World music: végre

Zene

magára talált Palacio, Ferrer álma is beteljesült, Escoriza pedig feledteti, hogy a Radio Tarifának búcsút mondhatunk.

Andy Palacio & The Garifuna Collective: Wátina Andy Palacio felvételeivel úgy tíz éve találkoztam először, de akkoriban teljesen hidegen hagyott. Annak a Punta Rock nevű mozgalomnak volt a részese ő is, amely a belize-i, nicaraguai, hondurasi és guatemalai garifunák zenéit szimpla diszkóvá "mélyítette". A helyi népszerűséghez akkor nem kellett több, de a nemzetközi visszhang elmaradt, mert azért mindennek van határa, még a világzenében is. És ez így volt rendben, lépnie kellett Palaciónak, hál' isten.

Történt aztán, hogy az UNESCO 2001-ben a világ szellemi kulturális örökségének nyilvánította a garifuna nyelvet, táncot és zenét - vagyis azon nyugat-afrikai rabszolgák leszármazottjainak a tradícióit, akiket a XVII. században hurcoltak a spanyolok a karib-tengeri Szent Vincent szigetére, majd onnan szétszóródva az őslakók közé olvadtak a környező partvidéken. Mindeközben Palacio egy kifinomult ízlésű producer, Ivan Duran kezébe került, kinek hatására a szintetizátoros-dobgépes gagyizást kihagyták a buliból. Maradtak az ősi ritmusok, dobokkal és gitárokkal, a garifuna dalnokok idősebb és ifjabb mestereivel, és láss csodát, mintha mézes pálinkában úsznánk, olyan édes bódulattal jár ez a spiritualitás. Együtt szerethető benne a nyugat-afrikai, a latin és a karibi tánczene, immár a maga igaz mélységében, és nincs kiemelés, nincs kivétel: ez a lemez tetőtől talpig gyönyör. (Cumbancha, 2007) *****

Ibrahim Ferrer: Mi Sue„o Ez lett a vége, ez a szomorkás-szép boleróalbum. A történet ismert, de hadd vegyük át még utoljára. Ibrahim Ferrer a Santiago közeli San Luisban született 1927-ben. Miután elveszítette édesanyját, az utcán énekelt, aztán Havannába költözött, ahol harminc évig húzta a Los Bocucos együttessel, holott nem sok öröme telt benne: neki csak a tempósabb son és guaracha dalokból jutott, azt nem engedték, hogy megmutassa kedvenc boleróit is.

Így jött el 1991, amikor váltott - onnantól inkább cipőt tisztított és lottószelvényeket meg mogyorót árult. Így akadt rá Juan d'Marcos, aki Ry Cooder megbízásából a Buena Vista Social Clubhoz egy régi vágású énekest keresett. A többi már bizonyára a szemünk előtt pereg: amikor Wim Wenders a Buena Vista Social Club című filmjét forgatta, Ferrer első szólólemezének a munkálatai folytak éppen.

Ami pedig az álmok álmát illeti, 2005-re annak is eljött az ideje. Az a lassú ütemű, spanyol tánczene, amit bolerónak hívunk, a XX. század elején hódította meg Latin-Amerikát. Csak egy gitár kellett hozzá meg egy hang, aminek hinni lehet, amikor az örök, vagyis viszonzatlan szerelemről, a túláradó örömről és a kibírhatatlan fájdalomról szól. Ilyen szentimentális dalokból, a kubai bolerók örökzöldjeiből állt össze Ferrer utolsó albuma, amit néhány héttel a halála előtt, 2005 májusában a Művészetek Palotájában hallhattunk tőle. Emlékszem, akkor már egy orvos is tagja volt a kíséretének, a régi cimborák, a bőgős Cachaito López, a trombitás Manuel 'Guajiro' Mirabal, a gitáros Manuel Galbán és az ifjú zongorista, Roberto Fonseca mellett. Az öltözőben oxigénpalack, no nem, mintha Ferrernek extra igényei lettek volnaÉ

Ebből a lemezből könnyen kihallatszik mindez az egész. Csupa szívügy, a vágyakozás innenső és túlsó partján, no és annak a törékeny hajszálnak a mentén, ami olykor a cipőtisztítás és a világhír közé szorul. (World Circuit/BMG SONY, 2007) *****

Benjamín Escoriza: Alevanta! Nálunk is többször járt, s népszerű volt méltán az a madridi zenekar, mely Spanyolország legdélibb városa, a Marokkó közeli Tarifa rádióállomásáról nevezte el magát. Hogy a tarifai rádióban mi volt a menő, azzal ugyan nem volt tisztában, de el tudta képzelni: bizonyára olyan zenék, melyekben egyszerre tükröződik az andalúziai és a mór hagyomány.

Ez a Radio Tarifa 1991-től 2006-ig három stúdió- és egy koncertalbumot (Rumba Argelina, Temporal, Cruzando El Río, illetve Fiebre) jelentetett meg, azzal a nemes küldetéssel, hogy újra összegyúrja azokat az európai és arab zenei elemeket, amiket a történelem szétkaszabolt. Ez a gyúrás ment is a Radio Tarifának rendesen: a középkortól az elektronikáig, a naytől a buzukiig, Andalúziától Egyiptomig, a szefárd daloktól a rumbáig, s így tovább. Csakhogy tavaly, szinte észrevétlen titokban, megszűnt a zenekar.

Mit lehet ilyenkor mondaniÉ?

"Meghalt a király, éljenÉ Escoriza!" - próbálkozhatunk e lestrapált közhellyel - elvégre nem másra, mint a Radio Tarifa szólópályára "bukott" énekesére utal. Amikor Escoriza ezeket a dalokat írta, még javában működött a zenekar, szóval nem terheli semmi túlfűtött ambíció. Azért meg, hogy nem hagyta veszni: hál' isten.

Így aztán aligha meglepő, hogy az Alevanta! majdnem úgy fest, mint egy Radio Tarifa-album. Persze csak majdnem. Escoriza ezúttal nyersebbre-mélyebbre furakodott a flamencóban, és ezt igazán jól tette, a maga "határtalan" módján: "oda nem illő" harmóniummal, harmonikával, tablával, fúvósokkal. Az olyan számokért, mint a lemezt indító Carambola és Paquita La Guapa, már megérte az egész, elnézők lehetünk egy-egy haloványabb popdallal, rumbával... (Riverboat Records/World Music Network/IndieGo, 2007) ****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.