World music: a napokban

  • 2001. november 22.

Zene

Saban Bajramovi c` - a gypsy legend.
Bármennyire kedveljük is Boban Markovic zenekarát, azért az mégsem volna szerencsés, ha a Balkán cigányzenéjét egy lakodalmas rezesbandával azonosítanánk. Persze amíg a lemezterjesztés megoldatlan, aligha lehet árnyaltabb képünk, és ahogy eddig nem jutottak el hozzánk Saban Baramovic szerbiai kiadványai, könnyen lehet, hogy ez a - már kimondottan a nemzetközi piacra szánt - holland anyaga is ismeretlen marad. Márpedig pillanatok alatt kiderül belőle, mitől olyan masszív Bajramovic legendája.

Annak idején egy nő miatt meglépett a seregből, és ezért börtönbe került - azokból az évekből és abból a kínlódásból érett a szerbek híres-hírhedt énekesévé. A Balkán sűrű bluesa az övé, hol véres-könynyes, hol betépett, magával rántó dalokkal, és Bajramovicnak nemcsak hangja van ehhez, de súlyos zenekara is. Abban gitár, bőgő, hegedű, dob, trombita, szaxofon és borzasztó profizmus - kacsintsanak a dzsessz vagy a népzene felé, azonos érzékenységgel feszül a húr. Annak, hogy afféle helyi roma "világslágerek" is a lemezre kerültek, mint az Opa cupa vagy a Djelem, djelem, vélhetően a marketingben keresendő oka van - én ellettem volna nélkülük szívesen, de velük is, úgy gondolom: ebben az évben ez a korong szállt a legmagasabbra a Balkánon. (World Connection, 2001) HHHHH alá

Mory Kante: Tamala. A guineai énekes-korás Mory Kante a nyolcvanas évek elején vált a fúziós afrodiszkó intézményévé Párizsban. Jó tíz évig zavartalanul uralta ott a - Maliból érkezett Salif Keita sorstárssal megosztott - mezőnyt az élvonalban, még az MTV-t is megfektette Yeke Yeke című slágerével. Aztán új arcok tűntek fel, Kantéén pedig mintha megkopott volna a fény: az utóbbi években már inkább csak a méltó tisztelet, mint a spontán izgalom hangján került szóba. Így aztán nagyon ráfért már egy olyan új dobás - amely azonnal maga mögé utasítja a világzenei sikerlistákat -, mint ez a Tamala.

A malinka törzs nyelvén azt jelenti, hogy vándorló griot: a nyugat-afrikai hierarchiában ezek a született zenészek hivatottak arra, hogy nemzedékről nemzedékre, faluról falura vagy mostanság földrészről földrészre továbbadják a manding kultúra emlékeit. Ez a derék dolog persze érdektelen is lehetne számunkra, de mondom, Kante most nagyon összeszedte magát. A Tamala nem kevésbé táncosabb, mint anno az Akwaba Beach, a Touma vagy a Nongo Village volt, de a visszafogottabb elektronikus programozásban ezúttal nem oldódik fel a tradicionális hangszerek, a kora, a balafon és a dobok súlya. Még az echte globál rádiósláger Nin Kadi szirupállománya is belefér, más kérdés, hogy az album - és egyben Mory Kante életművének egyik - csúcspontja a kimondottan akusztikus Alamina Badoubaden. Annak perceiben nemcsak utazhatunk, de jóvátehetetlenül alámerülhetünk Nyugat-Afrikában. (Next Music/Sono, 2001) HHHH és fél

Fanfare Ciocarlia: Iag Bari. A moldáviai Zece Prajeni egy apró falu, melyet roma lakossága az egy főre eső rezesbandák kimagasló számával írt be a világzene történetébe. A Fanfare Ciocarlia viharos tempójával tűnt ki kezdetben mind közül, de most már az is feljegyezhető róla, hogy nemcsak menyegzői-keresztelői-temetkezési-s a többi alkalmazásban állja a sarat, hanem - immár harmadszor - lemezen is.

