Lemez

Zola Jesus: Okovi

  • - minek -
  • 2017. október 21.

Zene

Az összetéveszthetetlenül szép énekhanggal megáldott előadó, akiről még a szaksajtó sem tudta eldönteni, hogy az oroszosan vadromantikus Nika Roza Danilova (ahogy interjúi­ban állítja) vagy a sokkal prózaibb Nicole Hummel az eredeti neve, gyakran a rajongóit is zavarba hozza. A kis kiadóknál (leginkább a Sacred Bonesnál) készített jobbnál jobb lemezeivel (The Spoils, 2009; Stridulum II, 2010; Conatus, 2011) feltűnő művész ugyanis három éve átszerződött a jóval nagyobb címkének számító Mute-hoz, és ott készítette el a személyes R&B-hősei által is inspirált Taigát. De miután a nagy befutás elmaradt, visszatért a borultabb zenei gyökerekhez és régi kiadójához, összerakott egy telivér dark/goth/elektro/indusztriál albumot, amelyről persze nem hiányoznak az intimebb, bensőségesebb, néha szinte himnikus pillanatok sem. A Doma felütése pravoszláv egyházi kórust idéz, ám az Exhumed csontig hatoló ipari zaja figyelmeztet arra, hogy ezúttal nem lesz se kegyelem, se kompromisszum. Az Okovi (oroszul: béklyók, bilincsek) a számadás, a szembenézés lemeze Zola Jesus számára. Ugyanakkor a néha kissé szomorú, de ezzel együtt nagyon erős dalok között olyan tökéletes darabok is akadnak, mint a Siphon vagy a maga posztpunk/szintiwave módján akár tánczeneként is működő Veka. Zola Jesus ugyanakkor sok tekintetben a Siouxsie-iskola legjobb tanulója, a Wiseblood vagy pláne a Remains a maga nemében tökéletes goth-pop, akár slágerek is lehetnének. De hát tudjuk, most nem ilyen időket élünk.

Sacred Bones, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.