A szerk.

A hetedik

A szerk.

„A népszavazás a migránskérdésen túlnyúlva valójában az alkotmányos identitásunkról szólt” – mondta Orbán Viktor, miután az Országgyűlés elé vitte az Alaptörvény hetedik módosítását.

Ezzel le is leplezte elmúlt féléves kormányzásának alapvető hazugságát: a népszavazásra feltett kérdést. Ha a kérdésből következett az alkotmánymódosítás, akkor a népszavazást nem lehetett volna kiírni, mert az Alaptörvény módosításáról tilos népszavazást tartani. Ha viszont nem a népszavazás eredményéből következett az alkotmánymódosítás, akkor a népszavazást azért nem lehetett volna kiírni, mert a kérdés nem egyértelmű. Harmadik lehetőség nincs.

Azáltal pedig, hogy a kormány alkotmánymódosítással venné fel a harcot „Brüsszel kötelező betelepítési kvótái” ellen, egy másik hazugság is nyilvánvalóvá vált. Eddig azt sulykolták, hogy a kvóták az uniós jogot sértik, meg hogy az EU kijelölt felségterületén túlterjeszkedve valamiféle pluszhatásköröket akar elvonni a nemzeti kormányoktól. Ez soha nem volt igaz. A menedékkérelmek elbírálásáért felelős tagállam kijelölésére világos mandátuma van az uniónak. Eddig is létezett ilyen szabályozás: a dublini rendelet az első tagállamot tette felelőssé a menekültekért. Az Európa Tanács tavaly szeptemberi határozata (a Magyarországra küldendő 1294 menedékkérőről) a dublini rendelettől jelentett ideiglenes eltérést, és az Európai Bizottság májusi javaslata (a válsághelyzetben automatikusan életbe lépő kvótáról) is a dublini rendeletet módosítaná.

Ha a meghozott vagy meghozandó döntésekkel szemben a jogi keretek átírásával kell védekezni, akkor a kvóták a létező jogi kereteket nem sértik. De az alkotmánymódosítás után alkotmányellenessé válnak majd a kvóták? A kormány saját szavazóinak ezt üzeni, de ezzel egyidejűleg azt is mondja, hogy a módosítás „EU-konform” lesz. S e maszatolás az alkotmánymódosítás szövegében is folytatódik.

A miniszterelnök előterjesztése négy ponton módosítaná az Alaptörvényt. Kapunk két homályos betoldást arról, hogy Magyarország alkotmányos identitásának, önazonosságának védelme az állam alapvető kötelessége. A Magyarország és az EU együttműködését tárgyazó cikk kiegészülne azzal, hogy a hatáskörök közös gyakorlása „nem korlátozhatja Magyarország területi egységére, népességére, államformájára és állami berendezkedésére vonatkozó elidegeníthetetlen rendelkezési jogát.” A kvóták ellen nyilván a „népesség” jöhet szóba, bár nehezen látjuk be, hogy néhány ezer menedékkérő áthelyezése miért írná át alapjaiban Magyarország nemzetiségi (vallási? etnikai? faji?) összetételét.

Végül a menedékjogról szóló szövegrészhez csapnák az alábbi bekezdést: „Magyarországra idegen népesség nem telepíthető be. Idegen állampolgár – ide nem értve az Európai Gazdasági Térség országainak állampolgárait – Magyarország területén az Országgyűlés által megalkotott törvény szerinti eljárásban, a magyar hatóságok által egyedileg elbírált kérelme alapján élhet.” Itt közvetlenül is szembekerülhetne az EU-s joggal az Alaptörvény, de szövegezői ügyeltek arra, hogy ne a jogilag könnyen értékelhető „menedékkérők áthelyezése” vagy „tartózkodhat” fogalmakat használják. A „betelepítés” és az „élés” szétcsúszó kategóriáinak hála a módosítást a fennálló uniós jog átültetéseként is olvashatjuk, hiszen a menedékkérelmeket az áthelyezési mechanizmusban is egyedileg bírálják el a tagállami hatóságok.

Orbán célja elég egyértelmű: úgy játssza el a harcos EU-ellenes politikust, hogy az unió közvetlenül ne tudjon belekötni alkotmánymódosításába. Ha Magyarország elveszti az 1294 menedékkérő ügyében indított pert, vagy átmegy az Európai Bizottság májusi javaslata a menedékkérelmek szétosztásáról, akkor a nemzet „alkotmányos identitására” hivatkozva megpróbálhatja elszabotálni a közös szabályok végrehajtását. A „nemzet” – népszavazáson kinyilvánított – „akarata” után tehát „identitásunkat” is csatasorba állítja. Ezt az identitást persze ő maga határozza meg, pillanatnyi politikai érdekei alapján. Orbán és hívei most épp nagyon utálják a migránsokat, és szívesen kekeckednek az EU-val is. De azért csak módjával.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.