Interjú

„Egész nap csak úszni az óceánban”

György Andi hegedűs, énekesnő

Zene

Animációs filmkészítőnek és grafikusnak tanult, éveket húzott le irodistaként, míg eldöntötte, hogy főállású zenész akar lenni. Szerencsét próbált a Kanári-szigeteken, ahol paradicsomi élete volt, nemrég mégis hazaköltözött.

Magyar Narancs: Hogyan lettél hegedűs?

György Andi: Amikor első osztályos koromban feltették a kérdést, ki akar zenét tanulni, szinte kiestem a padból, hogy zongorázni szeretnék. Egy pianínó volt a vágyam, de a szüleim úgy gondolták, ez nem igazán kompatibilis a panellakás harmadik emeletével. Ezért édesapám, aki elkísért a zeneiskolai beiratkozásra, trükkhöz folyamodott: beterelt egy ajtón, ott szolmizálnom kellett valamit, feltettek pár kérdést, majd közölték, hogy gratulálnak, fel vagyok véve hegedűre. Ekkor rám nézett, hogy „jó lesz?”, én pedig annyiban hagytam. Mint kiderült, „véletlenül” rossz terembe mentünk.

MN: Milyen előadók hatottak rád?

GYA: Gyerekként sok spanyol és portugál zenét hallgattam, nagyon szerettem például a fadót. Később bejött a képbe Norah Jones, szerintem akinek van egy kis affinitása a jazz felé, őt nem tudja megkerülni. A könnyűzenében a legnagyobb sokkot Björktől kaptam, az első perctől fogva utánozhatatlannak tartottam a hangját és a személyiségét is. A magyarok közül Szirtes Edina Mókus volt rám nagyon nagy hatással énekesnőként és hegedűsként is.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

MN: Mikor döntötted el, hogy zenélésből akarsz élni?

GYA: Viszonylag későn, a húszas éveim elején, amikor már évek óta csináltam. Volt egy hat-hét évig tartó munkahelyi próbálkozásom irodistaként, banki alkalmazottként, diszpécserként, de egyikben sem éreztem otthon magam. Ezért amikor egy ponton azt vettem észre, hogy a zenéből is befolyik nagyjából ugyanannyi, úgy voltam vele, hogy miért ne koncentrálhatnék kizárólag erre?

MN: Voltak hullámvölgyek, amikor úgy gondoltad, mégiscsak biztosabb lenne egy irodában?

GYA: Nemcsak voltak, folyamatosan vannak, a kiszámítható időbeosztás és a havi fix is vonzó tud lenni. Mára megtanultam a „naptáréletmód” szerint működni, hozzászoktam, hogy különbözőek a mindennapjaim és a feladataim. Főleg hétvégén dolgozom, és sokszor olyasmihez kell igazodnom, amit nem is én írok bele, csak látom, hogy ott van: egy próba, egy koncert, amikor nem vállalhatok egyéb munkát, nem csinálhatok programot. Ehhez azonban idő kellett.

MN: Énekelni mikor kezdtél?

GYA: Ebben sem volt szándékosság. Az egyik első zenekarom a balkáni zenét játszó Travarica volt, már ott is helyettesítettem néhányszor az énekesnőt, de nagyon kellemetlenül éreztem magam: sosem tanultam énekelni, és emiatt úgy éreztem, nem is értek hozzá. A fordulat nyolc-kilenc éve jött el, amikor beléptem a Cabaret Medranóba, ott már vokalistaként is számítottak rám. Nehezen barátkoztam meg a feladattal, sokáig féltem tőle, de idővel elkezdett jólesni.

MN: Évekig éltél a Kanári-szigeteken. Milyen ott zenésznek lenni?

GYA: Attól függ, milyen minőségben vagy kint. Én kétfajta életmódot is kipróbáltam. Az egyik a klasszikus utcazenélés: hostelben önkénteskedtünk heti néhány napot szállásért és ellátásért cserébe – akkor még nem voltam egyedül –, a fennmaradó időben pedig játszottunk. Kialakultak a jól bejáratott helyeink, elég sikeresen működött a dolog. Pár hónap múlva már önkéntes munkára sem volt szükségünk, szobabérléssel együtt is fenn tudtuk tartani magunkat.

A másik az, amikor alkalmazott zenészként dolgozol ötcsillagos szállodákban. Lényegében itt is ugyanazt csinálod, mint az utcán, csak kötelezően kiöltözve, az ellátáson túl korrekt havi fixért. Ez persze szabadságvesztéssel járt, cserébe kiszámíthatóbb és stabilabb volt, ráadásul óriási rutint adott. Itt tanultam meg igazán énekelni, de hegedűsként is sokat fejlődtem.

MN: Miért jöttél haza?

GYA: Attól féltem, hogy kiégek. Napi két-három órán át kellett játszani ugyanazt a repertoárt, ami teljesen háttérbe szorította a kreativitásomat. Eleinte tele voltam tervekkel, hogy majd írok egy csomó saját zenét, de ezekből semmi nem lett. Annyira lekötötték minden energiámat a koncertek, hogy egyszerűen nem tudtam alkotni mellette. De akkor sem volt jobb a helyzet, ha nem volt szerződésem. Egy foglaltházban laktam Gran Canarián, ez gyakorlatilag egy full extrás szállás volt teljesen ingyen.

Ott még az a teher sem volt, ami alatt nőne a pálma, vagyis teljesen ellustultam. Annyira jólesett egész nap csak úszni az óceánban, strandolni és élvezni az életet, hogy tényleg ez töltötte ki az időm legnagyobb részét. Kivittem egy csomó cuccot, loopert, pedálokat, ilyesmit, és azt vettem észre, hogy beporosodtak. Utcazenélni továbbra is eljártam, a saját ötleteimmel viszont egyáltalán nem haladtam. Rá kellett jönnöm, hogy a kreatív munkához egyszerűen túl kényelmes nekem ez az életmód.

MN: Mi történt azóta, hogy újra itthon vagy?

GYA: Rögtön a hazaérkezésem után beléptem énekesnőnek a kedvenc gyerekkori zenekaromba, a Malacka és a Tahóba. Ez már egy ideje lógott a levegőben, mert az elődöm többször is elment hosszabb szülési szabadságra, de én mindig külföldön voltam. Emellett tagja vagyok a Cabaret Medranónak és a Vörösfenyőnek, utóbbi egy igazi örömzenekar a barátaimmal. Nemrég elkezdtem tanítani, és van egy új projektem is Kertész Endre csellistával. Paavo Nurmi a neve, jelentős részben improvizációra épül. A minap például élőben kísértük a Grund Színház Hazaviszlek című előadását, amelyet online lehetett megnézni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.