Lemez

World music: szokatlan

Zene

módon két körben is tombolhatunk, de aztán mély álomba kell merülnünk…

Santrofi: Alewa A rossz nyelvek szerint a ghánai fiataloknak fogalmuk sincs arról, hogy mi fán termett a highlife muzsika. Ma már elvannak nélküle, számukra izgalmasabb a rap és az elektronikus alapú tánczene, de arról is hallani lehet, hogy kibontakozóban van valamiféle highlife-revival. Fényes példája a Santrofi együttes Alewa című albuma, de mielőtt a közepébe vágnánk, idézzük fel ezt a hagyományt!

A highlife az 1920-as évektől kezdett terjedni a jómódú városi népek szórakoztató muzsiká­jaként. Kiköpött „világzene” volt, melyben a nyugat-afrikai dallamok és ritmusok éppen úgy érvényesültek, mint a szvinges, dzsesszes tánczenék. Komoly szerepet játszottak benne a fúvós hangszerek, de az ötvenes évektől a villanygitárok is jól érvényesülhettek; és miután Ghána függetlenné vált, a highlife az aranykorát élte – míg Kwame Nkrumaf miniszterelnököt száműzetésbe nem kényszerítette egy katonai puccs. Attól kezdve egyik puccs szinte a másikba ért, annak „rendjén” beütött a gazdasági összeomlás, a nyomor és a korrupció. A szórakozóhelyeknek lőttek, a vezető muzsikusok külföldre menekültek. Angliából, Kanadából és Németországból hallhattuk hírüket – a legtöbbre az Osibisa vitte, de Pat Thomas és Ebo Taylor is jól boldogult.

Többek közt velük játszottak a Santrofi tagjai is, míg a basszeres Emmanuel Ofori nem érezte úgy, hogy ideje saját vállalkozásba kezdeni. Még nem volt lemezük, de tavaly már a legrangosabb fesztiválokra – a WOMAD-ra, a WOMEX-re, a Roskildére – hívták őket. Kár, hogy az idei vészterhes évben vesztegelniük kell, jóllehet Alewa című korongjuk messze megfelel minden várakozásnak. Vérprofi és változatos bulizenét kínál, amiből az afrobeat, a funkos pop és a karibi zenék hívei egyaránt kiszippanthatják a magukét. Minden porcikájában Peace, Love, Happiness, ahogy arra a név és a cím kötelezi. Santrofinak ugyanis azt a négyszárnyú madarat hívják az akán mitológiában, amelyik a szabadság jelképe, az Alewa pedig a feketék és a fehérek harmonikus viszonyának a metaforája. Na, de jól jön ez majd jövőre is! (Out/Here Records, 2020)


 

 

 

 

Trio Tekke: Strovilos A ciprusi Antonis Antoniou két menő vállalkozást is jegyez: a Trio Tekkét és a Monsieur Doumanit. Feldolgozott népzenével kezdte mindkettő, de most már a saját nótáikat nyomják, egyre jellegzetesebb hangvétellel és egyre vadabbul.

A 2015 óta működő Trio Tekke – a dobos Dave De Rose csatlakozása óta immár kvartett – fő befolyása a görög blues, a rembetiko. Vagyis az a kávéházi muzsika, amelyik a múlt század húszas éveiben a görög–török háborút követő lakosságcsere nyomán szökkent szárba a kikötővárosokban a maga felkavaróan személyes, érzéki és narkotikus dalaival.

Az utóbbi évtizedekben többen is nekifutottak annak, hogy aktualizálják vagy populárisabbá tegyék ezt a hagyományt, legutóbb Dimitrisz Misztakidisz jeleskedett a műfajban. De olyat, mint amit a Trio Tekke művel, nem hallhattunk idáig. Az ő produkciójuk ugyanis velejéig rockzene: vaskos, hangos, kemény és energikus, ráadásul nem átall távoli földrészek irányzatai felé kacsingatni. És mégis, minden forradalmi újítás dacára, csak úgy süt a dalaikból a rembetiko.

Annyira friss és annyira régi ez a muzsika, hogy a rendpárti újságíróknak új címkét kellett hozzá kreálniuk: neorembetiko.

A Strovilos a Trio Tekke negyedik (és magasan a legjobb) albuma, azt jelenti magyarul, hogy szélvihar. És hát tényleg így van. Az pedig csak hab a tortán, hogy vendégként Dimitrisz Misztakidisz is énekel rajta. (Riverboat Records, 2020)

 

 

 

 

Niemi: Spiraalit / Spirals Tente, baba, tente… Közismert népi ringatónk azt a tévhitet keltheti, hogy egy altatódalnak nélkülözhetetlen kelléke a baba. Holott szó sincs róla! Saját magunkat éppen úgy álomba dalolhatjuk, ha menekülni szeretnénk az ébrenléttől.

Mint debütáló albuma borítóján írja, a finn Inke Niemi is altatókat szokott énekelni, amikor szabadulnia kell a szorongástól, stressztől, depressziótól. Spiraalit című albumának dalait akkor kezdte írni, amikor meghalt az édesapja, és azt érezte, hogy csak egy erdő sűrűjében találhat megnyugvásra. Ott aztán a fák, a madarak és a szél hangjai összefonódtak az énekével, és olyan mély gyökeret eresztettek, mintha egy varázslatos álomvilágba merültek volna. Tente, Inke, tente… És mire felocsúdott, megszületett a Spiraalit.

Ennek a tíz dalnak meglehetősen hajmeresztő – olykor egyenesen félelmetes – az intimitása, és totális ráfordulást követel attól, aki bátorkodik hozzá… Ez nem pihentető, nem meditatív, nem trendi, és nem könnyen emészthető muzsika. Nem fogják játszani a rádiók, és alighanem elkerüli a sikerlistákat, pedig az a fajta, amire szerintem könyörtelenül szükség van. Szinte alig hallhatóan csendes, és az ének mögött csak kantelével és (ambientre hajazó) elektronikával operál, mégis képes ellenállhatatlanul behálózni. És akkor dermesztő békesség, de legalább­is halálos nyugi van. (Bafe’s Factory, 2020)

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?