Pár száz év alatt pornográfiába torkollott a megkísértés fenséges iszonyata

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. november 10.

A léghajózás aranykora

Az a szomorú igazság, hogy nem rángatják többé Szent Antal szakállát az ámokfutó csodaszörnyek.

A szélrohamokban csodálatos testrészek kavarognak. Aligátorfejek őzlábakon, kígyófarkú baglyok, tigrispofájú disznók, szamárfarú kecskék, olyan bozontos békák, mint a medve, víziló nagyságú kaméleonok, kétfejű borjak, melyeknek egyik feje sír, a másik bömböl, négylábú magzatok, melyek köldökzsinórjukon függnek és forognak, mint a játék csiga, szárnyas gyomrok, melyek úgy röpködnek, mint a legyek.

A 19. század és talán minden idők legnagyobb Gusztávja, Flaubert körülbelül 30 évig dolgozott az élete fő művének szánt Szent Antal megkísértése című regényén, a végeredmény pedig pont olyan lett, mint bármi más, amin 30 évig dolgoznak, és valaki az élete fő művének szánja: hát, mindenesetre fura. A nem túl hosszú, ám rendkívül tömény regényben, mint ismeretes, egy idős és valószínűleg nem teljesen normális úr kalandjait követhetjük figyelemmel, aki kivonul az egyiptomi sivatagba és ott misztikus, lázálomszerű hallucinációkat él át, aminek nyilván nem sok köze van a Bovaryné hétköznapi háziasszonydrámájához, a romantikát elsirató Érzelmek iskolája kiábrándultságához, és pláne semmi köze sincs a Bouvard és Pécuchet teljesen elszállt vicceihez, de még a Salammbo lélektani szandálos fantasyjára sem emlékeztet. És ha a fentiek alapján nem lett volna egyértelmű, maga

a regény természetesen bomba jó, szigorúan egyszer mindenkinek el kellene olvasnia, de többször már nem.

A túlvilági hatalmak által epileptikus látomásokba hajszolt ókeresztény remete alakja korábban igen népszerű, nagyon sokszor feldolgozott téma volt a képzőművészetben, Flaubert regényének megjelenése után pedig ismét volt egy nagyobb fellendülés. Annyira nem is nehéz megfejteni, hogy miért. Ugyanis ha végignézünk a középkor végétől mondjuk úgy nagyjából a 17. századig készült megkísértés témájú műveken, vagyis azoknak egy töredékén, mert van úgy kb. egymillió, könnyen támadhat az a benyomásunk, hogy a megkísértés aktusa régen nem egészen úgy zajlott, mint most, tehát mondjuk nem buja érzéki vágyakkal, anyagi javakkal és más hasonlókkal történt, hanem egyszerűen felvonult a Közel-Kelet, Afrika meg az egész Ószövetség összes nyomasztó apokrif szörnyetege és démona, majd szétcincálták az illetőt, akit éppen meg akartak kísérteni.

Ez abból a szempontból talán kevésbé célravezető, hogy a megkísértésben azért talán nem árt, ha van valami vonzó, máskülönben viszont ez a megközelítés tényleg nagyon menő és látványos.

false

Szóval Szent Antal története valójában mintha csak egy jó ürügy lett volna ahhoz (pár kivételtől eltekintve), hogy a művészek végre, egymást túllicitálva, minden gátlás nélkül a vászonra okádhassák az összes színpompás és lenyűgöző borzalmat, amit csak ki tudtak találni. Tényleg van itt minden, amivel egy ambiciózus remetének abban a régi világban feltétlenül szembe kellett nézni,

a fenyegető Tyúk tábornoktól a baseballütőt lóbáló mélytengeri repülő halon át egészen az ágyéka helyén még egy pluszfejet és nyelvpéniszt viselő, pikkelyes kék mackóig,

és még ki tudja, miféle iszonyatokig, amelyeket igazából nehéz allegóriaként értelmezni, de cserébe baromi jól néznek ki. Közös pont még, hogy mindegyik, de kivétel nélkül mindegyik képen olyan nagy hévvel rángatják szerencsétlen Szent Antal szakállát, esetleg azt a kevés haját, mintha ez a megkísértés elengedhetetlen feltétele volna.

false

false

false

Később azért valamennyit finomodott a téma ábrázolásmódja, a lidércnyomásos torzszülötteket pedig lassan cuki (jó, néha kicsit bizarr és ijesztő) fantázialények kezdték felváltani, akik mintha egy Beatrix Potter-meséből vagy a Fantasztikus labirintusból léptek volna elő, és akik már a szakállrángatástól is tartózkodtak: szárnyas majom, éneklő béka, táncoló kacsák (tojáshéjjal a fenekükön!) és más hasonlók, majdnem mindig valami fantasztikus, holdbéli tájon.

false

false

false

false

Majd egy különös, kegyelmi pillanatban valaki megnézte az értelmező szótárban a megkísértés szót, és

az erdei manókat végleg lecserélték helyes pasikra, egzotikus cirkuszi állatokra és kéjesen hempergőző pucér nőkre,

sőt az egyik képen mintha az a jókedvű idős úr maga Sigmund Freud lenne valami analízisben, amit már tényleg nehéz hová tenni.

false

false

false

false

false

false

Szomorú látni, hogy hosszú évszázadok alatt a megkísértés színvonala ennyit zuhant az ámokfutó csodaszörnyektől a közönséges pornográfiáig, de úgy fest, hogy ezzel valahogy együtt kell élnünk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.