World music: nagy

Zene

nevek, nagy remények, nagy lemezek - istenesen, ünnepélyesen búcsúzhattunk a múlt évtől.
nevek, nagy remények, nagy lemezek - istenesen, ünnepélyesen búcsúzhattunk a múlt évtől.

The Klezmatics: Wonder Wheel Woody Guthrie, az amerikai népzene és munkásmozgalom hérosza a negyvenes évek végén Brooklynban élt feleségével és négy gyermekével. Anyósa, Aliza Greenblatt népszerű jiddis költő volt, így került kapcsolatba a helyi zsidó közösséggel, s bizony tetszett neki az a világ, melyben a bevándorlók és mindenféle "lecsúszott" népek békességben és szolidaritásban boldogultak. Az a jókora adag, korábban ismeretlen dalszöveg, amit Guthrie lánya, Nora a Klezmatics kezébe tett, erre a meghittebb, mosolygósabb Guthrie-ra vall.

Amiként a megzenésítésük is. Fülbemászó, letisztult és végtelenül "alázatos" dalokat hallhatunk - nagy részük egészen rendkívüli. Egyiket a blues, másikat az ír muzsika, a harmadikat a klezmer vagy éppen a sűrűbb pszichedélia szele járja át: könnyedén, épp hogy csak érintve, guthrie-san s közben mélyen klezmaticsesen. Egy ugyanolyan nagy találkozás pillanataiként, mint amilyen Chava Albersteiné és a Klezmaticsé volt a tíz évvel ezelőtti The Well albumon, csak most Susan McKeown hangja bűvöl el. 2005-ben a Klezmatics már az asztalra tett egy csokrot Guthrie Hanuka-dalaiból (Woody Guthrie's Happy Joyous Hanuka), de az szolidabban ragadott el. A Wonder Wheel egészen más - ezt 2006 egyik kimagasló teljesítményének tartom. (Jewish Music Group, 2006) *****

Afel Bocoum & Alkibar: Niger Afel Bocoumnak nem lehet könnyű. Most rá, Ali unokaöccsére vár az a küldetés, hogy a hardcore mali bluesban betöltse azt az űrt, ami Ali Farka Toure halálával keletkezett. Persze együtt dolgoztak vagy harminc évig, a '92-es The Source óta hallható Ali lemezein is, szóval mindent tud arról a nyelvről, amelyben pontosan érti egymást az ősi egyhúros hegedű és az elektromos gitár. De Afel azt is tudja: mindez mit sem ér, ha nincs mögötte egy másik, egy nem kevésbé autonóm személyiség.

Nos, ettől jó ez az album. Egyfelől fejet hajt mélyen, s megidéz egy ritka utat, ugyanakkor azt is megmutatja, hogy ezzel nem lehet vége, hogy merre tovább. (Contre Jour, 2006) **** és fél

Menwar: Ay Ay Lolo Az Indiai-óceán - Afrikától délkeletre eső - szigetei közül eddig főleg Réunionról érkezett hír: oda való Danyel Waro, Granmoun Lélé és René Lacaille, hogy csupa nagyot mondjunk. Az elmúlt év azonban a szomszédos Mauritiuson robbant: a kreol kisebbség rituális sega muzsikáját újraértelmező Menwar nyomán. Kinek nevét "Menuárnak" ejtjük, vagyis semmi "háborúskodás", jóllehet a sega korántsem mentes a forradalmi hevülettől: mindig is az elnyomottak, a valamikori rabszolgák kapaszkodója volt. (Ám nem is kell olyan messzire menni. Az albumot indító Lotis például arról a kétezer chagosi lakosról szól, akiket 1968-ban azért kergettek el a szülőföldjükről, hogy az amerikaiak katonai bázist létesíthessenek ott.)

No de ennyit erről. Ami fontosabbnak tűnik most: a sega főleg dobokra és egyéb ütő- meg csörgőhangszerekre épülő transzzenéjét Menwar gitárokkal - funkkal, rockkal és blueszal - szőtte át, valami olyasmit teremtve így, ami egyszerre unikális és ismerős, lokális és globális, korra, nemre, bőrszínre tekintet nélkül fogyasztható, s legfőképpen több mint emlékezetes: egyenesen kiváló. (Marabi, 2006) *****

Rachid Taha: Diwan 2 Volt már ilyen. 1998-ban, amikor Rachid Taha a Diwan első menetével állt elő, pályafutása legnagyobb szakmai sikerét könyvelhette el, annak dacára, hogy addig nem a Diwanra jellemző akusztikus-nosztalgikus arab slágerekkel, hanem éppen ellenkezőleg: technós és rockos fúziókkal foglalatoskodott.

És most újra nekifutott. Egy kevés a francia sanzonok közül is előkerült, de a fő csapás újra a múlt idejű Egyiptom és Algéria, ha úgy tetszik, Taha gyermekkorának rádiós slágerei, a dalszerző Dahmane El Harrachi kitüntetett szerepével - persze portalanítva, felfrissítve, s karcos-tahásan.

Mindezzel eddig nincs is baj, sőt az is a pakliban van, hogy ki-ki a számok közül is kiválassza a maga csillagát, mégsem úszható meg e lemez némi keserűség nélkül. Egyrészt, mert valamennyi dala jóval tovább tart a kelleténél, másrészt meg azért, mert hallottunk már ilyet Tahától, és akkor jobbat, jobban. (Wrasse Records/ Universal/IndieGo, 2006) **** alá

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.