurate-en sem. A Wovenhand jelenleg kvartettként, kétgitáros felállásban játszik, és kifejezetten brutális megszólalásra tör: az új lemezről előhúzott Hissben, vagy az előző album, a The Laughing Stalk záró számában, a Glistening Blackben könnyedén elhajtották magukat addig a fenyegető égzengésig, amely még a mostanában egyre közelebbi rokonuknak tűnő Swans koncertjein is a ritkább pillanatok közé tartozik. A bandanás másodgitáros egyébiránt a látványnak is jót tett, hiszen a fehér westernkalapban színpadra lépő, a korábban látottaknál néhány fokkal kevésbé zaklatott fővezérrel együtt eredményesen testesítette meg a szakállas alkoholistának mutatkozó foglyait (vagyis a dobost és a basszert) a vérdíjért a vadnyugaton keresztülcipelő fejvadász klasszikus alakját. De azért nem csak a szétrepedő korszakok koromsötét éjszakáiról szólt a koncert: a szintén friss és nagyon eleven Good Shepherd, amely mintha a korai Cult vibrálását élesztené újra, egy alternatív univerzumban rádiós sláger is lehetne akár. Edwards koncertjeinél talán már le sem szükséges írni, de azért álljon csak itt, hogy az első hangtól az utolsóig hibátlanul és teljes szívből játszott mind a négy zenész - hiányérzetet így aztán csak a ráadás rövidsége kelthetett, amikor is mindenki lélegzet-visszafojtva várt legalább egy vagy két 16 Horsepower-számot, de a zenekar végül nem vitte be a kegyelemdöfést.

A38 hajó, május 21.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.