Lemez

World music: miután

Zene

bejártuk Jugoszláviát, fény borul Iránra, és berobban a nemzeti tangódiszkó.

Amira Medunjanin: For Him and Her A bosnyák Amira Medunjanin, jó szokása szerint, bánatos sevdalinka dalokat is énekel új albumán, de nem ragaszkodik hozzájuk. Időnként úgy fest, mintha szelíden átfolyna a szerb vagy horvát, vagy macedón határon, azt az érzetet keltve, hogy Jugoszláviában utazunk.

For Him and Her című albumán két jugo­szláv megasztár, a bosnyák Silvana Armenulić és a szerb Toma Zdravković slágereit idézi meg. Olyan is van köztük, ami közös művük volt, mint például a Šta će mi život, amelyet a legnagyobb példányszámban eladott jugó kislemezek sorában tartanak számon.

A tizenkilenc éves Silvana 1958 tavaszán egy leskovaci szálloda parkjában sétálgatott a koncertje előtt. Ott aludt Toma, egy poros faluból érkezve, hogy munkát keressen. De nem talált. Már arra sem volt pénze, hogy hazatérjen, így csövezni kényszerült a parkban. Amúgy egy igen finom fiatalember benyomását keltette. Silvana a szárnya alá vette, és munkát, kenyeret kerített neki. Ő járta ki Toma első lemezszerződését is. Nem kellett sok, és a jugó Charles Aznavourként emlegették. Tele voltak melegséggel szomorkás dalai.

Sajnos, már nem él egyikük sem. Silvana 1976-ban autóbalesetben halt meg, Toma 1991-ben, prosztatarákban. Érdemes előbányászni a korongjaikat, viszonylag könnyen fellelhetők.

De addig is itt van Amira Medunjanin albuma – én mondjuk ezzel sem tudok betelni. Nem csoda, hogy Amirát a bosnyák Billie Holiday-ként könyvelték el. A hangja gyönyörű, a dalok mámorosak… Mi kell még? Egy olyan briliáns banda, mint amilyen most (húros, fúvós, billentyűs és ütős hangszereivel) felsorakozott mögötte, hogy immár az egykori Jugo­szlávia határain túl is hódíthasson ez a pompás kávéházi muzsika. (Croatia Records, 2020)


 

 

 

 

Mahsa Vahdet: Enlighten the Night Az iráni Mahsa Vahdet háromszor is szerepelt e hasábokon az elmúlt hónapokban. Emlegettük Nelia Safaie és Ooldouz Pouri mentoraként, ami „semmi” ahhoz képest, hogy a Kronos Quartettel közös Placeless című albuma 2019 legnagyobb világzenei szenzációjának bizonyult. Benne lehet a pakliban, hogy három olyan énekesnőről beszélünk, akik (az 1979-es iszlám forradalom óta) énekesnőként nem szerepelhetnek a hazájukban, így nyugati lemezfelvételeiken egyszerre tükröződik a szabadság és az otthontalanság, a sötétség és a fény.

Ami a ragyogást illeti, abban Vahdat lemezein komoly szerepet kapnak a klasszikus és a kortárs költők, ezúttal főleg a lassan ezeréves Omár Kháyyám versei. Azok képezik a dalai alapját, Atabak Elyasi hangszerelésével, aki a férje, és akivel 2017 óta Berkeley-ben él. Elyasi ezúttal nem egy vonósnégyesre, hanem egy akusztikus norvég jazztrióra adaptálta Mahsa dallamait. Nem először kísérték, és egészen rendkívüliek: valahogy úgy vannak mögötte, hogy közben egy teljesen önálló univerzumot képeznek. A legnagyobb mozgástere a zongorista Tord Gustavsennek van, aki nem átall egy-egy latin húrt is megpendíteni, mint például az ellenállhatatlanul keserédes Farewell című dalban. Ez akár rádiósláger is lehetne, és ennél most nem tudok súlyosabb dicséretet kitalálni, mert miközben kalapot emelek Vahdat konzekvens mélysége előtt, időnként már fullasztónak találom szakadatlan alámerülését. (Kirkelig Kulturverksted, 2020)


 

 

 

 

 

Aurevoir: Forduló A 2015-ben Zsámbékon született Aurevoir szereti hangsúlyozni, hogy nem világzenét, hanem (döntő befolyásai alapján) etno-beatet művel, de különben nem egy válogatós banda. Felhasználja mindazt, ami a világzenéből (bocs) izgatja: a magyar mellett a balkáni, a mediterrán és az ír népzenét, de a Fordulón tangó és blues is hallható. Más kérdés, hogy nem a stiláris gazdagsága miatt olyan kedvelt a zenekar, és az új lemeze sem attól erős, már amikor…

Ez a Forduló népzenei feldolgozásokkal indul: az Alig című még kissé gyámoltalanul, viszont utána a Diszkó már baromi erős, és éppen úgy fest, mint az Aurevoir, amikor elemében van. Ezerrel pörög és meg van bolondítva egy csomó fordulattal, messziről kikerülve a kaptafák unalmát. A hangütés jeles, ám aztán sajna leül a cucc. A gondot a túladagolt líra okozza, mely saját szerzeményeikre éppolyan jellemző, mint egy megzenésített Radnóti-versre (Kőrisbogár), vagy a Minden álmomban című Cseh Tamás-feldolgozásra. E lagymatagságban már-már félni kezdtem, hogy az Aurevoir a Petőfi rádió profilját lőtte be, de aztán kisimult a világ, és újra beindult a buli. Na, így már oké! Minden jó, ha ilyen jó a vége: a Délibáb és a tangós Várlak világzenénk (bocs) legjei közül való: méltán lehet rá tombolni, a nemzeti „folkrendőrséget” pedig megütheti a sárga guta… (MMM Records, 2019)

alá

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.