World music: három

Zene

World music: három új lemez, a javából. Nagyon komoly dolgok. Van bennük anyag és szellem, gyökér és friss hajtás, mélység és könynyedség.
World music: három új lemez, a javából. Nagyon komoly dolgok. Van bennük anyag és szellem, gyökér és friss hajtás, mélység és könynyedség.

Diely Moussa KouyatÉ: Le Temps Az ötvenes években született Diely Moussa Kouyaté a legjelentősebb nyugat-afrikai gitárosok egyike. Azok közé tartozik, akik folyamatos utazásaik során mindent megtanultak, s akik - a történetmondók, muzsikusok kasztjában - griot-ként olyan spiritualitás birtokosai, amely mögött több évszázad veretes hagyománya áll.

Kouyaté Guineából indult, s Bamakóban tűnt fel, abban a Rail Band nevű restizenekarban, ahol Salif Keita és Mory Kanté is megfordult. A korábban balafonon játszó Kouyaté olyan kemény ritmusban pengetett, mintha még mindig ütne, s ezzel máris elrendezte a maga jellegzetes stílusát. Aztán megjárta Elefántcsontpartot, majd visszatért Guineába, ahol a szintén legendás Bembeya Jazz Orchestra tagja lett, a nyolcvanas évek végén pedig Párizsban kötött ki, ahol az Africandóval afrosalsát, Salif Keitával pedig "afrodiszkót" játszott. Édesanyja híres énekesnő volt, Kouyaté azonban valami görcs miatt elkerülte a mikrofont, s az első - instrumentális - szólóalbumát is csak 2002-ben készítette (Sebe Ayale). A Le Temps a második.

Ennek a változatos lemeznek az volt a mozgatója, hogy Kouyaté közreműködésre kérte a kedvenc énekeseit. Egyikről-másikról nem nagyon hallhattunk idáig, mindazonáltal roppant erős a mezőny, olyannyira, hogy a Salif Keitával közös Na Kankou történetesen a gyengébb láncszemek közül való. Ez kissé sziruposra sikerült, mint még a Je Sais vagy a Tugna című dalok - Amadou Sodia, illetve Kanté Manfila énekével.

De a többi aztán: csúcs. Két olyan csapásvonal is van, amitől rendkívüli az album. Az egyik az afrofunk, elképesztő keménységgel-ritmusokkal-súllyal - lásd az Iden (ének: Abdoulaye Diabaté), a Ketow (ének: Mamani Keita) vagy a Na Foné (ének: Sambaly Diabaté) című darabokat. A másik irány pedig két olyan szerzeménnyel bűvöl el, ami - énekesek ide, koncepció oda - instrumentális (Siguiri és Le Temps), és ami hallatlan könnyedséggel és szépséggel lebeg Kouyaté gyerekkori emlékei felett.

Így aztán, ha összegzünk: garanciális élmény. (Universal, 2008) *****

Csík zenekar: Ez a vonat, ha elindult, hadd menjen... A most húszéves fennállását ünneplő Csík zenekar történetében mérföldkőnek bizonyult 2005-ben a Senki nem ért semmit című lemez. Az addig aprólékos pontosságú, "szolid" paraszti muzsikát játszó zenekar ugyanis nem kevesebbre vetemedett, mint hogy Kispál és a Borz-számokat meg amerikai bluest vasalt a tradicionális népzene szövetébe. "Azt tanúsítva, hogy a magyar nép- és a rockzene kapcsolatában korántsem csak a rock lehet kezdeményező" - s mi több: mintegy megteremtve a magyar tradicionális-alternatív rocketnót.

Lényegében az új album is ezen a vonalon pöfög tovább. Egyfelől: a gondos hagyományőrzés Erdélytől a Felvidéken át Nyugat-Magyarországig, másrészt viszont a nem kevésbé alapos elrugaszkodás: Dresch Mihállyal az etnodzsessz felé (Bánat, bánat), Ferenczi Györgygyel a (címadó) blues felé, mindközben két rockos főhajtással - egy újabb Kispál-feldolgozás (Csillag vagy fecske) mellé egy Quimbyvel (Most múlik pontosan...). Egységesen, tisztán, frissen - ahogyan egy magára valamit is adó forrásnak kell. Csalódásnak nincs helye, s aggódni sem kell: ez a vonat feltartóztathatatlan... (Fonó Budai Zeneház, 2008) *****

The Garifuna Women's Project: Umulali A múlt év elévülhetetlen világzenei csodái közt dobogós helye volt a belize-i Andy Palacio és a Garifuna kollektíva Wátina című albumának. Annak idején beszámoltunk róla, most csak dióhéjban: azoknak a nyugat-afrikai rabszolgáknak a zenei tradíciója, akiket a spanyolok hurcoltak a karib-tengeri Szent Vincent-szigetre, s akik aztán az őslakókkal vegyülve szétszóródtak a partvidéken. Abban, hogy a Garifuna-énekek a nyugat-afrikai, a latin és a karibi tánczene páratlanul bódító elegyeként hassanak, Palacio és zenésztársai mellett kirívó szerepe volt a katalán származású, de már Belize-ben született Ivan Duran producernek, aki kiváló ízléssel "aktualizálta" az ősi dalokat - megőrizve a spiritualitásukat, és megtoldva annyi gitáros hangszereléssel és lendülettel, ami a globális sikerhez kell.

Az pedig nem is maradt el. A Wátina tavaly WOMEX- és BBC 3-nagydíjat kapott, s az európai világzenei rádiósok éves listáján a második helyen végzett. Ezen a nyáron alighanem a nemzetközi koncertszíntéren is aratott volna, de másként volt megírva: 2008. január 18-án a negyvennyolc éves Palacióval hirtelen végzett egy szívroham. Így annak az albumnak a megjelenését sem érhette meg, amelyből Duran mellett ugyancsak kivette a részét - jóllehet nem az ő, hanem a Garifuna-énekesnők hangjára épül.

"Énekesnőnek" lenni persze mást jelent abban a világban, mint nálunk. Nem "munka", nem "művészet", inkább a keserves mindennapi élet, pontosabban: a Garifuna-nők sorsának a párlata. Nem muszáj érteni a dalok szövegét, Sofia Blanco hangjából elég pár másodperc, hogy beleremegjünk. Hátborzongató mélység.

Ivan Duran tíz évig gyűjtötte ezeket a hangokat és történeteket - a sötétebbeket: szegénységről, hurrikánról, tengeren rekedt halászokról, gyilkosságról, prostitúcióról -, aztán felépített hozzájuk egy kis stúdiót. És most itt van ez az album. Félreértés ne essék: nincs benne semmi túlexponált dramatizálás. Fájdalom és öröm, bizony, együtt - az Umalali olyan lemez, amit bármikor nagyon jó hallgatni. Mint a legjobb reggae. Csak még egy kis blues és rock is. (Cumbancha/IndieGo, 2008) *****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.