A szerk.

A kettőhuszonhetes

A szerk.

Mára rendelt eszmefuttatásunk főhőse a 227/2020. sz., május 25-én kiadott kormányrendelet, nevezzük az egyszerűség kedvéért Zsoltinak. Elvben a rendkívüli helyzet lefújásáig van hatályban, miközben ő maga 2020 végéig tekinti magát érvényesnek, és már ez sem teljesen világos.

Zsoltinak pedig azért nevezzük, mert bár nem lehet tudni, hogy a vészhelyzet után lesz-e belőle törvény, de ha lesz, akkor biztos Semjén főigazgató-helyettes úr fogja, mint valami csúnya betegséget, terjeszteni a parlamentbe befele, sötét éjszakai órán, midőn a haza már legszebb álmát alussza.

Zsolti a „külföldiek” tulajdonszerzését szigorítja a „stratégiai” „magyar” vállalatokban; az idézőjeleket pedig azért használtuk, mert mindhárom jelző magyarázatra szorul. Kezdjük a legegyszerűbbel: bár a rendelet a vállalatok körét a profiljuk szerint valóban korlátozza, mégis annyi szektort minősít „stratégiai­nak”, hogy – a Portfolio számításai szerint – a hazai ágazatok 84 százaléka beletartozik. Zsolti „magyar” vállalat alatt a magyarországi bejegyzésű cégeket érti, tehát nem a tulajdonos vagy a tulajdonosok, pláne nem a munkavállalók állampolgárságát, netán nemzetiségét. „Külföldiből” pedig kettő fajtát különböztet meg, az unión belüli és az unión kívüli külföldit, és ez a kétféle „külföldi” lehet vállalat és magánszemély is. (Esetünkben az unión belüliek kategóriájába tartozik még Svájc, Norvégia, Izland és Liechtenstein is, de ez részletkérdés.)

Zsolti tehát azt mondja ki, az neki a diktuma, hogy

– ha az uniós, tehát a) típusú külföldi (személy vagy vállalat) a „magyar” vállalatban többségi tulajdont akar szerezni, mondjuk üzletrész- vagy részvényvásárlás, netán tőkeemelés útján, illetve

– ha a b) típusú, nem uniós külföldi ugyancsak valamely magyar vállalatban a fent említett módokon 10 százaléknál nagyobb és 350 millió forintnál drágább részesedésre (üzletrészre, részvénycsomagra, tulajdonosi jogra s a többi) kíván szert tenni,

akkor azt minden további nélkül megteheti!

Csak éppen a fentiekben leírt tulajdonszerzést engedélyeztetnie kell a magyar kormánnyal.

Azon belül is az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, vagyis Palkovics László úrral. Palkovics úrnak 45 napja van tájékozódni a tranzakció legapróbb részleteiről, és arról, hogy ki fia-borja az új tulajdonosjelölt. Fogja-e vagy nem fogja a jövőben keresztezni hazánk stratégiai érdekeit? Ezután bólinthat jóváhagyólag. Vagy rázhatja meg a fejét, hogy netene’! Teszed le azt az üzletrészt, ebugatta labanc! Vagy határozottabban: állj! Részvényeket a földre, kezeket a tarkóra! A rendelet az eljárás részleteit egyébként nem taglalja, miként azt sem, hogy van-e jogorvoslat akkor, ha amúgy az eladó és a vevő kölcsönös megelégedésére szolgáló tranzakciót László megfütyüli.

Bár nem lesz túl szívderítő, de próbáljuk most elképzelni, hogy ön, kedves olvasó, pár termékeny évét s remek, kreatív gondolatait szüntelen innovációba ölte, fejlesztett szoftvert, know-how-t, gyógyászati eljárást, molekulát, gyártott rácsos ágyat, turbinát, úttörősípot. Vagy összehozott egy ügyes kereskedelmi modellt, üzletláncot, műhelyt, brandet. Ám aprócska cége további szárnyalásra már nem ad módot – ehhez sem elég pénze vagy hitele, sem szakértelme, sem kanala nincs már önnek. De milyen szerencse, hogy épp a napokban kopogtatott az ajtón Günther, a délceg tiroli befektető, vagy egy bohém francia tőkealap, és kínált 100 forintot a 20 forint mérlegfőösszegű Kedves Olvasó Kft.-ért. És még 100-at ígért fejlesztésre! Ön pedig kapva kapna az alkalmon. Szép magyar szóval kikesselne, és további éveit vagy alkalmazottként volt cégénél töltené, vagy nyugdíjasként henyélne. A 100 forintból pedig elmenne tejfölös-sajtos lángost vásárolni a közeli MDF-piacra, ott jól­lakna abból, és még maradna is a busás vétel­árból!

