World music: végre

Zene

magára talált Palacio, Ferrer álma is beteljesült, Escoriza pedig feledteti, hogy a Radio Tarifának búcsút mondhatunk.

Andy Palacio & The Garifuna Collective: Wátina Andy Palacio felvételeivel úgy tíz éve találkoztam először, de akkoriban teljesen hidegen hagyott. Annak a Punta Rock nevű mozgalomnak volt a részese ő is, amely a belize-i, nicaraguai, hondurasi és guatemalai garifunák zenéit szimpla diszkóvá "mélyítette". A helyi népszerűséghez akkor nem kellett több, de a nemzetközi visszhang elmaradt, mert azért mindennek van határa, még a világzenében is. És ez így volt rendben, lépnie kellett Palaciónak, hál' isten.

Történt aztán, hogy az UNESCO 2001-ben a világ szellemi kulturális örökségének nyilvánította a garifuna nyelvet, táncot és zenét - vagyis azon nyugat-afrikai rabszolgák leszármazottjainak a tradícióit, akiket a XVII. században hurcoltak a spanyolok a karib-tengeri Szent Vincent szigetére, majd onnan szétszóródva az őslakók közé olvadtak a környező partvidéken. Mindeközben Palacio egy kifinomult ízlésű producer, Ivan Duran kezébe került, kinek hatására a szintetizátoros-dobgépes gagyizást kihagyták a buliból. Maradtak az ősi ritmusok, dobokkal és gitárokkal, a garifuna dalnokok idősebb és ifjabb mestereivel, és láss csodát, mintha mézes pálinkában úsznánk, olyan édes bódulattal jár ez a spiritualitás. Együtt szerethető benne a nyugat-afrikai, a latin és a karibi tánczene, immár a maga igaz mélységében, és nincs kiemelés, nincs kivétel: ez a lemez tetőtől talpig gyönyör. (Cumbancha, 2007) *****

Ibrahim Ferrer: Mi Sue„o Ez lett a vége, ez a szomorkás-szép boleróalbum. A történet ismert, de hadd vegyük át még utoljára. Ibrahim Ferrer a Santiago közeli San Luisban született 1927-ben. Miután elveszítette édesanyját, az utcán énekelt, aztán Havannába költözött, ahol harminc évig húzta a Los Bocucos együttessel, holott nem sok öröme telt benne: neki csak a tempósabb son és guaracha dalokból jutott, azt nem engedték, hogy megmutassa kedvenc boleróit is.

Így jött el 1991, amikor váltott - onnantól inkább cipőt tisztított és lottószelvényeket meg mogyorót árult. Így akadt rá Juan d'Marcos, aki Ry Cooder megbízásából a Buena Vista Social Clubhoz egy régi vágású énekest keresett. A többi már bizonyára a szemünk előtt pereg: amikor Wim Wenders a Buena Vista Social Club című filmjét forgatta, Ferrer első szólólemezének a munkálatai folytak éppen.

Ami pedig az álmok álmát illeti, 2005-re annak is eljött az ideje. Az a lassú ütemű, spanyol tánczene, amit bolerónak hívunk, a XX. század elején hódította meg Latin-Amerikát. Csak egy gitár kellett hozzá meg egy hang, aminek hinni lehet, amikor az örök, vagyis viszonzatlan szerelemről, a túláradó örömről és a kibírhatatlan fájdalomról szól. Ilyen szentimentális dalokból, a kubai bolerók örökzöldjeiből állt össze Ferrer utolsó albuma, amit néhány héttel a halála előtt, 2005 májusában a Művészetek Palotájában hallhattunk tőle. Emlékszem, akkor már egy orvos is tagja volt a kíséretének, a régi cimborák, a bőgős Cachaito López, a trombitás Manuel 'Guajiro' Mirabal, a gitáros Manuel Galbán és az ifjú zongorista, Roberto Fonseca mellett. Az öltözőben oxigénpalack, no nem, mintha Ferrernek extra igényei lettek volnaÉ

Ebből a lemezből könnyen kihallatszik mindez az egész. Csupa szívügy, a vágyakozás innenső és túlsó partján, no és annak a törékeny hajszálnak a mentén, ami olykor a cipőtisztítás és a világhír közé szorul. (World Circuit/BMG SONY, 2007) *****

Benjamín Escoriza: Alevanta! Nálunk is többször járt, s népszerű volt méltán az a madridi zenekar, mely Spanyolország legdélibb városa, a Marokkó közeli Tarifa rádióállomásáról nevezte el magát. Hogy a tarifai rádióban mi volt a menő, azzal ugyan nem volt tisztában, de el tudta képzelni: bizonyára olyan zenék, melyekben egyszerre tükröződik az andalúziai és a mór hagyomány.

Ez a Radio Tarifa 1991-től 2006-ig három stúdió- és egy koncertalbumot (Rumba Argelina, Temporal, Cruzando El Río, illetve Fiebre) jelentetett meg, azzal a nemes küldetéssel, hogy újra összegyúrja azokat az európai és arab zenei elemeket, amiket a történelem szétkaszabolt. Ez a gyúrás ment is a Radio Tarifának rendesen: a középkortól az elektronikáig, a naytől a buzukiig, Andalúziától Egyiptomig, a szefárd daloktól a rumbáig, s így tovább. Csakhogy tavaly, szinte észrevétlen titokban, megszűnt a zenekar.

Mit lehet ilyenkor mondaniÉ?

"Meghalt a király, éljenÉ Escoriza!" - próbálkozhatunk e lestrapált közhellyel - elvégre nem másra, mint a Radio Tarifa szólópályára "bukott" énekesére utal. Amikor Escoriza ezeket a dalokat írta, még javában működött a zenekar, szóval nem terheli semmi túlfűtött ambíció. Azért meg, hogy nem hagyta veszni: hál' isten.

Így aztán aligha meglepő, hogy az Alevanta! majdnem úgy fest, mint egy Radio Tarifa-album. Persze csak majdnem. Escoriza ezúttal nyersebbre-mélyebbre furakodott a flamencóban, és ezt igazán jól tette, a maga "határtalan" módján: "oda nem illő" harmóniummal, harmonikával, tablával, fúvósokkal. Az olyan számokért, mint a lemezt indító Carambola és Paquita La Guapa, már megérte az egész, elnézők lehetünk egy-egy haloványabb popdallal, rumbával... (Riverboat Records/World Music Network/IndieGo, 2007) ****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.