Z - Egy város keresi a gyilkost - David Fincher: Zodiákus - (film)

  • Hungler Tímea
  • 2007. június 14.

Zene

Fincher ugyan letett már egy klasszikusnak számító sorozatgyilkos-mozit az asztalra (Hetedik), de aki arra számít, hogy most is hasonló vérfagyasztó izgalmakban lesz része, csalódni fog - mindazonáltal nem elvesztegetett idő a maratoni két és fél óra.

Fincher ugyan letett már egy klasszikusnak számító sorozatgyilkos-mozit az asztalra (Hetedik), de aki arra számít, hogy most is hasonló vérfagyasztó izgalmakban lesz része, csalódni fog - mindazonáltal nem elvesztegetett idő a maratoni két és fél óra.

A film valós alapja egy hatvanas évek végén kezdődő és balvégű gyilkosságsorozat, mely évtizedeken keresztül tartotta rettegésben San Franciscót és környékét. A vezető sajtóorgánumokhoz rejtjeles üzenetek, véres ruhafoszlányok érkeztek, a gyilkosságok között adott esetben évek is elteltek, az elkövetés módja is változott, idővel már az sem volt biztos, hogy minden esetben a Zodiákus lelkén szárad-e egy-egy bűntény.

Fincher komótosan halad előre a történetben, a hamis nyomok kibontásának legalább annyi szcénát szentel, mint azoknak, amelyek ténylegesen forrónak tűnnek. Sajátosan feszültté pont e precizitás teszi a filmjét, mely három fő karakterre, az újságíróra (Robert Downey Jr.), a szerkesztőségi grafikusra (Jake Gyllenhaal) és a zsarura (Mark Ruffalo) fókuszál.

Oknyomozó film A Zodiákus, méghozzá Az elnök embereinek modorában: a központi helyszín most is egy szerkesztőség, csak épp nem a Washington Post, hanem a San Francisco Chronicle.

Az idő telik - van, hogy rohan, van, hogy vánszorog -, a várakozásban szép lassan mindhárom főszereplőnk felőrlődik, és a túlélésre játszik: az újságíró alkoholba fojtja tétlenségét, a grafikus az ügy megszállottjává válik, a rendőr pedig "engedi, hadd menjen".

Bár a gyilkos üzenetei és bűntettei idővel egyre szórványosabbá válnak, majd végleg megszűnnek, a nyomozás a kilencvenes években is tartogat még fejleményeket, érthető hát a főszereplőket foglalkoztató dilemma: megéri-e ennyi energiát fordítani az ügyre?

A néző - mint a főszereplők - fokozatosan fásul bele az eseménytelenségbe: a Zodiákus esete nem más, mint egy reménykedéssel, próbálkozásokkal és újrakezdésekkel teli beteljesületlen szerelem.

Fincher miliőfestése legalább oly alapos, mint a történetvezetés. A mozi akár a hatvanas-hetvenes években is készülhetett volna: mechanikus írógépeken blattoló újságírók az egyik oldalon, Steve McQueent (Bullitt) és Clint Eastwoodot (Piszkos Harry) idéző zsaruk a másikon.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.