World music: nagy

Zene

nevek, nagy remények, nagy lemezek - istenesen, ünnepélyesen búcsúzhattunk a múlt évtől.
nevek, nagy remények, nagy lemezek - istenesen, ünnepélyesen búcsúzhattunk a múlt évtől.

The Klezmatics: Wonder Wheel Woody Guthrie, az amerikai népzene és munkásmozgalom hérosza a negyvenes évek végén Brooklynban élt feleségével és négy gyermekével. Anyósa, Aliza Greenblatt népszerű jiddis költő volt, így került kapcsolatba a helyi zsidó közösséggel, s bizony tetszett neki az a világ, melyben a bevándorlók és mindenféle "lecsúszott" népek békességben és szolidaritásban boldogultak. Az a jókora adag, korábban ismeretlen dalszöveg, amit Guthrie lánya, Nora a Klezmatics kezébe tett, erre a meghittebb, mosolygósabb Guthrie-ra vall.

Amiként a megzenésítésük is. Fülbemászó, letisztult és végtelenül "alázatos" dalokat hallhatunk - nagy részük egészen rendkívüli. Egyiket a blues, másikat az ír muzsika, a harmadikat a klezmer vagy éppen a sűrűbb pszichedélia szele járja át: könnyedén, épp hogy csak érintve, guthrie-san s közben mélyen klezmaticsesen. Egy ugyanolyan nagy találkozás pillanataiként, mint amilyen Chava Albersteiné és a Klezmaticsé volt a tíz évvel ezelőtti The Well albumon, csak most Susan McKeown hangja bűvöl el. 2005-ben a Klezmatics már az asztalra tett egy csokrot Guthrie Hanuka-dalaiból (Woody Guthrie's Happy Joyous Hanuka), de az szolidabban ragadott el. A Wonder Wheel egészen más - ezt 2006 egyik kimagasló teljesítményének tartom. (Jewish Music Group, 2006) *****

Afel Bocoum & Alkibar: Niger Afel Bocoumnak nem lehet könnyű. Most rá, Ali unokaöccsére vár az a küldetés, hogy a hardcore mali bluesban betöltse azt az űrt, ami Ali Farka Toure halálával keletkezett. Persze együtt dolgoztak vagy harminc évig, a '92-es The Source óta hallható Ali lemezein is, szóval mindent tud arról a nyelvről, amelyben pontosan érti egymást az ősi egyhúros hegedű és az elektromos gitár. De Afel azt is tudja: mindez mit sem ér, ha nincs mögötte egy másik, egy nem kevésbé autonóm személyiség.

Nos, ettől jó ez az album. Egyfelől fejet hajt mélyen, s megidéz egy ritka utat, ugyanakkor azt is megmutatja, hogy ezzel nem lehet vége, hogy merre tovább. (Contre Jour, 2006) **** és fél

Menwar: Ay Ay Lolo Az Indiai-óceán - Afrikától délkeletre eső - szigetei közül eddig főleg Réunionról érkezett hír: oda való Danyel Waro, Granmoun Lélé és René Lacaille, hogy csupa nagyot mondjunk. Az elmúlt év azonban a szomszédos Mauritiuson robbant: a kreol kisebbség rituális sega muzsikáját újraértelmező Menwar nyomán. Kinek nevét "Menuárnak" ejtjük, vagyis semmi "háborúskodás", jóllehet a sega korántsem mentes a forradalmi hevülettől: mindig is az elnyomottak, a valamikori rabszolgák kapaszkodója volt. (Ám nem is kell olyan messzire menni. Az albumot indító Lotis például arról a kétezer chagosi lakosról szól, akiket 1968-ban azért kergettek el a szülőföldjükről, hogy az amerikaiak katonai bázist létesíthessenek ott.)

No de ennyit erről. Ami fontosabbnak tűnik most: a sega főleg dobokra és egyéb ütő- meg csörgőhangszerekre épülő transzzenéjét Menwar gitárokkal - funkkal, rockkal és blueszal - szőtte át, valami olyasmit teremtve így, ami egyszerre unikális és ismerős, lokális és globális, korra, nemre, bőrszínre tekintet nélkül fogyasztható, s legfőképpen több mint emlékezetes: egyenesen kiváló. (Marabi, 2006) *****

Rachid Taha: Diwan 2 Volt már ilyen. 1998-ban, amikor Rachid Taha a Diwan első menetével állt elő, pályafutása legnagyobb szakmai sikerét könyvelhette el, annak dacára, hogy addig nem a Diwanra jellemző akusztikus-nosztalgikus arab slágerekkel, hanem éppen ellenkezőleg: technós és rockos fúziókkal foglalatoskodott.

És most újra nekifutott. Egy kevés a francia sanzonok közül is előkerült, de a fő csapás újra a múlt idejű Egyiptom és Algéria, ha úgy tetszik, Taha gyermekkorának rádiós slágerei, a dalszerző Dahmane El Harrachi kitüntetett szerepével - persze portalanítva, felfrissítve, s karcos-tahásan.

Mindezzel eddig nincs is baj, sőt az is a pakliban van, hogy ki-ki a számok közül is kiválassza a maga csillagát, mégsem úszható meg e lemez némi keserűség nélkül. Egyrészt, mert valamennyi dala jóval tovább tart a kelleténél, másrészt meg azért, mert hallottunk már ilyet Tahától, és akkor jobbat, jobban. (Wrasse Records/ Universal/IndieGo, 2006) **** alá

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.