Mert az önismétlést elkerülendő, jeles bukaresti kollégákkal álltak össze ezúttal: Dan Armeanca, a helyi Michael Jackson énekel, a dettó legendás Costel Vasileu trombitál, két számot a komplett Rom Bengali dob fel, továbbá egy bolgár asszonykórus is bele lett keverve egy dal történetébe. Ami a tradicionálisokat illeti, azoknak lőttek; Adrian Sical formás szerzeményei, feldolgozás gyanánt pedig egy latin örökzöld (Moliendo Café) és egy kötelező balkáni kör (Bubamara) teszi még színesebbé a kínálatot, melynek popularitása dicséretesen távol áll az olcsó kommersztől. (Piranha/Zenesegély, 2001) HHHHH

David Krakauer: A New Hot One. Ez a lemez egyrészt arra a kérdésre válaszol, hogy a letűnt jiddis hagyomány szinkronba hozható-e a New York-i ezredfordulóval; másrészt arra, hogy egyszersmind összefonható-e az avantgárd dzsesszel, rockkal, komolyzenével. De ha pusztán az merülne fel, hogy készült-e az utóbbi két-három évben überelhetetlennek tetsző klezmerlemez, akkor is minimum három igennel kellene felelnem.

És lám, mindehhez elég egy olyan zseniális pali, mint David Krakauer. 1992 nyarán a rákospalotai Csokonai művházat is lenyűgözte: akkoriban még a Klezmaticsban klarinétozott. A Rhythm and Jews és a Jews with Horns albumokon hallhattuk, aztán továbbállt - talán nem elégítette ki a világ legjobb klezmerzenekara, nem tudom. Ami biztos: John Zorn 1995-ben az ő új triójával (Klezmer Madness!) indította Tzadik nevű - s a "radikális" zsidó zenékre szakosodó - kiadóját, melynek ez a Krakauer-féle "őrület" a legkelendőbb terméke azóta is. De a Kronos Quartettel készült The Dreams and Prayers of Isaac the Blind sem kevésbé emlékezetes - a Time Out magazin olvasói 1997 legjobb tíz albuma közé választották, a turnéján pedig padlót fogott a londoni Royal Festival Hall, a brooklyni Academy of Music és az amszterdami Concertgebouw. Mindazonáltal ez az A New Hot One a csúcs. Ebben nemcsak öszszegződik, de új minőséget is teremt Krakauer klasszikus és népzenei és dzsesszes + kelet-európai és balkáni és New York-i iskolázottsága. És közben nyoma sincs semmiféle intellektuális agyalásnak, annál inkább az érzelmi telítettsége kap el, elvégre az igazi klezmer az eksztázis zenéje kell hogy legyen: túláradó örömmel és artikulálatlan fájdalommal.

Ráadásul Krakauernek mákja is van. Ehhez az anyaghoz olyan kísérőket talált, akik nem pusztán szolgálják, de úttörők maguk is. Mark Stewart könyörtelen gitárjával korántsem csak szófordulat a - klezmer és Jimi Hendrix összevonásából születő - Klezdrix, Ted Reichman harmonikája Piazzolla mélységébe fúr, de Pablo Aslan basszusa és Kevon Norton dobja sem egy szöszmötölős fajta - szóval az a helyzet, hogy bárhonnan nézzük, ez a lemez: tökéletes. (Label Bleu, 2000) HHHHH

Chava Alberstein: Foreign Letters. Három évvel ezelőtt, amikor Chava (is) összeállt a Klezmaticsszal, Izrael vezető dívájaként túl volt már vagy ötven albumon, de hogy az óperencián túl is befusson, nagyon kellett az a közös The Well album. Chava Izraelben élő öreg jiddis költők verseire írt - a Klezmatics hangszerelésével - zenét, s az így születő sanzonokon a klezmer, valamint Edith Piaf, Marlene Dietrich, Billie Holiday hatása egyaránt pompásan átszüremlett. (A jiddis kultúra ápolása különben nem tartozik a fiatal héber állam kedvenc foglalatoskodásai közé, de Chavát, aki családjával 1947-ben, születése évében vándorolt ki a fenyegető lengyelországi antiszemitizmus elől, ez aligha feszélyezi; amikor Izrael megszállta Libanont, békepárti dalokkal tüntetett, s akkor is megúszta, legfeljebb indexre tették a rádióban.)

Nos, aki hallotta a The Wellt, hamar rádöbbenhet: ez a Foreign Letter többé-kevésbé annak a nyomán halad (az idős mesterek versein túl néhány héber és egy angol szám), viszont aki nem hallotta, az egy kicsit jobban jár. Chava hangja, érzékenysége, dalszerző kvalitása, és egyáltalán, az egész album fílingje ugyanis megfelel a The Well nagyságrendjének (a producer Ben Mink is közös), a hangszereléséből-előadásából azonban hiányzik az a különös fény, amely azt klaszszikussá tette, s amelyhez, úgy látszik, nélkülözhetetlen a Klezmatics. (Na•ve, 2001) HHHH

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.