Lemez

World music: miután

Zene

bejártuk Jugoszláviát, fény borul Iránra, és berobban a nemzeti tangódiszkó.

Amira Medunjanin: For Him and Her A bosnyák Amira Medunjanin, jó szokása szerint, bánatos sevdalinka dalokat is énekel új albumán, de nem ragaszkodik hozzájuk. Időnként úgy fest, mintha szelíden átfolyna a szerb vagy horvát, vagy macedón határon, azt az érzetet keltve, hogy Jugoszláviában utazunk.

For Him and Her című albumán két jugo­szláv megasztár, a bosnyák Silvana Armenulić és a szerb Toma Zdravković slágereit idézi meg. Olyan is van köztük, ami közös művük volt, mint például a Šta će mi život, amelyet a legnagyobb példányszámban eladott jugó kislemezek sorában tartanak számon.

A tizenkilenc éves Silvana 1958 tavaszán egy leskovaci szálloda parkjában sétálgatott a koncertje előtt. Ott aludt Toma, egy poros faluból érkezve, hogy munkát keressen. De nem talált. Már arra sem volt pénze, hogy hazatérjen, így csövezni kényszerült a parkban. Amúgy egy igen finom fiatalember benyomását keltette. Silvana a szárnya alá vette, és munkát, kenyeret kerített neki. Ő járta ki Toma első lemezszerződését is. Nem kellett sok, és a jugó Charles Aznavourként emlegették. Tele voltak melegséggel szomorkás dalai.

Sajnos, már nem él egyikük sem. Silvana 1976-ban autóbalesetben halt meg, Toma 1991-ben, prosztatarákban. Érdemes előbányászni a korongjaikat, viszonylag könnyen fellelhetők.

De addig is itt van Amira Medunjanin albuma – én mondjuk ezzel sem tudok betelni. Nem csoda, hogy Amirát a bosnyák Billie Holiday-ként könyvelték el. A hangja gyönyörű, a dalok mámorosak… Mi kell még? Egy olyan briliáns banda, mint amilyen most (húros, fúvós, billentyűs és ütős hangszereivel) felsorakozott mögötte, hogy immár az egykori Jugo­szlávia határain túl is hódíthasson ez a pompás kávéházi muzsika. (Croatia Records, 2020)


 

 

 

 

Mahsa Vahdet: Enlighten the Night Az iráni Mahsa Vahdet háromszor is szerepelt e hasábokon az elmúlt hónapokban. Emlegettük Nelia Safaie és Ooldouz Pouri mentoraként, ami „semmi” ahhoz képest, hogy a Kronos Quartettel közös Placeless című albuma 2019 legnagyobb világzenei szenzációjának bizonyult. Benne lehet a pakliban, hogy három olyan énekesnőről beszélünk, akik (az 1979-es iszlám forradalom óta) énekesnőként nem szerepelhetnek a hazájukban, így nyugati lemezfelvételeiken egyszerre tükröződik a szabadság és az otthontalanság, a sötétség és a fény.

Ami a ragyogást illeti, abban Vahdat lemezein komoly szerepet kapnak a klasszikus és a kortárs költők, ezúttal főleg a lassan ezeréves Omár Kháyyám versei. Azok képezik a dalai alapját, Atabak Elyasi hangszerelésével, aki a férje, és akivel 2017 óta Berkeley-ben él. Elyasi ezúttal nem egy vonósnégyesre, hanem egy akusztikus norvég jazztrióra adaptálta Mahsa dallamait. Nem először kísérték, és egészen rendkívüliek: valahogy úgy vannak mögötte, hogy közben egy teljesen önálló univerzumot képeznek. A legnagyobb mozgástere a zongorista Tord Gustavsennek van, aki nem átall egy-egy latin húrt is megpendíteni, mint például az ellenállhatatlanul keserédes Farewell című dalban. Ez akár rádiósláger is lehetne, és ennél most nem tudok súlyosabb dicséretet kitalálni, mert miközben kalapot emelek Vahdat konzekvens mélysége előtt, időnként már fullasztónak találom szakadatlan alámerülését. (Kirkelig Kulturverksted, 2020)


 

 

 

 

 

Aurevoir: Forduló A 2015-ben Zsámbékon született Aurevoir szereti hangsúlyozni, hogy nem világzenét, hanem (döntő befolyásai alapján) etno-beatet művel, de különben nem egy válogatós banda. Felhasználja mindazt, ami a világzenéből (bocs) izgatja: a magyar mellett a balkáni, a mediterrán és az ír népzenét, de a Fordulón tangó és blues is hallható. Más kérdés, hogy nem a stiláris gazdagsága miatt olyan kedvelt a zenekar, és az új lemeze sem attól erős, már amikor…

Ez a Forduló népzenei feldolgozásokkal indul: az Alig című még kissé gyámoltalanul, viszont utána a Diszkó már baromi erős, és éppen úgy fest, mint az Aurevoir, amikor elemében van. Ezerrel pörög és meg van bolondítva egy csomó fordulattal, messziről kikerülve a kaptafák unalmát. A hangütés jeles, ám aztán sajna leül a cucc. A gondot a túladagolt líra okozza, mely saját szerzeményeikre éppolyan jellemző, mint egy megzenésített Radnóti-versre (Kőrisbogár), vagy a Minden álmomban című Cseh Tamás-feldolgozásra. E lagymatagságban már-már félni kezdtem, hogy az Aurevoir a Petőfi rádió profilját lőtte be, de aztán kisimult a világ, és újra beindult a buli. Na, így már oké! Minden jó, ha ilyen jó a vége: a Délibáb és a tangós Várlak világzenénk (bocs) legjei közül való: méltán lehet rá tombolni, a nemzeti „folkrendőrséget” pedig megütheti a sárga guta… (MMM Records, 2019)

alá

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.