Képzeljük ezt el pár százmilliósnál jóval nagyobb dimenziókban is: ön tízmilliárdos, sőt, több tízmilliárdos vállalat, amely épp most fogott volna nagy fejlesztésbe, épített volna banki hitelből ingatlant, vett volna technológiát, másik vállalatot, piaci részesedést – növelte volna ön magabiztosan önmaga értékét, abban a tudatban, hogy ez a megnövekedett érték a piacon – ha úgy hozza a helyzet – szabadon realizálható, vagyis eladható lesz. A piacon – a világ leggazdagabb, legnagyobb, 500 millió fogyasztót számláló piacán. Az Európai Unió piacán.

Nos, kedves olvasó-vállalat, ezentúl azt, hogy az ön értéke mennyi, nem ez a piac, nem a kereslet és a kínálat összefüggései határozzák majd meg. Nem az ön talpraesettsége, szakmai hozzáértése és üzleti ügyessége, befektetései és sikerei fogják megszabni. Hanem valami más. És ez a valaki más garantáltan kevesebbet fog kínálni önért.

Zsolti kárai beláthatatlanok. Nincs az a befektető, tulajdonos, hitelező bank, eladó, s mindenekelőtt vevő, akit ne bizonytalanítana el vagy verne le végleg a lábáról, hogy a kormány megakadályozhatja a cégek szabad adásvételét. Egyes becslések szerint a vállalatok piacának ez az önkényes korlátozása, a kereslet állami kontrollja, az üzleti magántranz­akciók állami engedélyhez kötése a magyarországi cégeket egyik napról a másikra 30–35 százalékkal értékelte le. És a jóhiszeműségre semmi okunk: mostanában százmilliárdos állami források nyíltak meg épp vállalatvásárlásra, mely forrásokból nyilvánvalóan Orbán különféle rendű és rangú gazdatisztjei elégíthetik majd ki kapzsiságukat. A magukét és az igazi tulajdonosét. (A köznyelv ezeket a figurákat nevezi oligarcháknak, tévesen.) Nekik a vállalatok olcsósítása úgy hiányzik, mint másnak egy falat kenyér.

Tény, hogy az Európai Unió maga is erősen gondolkodik az unión kívüli országok, mindenekelőtt Kína gazdasági befolyásának korlátozásán: hogyan tudnánk kivédeni azt, hogy kínai állami pénzen a Kínai Kommunista Párt vállalkozói tagozata felvásároljon fontos európai cégeket? Ez életbevágó feladat, melyet a járvány tanulságai – a kiszolgáltatottság Kínának – csak sürgetőbbé tettek. Ám a tőke szabad áramlásának korlátozása az unión belül soha fel sem merült, egyebek mellett azért nem, mert ez az unió négy alapszabadsága közül az egyik, amely nélkül a másik háromnak sincs sok értelme. Az, hogy a 227/2020-as kibékíthetetlen ellentétben áll az uniós joggal, különösebb jogászkodás nélkül is egyértelmű, ám ebből formálisan csak annyi következik, hogy ha valaki, aki a rendelet alkalmazása miatt hátrányt szenved, és majd az Európai Unió Bíróságához fordul, akkor a luxemburgi testület a jogszabály alkalmazását Magyarországnak meg fogja tiltani.

Mondjuk úgy másfél-két év múlva.

Addig meg lehet reménykedni. Abban, hogy tulajdonképpen véletlenül keveredtek bele ebbe az egészbe az uniós polgárok és vállalatok – az egyik, szinte órák alatt lábra kapó városi legenda szerint a rájuk vonatkozó félmondatot csak egy minisztériumi stréber írta bele a rendeletbe, ő is balfaszságból. Ennek mindjárt hitelt adunk, csak előtte befonjuk a szemöldökünk. Aztán abban lehet reménykedni, hogy a felhatalmazási törvénnyel megszűnik Zsolti hatálya is. Vagy ha nem akkor, hát az év végén. Vagy, hogy az unió befolyásos vezetői valami politikai adok-veszek során megalkusznak Orbánnal. Ebben reménykedjünk mi is! Ön is!

De ne nagyon. Ennek a szabályozásnak már az ideiglenes bevezetése, már az ötlete is alkalmas arra, hogy kirabolja és leértékelje az országot, s beláthatatlan károkat okozzon sok tíz­ezer polgárának. Ha pedig érvényben marad, úgy a magántulajdonon alapuló piacgazdaság végét jelenti Magyarországon. És a kijárat, félreértés ne essék, nem az igazságosabb, méltányosabb, a magyar munkavállalók számára kedvezőbb berendezkedés felé visz, nem a tulajdonviszonyok kiegyensúlyozása, a vagyon egyenlő elosztása felé vezet. Hanem új barátaink, a sztánok gazdasági és politikai modelljét vetíti előre, ahol piac és magántulajdon csekély mértékben játszik, s az ország minden vagyonának fele, kétharmada, négyötöde a diadalmas vezető és családja kezén forog.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.