Lemez

World music: szokatlan

Zene

módon két körben is tombolhatunk, de aztán mély álomba kell merülnünk…

Santrofi: Alewa A rossz nyelvek szerint a ghánai fiataloknak fogalmuk sincs arról, hogy mi fán termett a highlife muzsika. Ma már elvannak nélküle, számukra izgalmasabb a rap és az elektronikus alapú tánczene, de arról is hallani lehet, hogy kibontakozóban van valamiféle highlife-revival. Fényes példája a Santrofi együttes Alewa című albuma, de mielőtt a közepébe vágnánk, idézzük fel ezt a hagyományt!

A highlife az 1920-as évektől kezdett terjedni a jómódú városi népek szórakoztató muzsiká­jaként. Kiköpött „világzene” volt, melyben a nyugat-afrikai dallamok és ritmusok éppen úgy érvényesültek, mint a szvinges, dzsesszes tánczenék. Komoly szerepet játszottak benne a fúvós hangszerek, de az ötvenes évektől a villanygitárok is jól érvényesülhettek; és miután Ghána függetlenné vált, a highlife az aranykorát élte – míg Kwame Nkrumaf miniszterelnököt száműzetésbe nem kényszerítette egy katonai puccs. Attól kezdve egyik puccs szinte a másikba ért, annak „rendjén” beütött a gazdasági összeomlás, a nyomor és a korrupció. A szórakozóhelyeknek lőttek, a vezető muzsikusok külföldre menekültek. Angliából, Kanadából és Németországból hallhattuk hírüket – a legtöbbre az Osibisa vitte, de Pat Thomas és Ebo Taylor is jól boldogult.

Többek közt velük játszottak a Santrofi tagjai is, míg a basszeres Emmanuel Ofori nem érezte úgy, hogy ideje saját vállalkozásba kezdeni. Még nem volt lemezük, de tavaly már a legrangosabb fesztiválokra – a WOMAD-ra, a WOMEX-re, a Roskildére – hívták őket. Kár, hogy az idei vészterhes évben vesztegelniük kell, jóllehet Alewa című korongjuk messze megfelel minden várakozásnak. Vérprofi és változatos bulizenét kínál, amiből az afrobeat, a funkos pop és a karibi zenék hívei egyaránt kiszippanthatják a magukét. Minden porcikájában Peace, Love, Happiness, ahogy arra a név és a cím kötelezi. Santrofinak ugyanis azt a négyszárnyú madarat hívják az akán mitológiában, amelyik a szabadság jelképe, az Alewa pedig a feketék és a fehérek harmonikus viszonyának a metaforája. Na, de jól jön ez majd jövőre is! (Out/Here Records, 2020)


 

 

 

 

Trio Tekke: Strovilos A ciprusi Antonis Antoniou két menő vállalkozást is jegyez: a Trio Tekkét és a Monsieur Doumanit. Feldolgozott népzenével kezdte mindkettő, de most már a saját nótáikat nyomják, egyre jellegzetesebb hangvétellel és egyre vadabbul.

A 2015 óta működő Trio Tekke – a dobos Dave De Rose csatlakozása óta immár kvartett – fő befolyása a görög blues, a rembetiko. Vagyis az a kávéházi muzsika, amelyik a múlt század húszas éveiben a görög–török háborút követő lakosságcsere nyomán szökkent szárba a kikötővárosokban a maga felkavaróan személyes, érzéki és narkotikus dalaival.

Az utóbbi évtizedekben többen is nekifutottak annak, hogy aktualizálják vagy populárisabbá tegyék ezt a hagyományt, legutóbb Dimitrisz Misztakidisz jeleskedett a műfajban. De olyat, mint amit a Trio Tekke művel, nem hallhattunk idáig. Az ő produkciójuk ugyanis velejéig rockzene: vaskos, hangos, kemény és energikus, ráadásul nem átall távoli földrészek irányzatai felé kacsingatni. És mégis, minden forradalmi újítás dacára, csak úgy süt a dalaikból a rembetiko.

Annyira friss és annyira régi ez a muzsika, hogy a rendpárti újságíróknak új címkét kellett hozzá kreálniuk: neorembetiko.

A Strovilos a Trio Tekke negyedik (és magasan a legjobb) albuma, azt jelenti magyarul, hogy szélvihar. És hát tényleg így van. Az pedig csak hab a tortán, hogy vendégként Dimitrisz Misztakidisz is énekel rajta. (Riverboat Records, 2020)

 

 

 

 

Niemi: Spiraalit / Spirals Tente, baba, tente… Közismert népi ringatónk azt a tévhitet keltheti, hogy egy altatódalnak nélkülözhetetlen kelléke a baba. Holott szó sincs róla! Saját magunkat éppen úgy álomba dalolhatjuk, ha menekülni szeretnénk az ébrenléttől.

Mint debütáló albuma borítóján írja, a finn Inke Niemi is altatókat szokott énekelni, amikor szabadulnia kell a szorongástól, stressztől, depressziótól. Spiraalit című albumának dalait akkor kezdte írni, amikor meghalt az édesapja, és azt érezte, hogy csak egy erdő sűrűjében találhat megnyugvásra. Ott aztán a fák, a madarak és a szél hangjai összefonódtak az énekével, és olyan mély gyökeret eresztettek, mintha egy varázslatos álomvilágba merültek volna. Tente, Inke, tente… És mire felocsúdott, megszületett a Spiraalit.

Ennek a tíz dalnak meglehetősen hajmeresztő – olykor egyenesen félelmetes – az intimitása, és totális ráfordulást követel attól, aki bátorkodik hozzá… Ez nem pihentető, nem meditatív, nem trendi, és nem könnyen emészthető muzsika. Nem fogják játszani a rádiók, és alighanem elkerüli a sikerlistákat, pedig az a fajta, amire szerintem könyörtelenül szükség van. Szinte alig hallhatóan csendes, és az ének mögött csak kantelével és (ambientre hajazó) elektronikával operál, mégis képes ellenállhatatlanul behálózni. És akkor dermesztő békesség, de legalább­is halálos nyugi van. (Bafe’s Factory, 2020)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.