World music: végre

Zene

magára talált Palacio, Ferrer álma is beteljesült, Escoriza pedig feledteti, hogy a Radio Tarifának búcsút mondhatunk.

Andy Palacio & The Garifuna Collective: Wátina Andy Palacio felvételeivel úgy tíz éve találkoztam először, de akkoriban teljesen hidegen hagyott. Annak a Punta Rock nevű mozgalomnak volt a részese ő is, amely a belize-i, nicaraguai, hondurasi és guatemalai garifunák zenéit szimpla diszkóvá "mélyítette". A helyi népszerűséghez akkor nem kellett több, de a nemzetközi visszhang elmaradt, mert azért mindennek van határa, még a világzenében is. És ez így volt rendben, lépnie kellett Palaciónak, hál' isten.

Történt aztán, hogy az UNESCO 2001-ben a világ szellemi kulturális örökségének nyilvánította a garifuna nyelvet, táncot és zenét - vagyis azon nyugat-afrikai rabszolgák leszármazottjainak a tradícióit, akiket a XVII. században hurcoltak a spanyolok a karib-tengeri Szent Vincent szigetére, majd onnan szétszóródva az őslakók közé olvadtak a környező partvidéken. Mindeközben Palacio egy kifinomult ízlésű producer, Ivan Duran kezébe került, kinek hatására a szintetizátoros-dobgépes gagyizást kihagyták a buliból. Maradtak az ősi ritmusok, dobokkal és gitárokkal, a garifuna dalnokok idősebb és ifjabb mestereivel, és láss csodát, mintha mézes pálinkában úsznánk, olyan édes bódulattal jár ez a spiritualitás. Együtt szerethető benne a nyugat-afrikai, a latin és a karibi tánczene, immár a maga igaz mélységében, és nincs kiemelés, nincs kivétel: ez a lemez tetőtől talpig gyönyör. (Cumbancha, 2007) *****

Ibrahim Ferrer: Mi Sue„o Ez lett a vége, ez a szomorkás-szép boleróalbum. A történet ismert, de hadd vegyük át még utoljára. Ibrahim Ferrer a Santiago közeli San Luisban született 1927-ben. Miután elveszítette édesanyját, az utcán énekelt, aztán Havannába költözött, ahol harminc évig húzta a Los Bocucos együttessel, holott nem sok öröme telt benne: neki csak a tempósabb son és guaracha dalokból jutott, azt nem engedték, hogy megmutassa kedvenc boleróit is.

Így jött el 1991, amikor váltott - onnantól inkább cipőt tisztított és lottószelvényeket meg mogyorót árult. Így akadt rá Juan d'Marcos, aki Ry Cooder megbízásából a Buena Vista Social Clubhoz egy régi vágású énekest keresett. A többi már bizonyára a szemünk előtt pereg: amikor Wim Wenders a Buena Vista Social Club című filmjét forgatta, Ferrer első szólólemezének a munkálatai folytak éppen.

Ami pedig az álmok álmát illeti, 2005-re annak is eljött az ideje. Az a lassú ütemű, spanyol tánczene, amit bolerónak hívunk, a XX. század elején hódította meg Latin-Amerikát. Csak egy gitár kellett hozzá meg egy hang, aminek hinni lehet, amikor az örök, vagyis viszonzatlan szerelemről, a túláradó örömről és a kibírhatatlan fájdalomról szól. Ilyen szentimentális dalokból, a kubai bolerók örökzöldjeiből állt össze Ferrer utolsó albuma, amit néhány héttel a halála előtt, 2005 májusában a Művészetek Palotájában hallhattunk tőle. Emlékszem, akkor már egy orvos is tagja volt a kíséretének, a régi cimborák, a bőgős Cachaito López, a trombitás Manuel 'Guajiro' Mirabal, a gitáros Manuel Galbán és az ifjú zongorista, Roberto Fonseca mellett. Az öltözőben oxigénpalack, no nem, mintha Ferrernek extra igényei lettek volnaÉ

Ebből a lemezből könnyen kihallatszik mindez az egész. Csupa szívügy, a vágyakozás innenső és túlsó partján, no és annak a törékeny hajszálnak a mentén, ami olykor a cipőtisztítás és a világhír közé szorul. (World Circuit/BMG SONY, 2007) *****

Benjamín Escoriza: Alevanta! Nálunk is többször járt, s népszerű volt méltán az a madridi zenekar, mely Spanyolország legdélibb városa, a Marokkó közeli Tarifa rádióállomásáról nevezte el magát. Hogy a tarifai rádióban mi volt a menő, azzal ugyan nem volt tisztában, de el tudta képzelni: bizonyára olyan zenék, melyekben egyszerre tükröződik az andalúziai és a mór hagyomány.

Ez a Radio Tarifa 1991-től 2006-ig három stúdió- és egy koncertalbumot (Rumba Argelina, Temporal, Cruzando El Río, illetve Fiebre) jelentetett meg, azzal a nemes küldetéssel, hogy újra összegyúrja azokat az európai és arab zenei elemeket, amiket a történelem szétkaszabolt. Ez a gyúrás ment is a Radio Tarifának rendesen: a középkortól az elektronikáig, a naytől a buzukiig, Andalúziától Egyiptomig, a szefárd daloktól a rumbáig, s így tovább. Csakhogy tavaly, szinte észrevétlen titokban, megszűnt a zenekar.

Mit lehet ilyenkor mondaniÉ?

"Meghalt a király, éljenÉ Escoriza!" - próbálkozhatunk e lestrapált közhellyel - elvégre nem másra, mint a Radio Tarifa szólópályára "bukott" énekesére utal. Amikor Escoriza ezeket a dalokat írta, még javában működött a zenekar, szóval nem terheli semmi túlfűtött ambíció. Azért meg, hogy nem hagyta veszni: hál' isten.

Így aztán aligha meglepő, hogy az Alevanta! majdnem úgy fest, mint egy Radio Tarifa-album. Persze csak majdnem. Escoriza ezúttal nyersebbre-mélyebbre furakodott a flamencóban, és ezt igazán jól tette, a maga "határtalan" módján: "oda nem illő" harmóniummal, harmonikával, tablával, fúvósokkal. Az olyan számokért, mint a lemezt indító Carambola és Paquita La Guapa, már megérte az egész, elnézők lehetünk egy-egy haloványabb popdallal, rumbával... (Riverboat Records/World Music Network/IndieGo, 2007) ****

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.