A szerk.

A kívülállók bálja

A szerk.

Magyarország a demokratikus fordulat óta eltelt időben elvesztette a politikusaiba vetett bizalmát - ez olyannyira nem újság, hogy az előző választásokon már egy erre utaló jelmondattal (Lehet más a politika!) be lehetett kerülni a törvényhozásba.

Némileg érthető e bizalmi deficit, hisz a választók az elmúlt húsz év alatt gyakorlatilag felélték a készletet, kipróbáltak mindenkit, egyeseket többször is. Ha személyekre lebontva nézzük, a legnagyobb bizalomvesztést Gyurcsány Ferenc szenvedte, nagyobbat nyilván csak Orbán Viktor fog - hisz tőle oly sokan vártak valamit. A pártoknál még szomorúbb a kép, se szeri, se száma a hajdan erős, mára nem is létező formációknak (nem egy közülük ciklusokon át kormányzott).

Mindazonáltal e bizalmi válság semminemű befolyással nem bír az államiság alapjaira nézve, nem írja felül a demokratikus játékszabályokat: a köztársaság működése változatlan marad, nem civilekre, hanem hivatásosokra bízza a politikát. Orbán Viktor - bármennyire is üldözi a népharag - normális esetben nem kisbőrönddel fog iszkolni a kietlen határban a felbőszült atyafiai elől, hanem a következő választásokon leváltja valaki. A Fidesz helyére egy másik párt vagy valamiféle pártszövetség, engedjük meg, a legszélesebb "pártok feletti" koalíció, egy szerfelett terebélyes olajfa kerül.

De bármennyire terebélyes is e haszonnövény, a képviselői tetőtől talpig politikusok lesznek - már jelen állapotukban is azok, csak még tagadják, mert úgy tudják: Magyarország elvesztette bizalmát a politikusaiban. Ha elvesztette, elvesztette. Erre aligha az a megoldás, hogy keres helyettük civileket, akik majd ügyesen helyettesítik őket. Az ilyesmi éppen nem demokratikus szokás, inkább szimpla hazugság legtöbbször, például a nettó kádárizmus utolsó miniszterelnöke, Lázár György volt műszaki rajzoló. Ne már! Ilyenformán csak egy megoldás kínálkozik: visszaszerezni a bizalmat, minél gyorsabban. Alakuljon párttá mielőbb, akinek az a célja, álljon ki és mondja el a magáét, aki be akar kerülni a törvényhozásba, lépjen elő, aki le akarja váltani a rémes Orbánt. De elsősorban szerezzen bizalmat magának: a politikát arra játsszák.

Mármost e bizalom-visszaszerzési menet aligha járható le vadromantikus eszmék útmutatása szerint. Pláne azért nem, mert a politikai beszédek valós tere ma nem a parlament, hanem a lehető legnagyobb nyilvánosság. S ez az egyik döntő tanulsága e szívünknek oly kedves, operaház előtti megmozdulásnak is: nem a foghagymaszakkör erőltetett jópofáskodása és Orbán Viktor közül kell a választópolgárnak 2014-ben ráböknie valamelyikre. Belátva, hogy most a minél szélesebb körű összefogás demonstrálása volt a cél, s egy ilyen széles merítésben ezerféle szempont lehetséges, például az is, hogy a legtöbb bizalmat elvesztő politikus ne álljon ki a színpadra, nos, pillanatnyilag ez rendben is van. De a következő tüntetés már üres lesz politikai alternatíva nélkül - mert bármennyire tetszik is, az nem alternatíva, hogy "Orbán, takarodj!", az csak egy korai lépés valaminő lehetőség felé. Hogy tehát a választópolgár a jogos indulatainak pillanatnyi levezetésénél többet is kapjon tőletek, ellenzékiek, civilek, engedjétek beszélni a politikusokat, mert különben mindig azok maradtok, amik most: kívülállók.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.