A szerk.

A kívülállók bálja

A szerk.

Magyarország a demokratikus fordulat óta eltelt időben elvesztette a politikusaiba vetett bizalmát - ez olyannyira nem újság, hogy az előző választásokon már egy erre utaló jelmondattal (Lehet más a politika!) be lehetett kerülni a törvényhozásba.

Némileg érthető e bizalmi deficit, hisz a választók az elmúlt húsz év alatt gyakorlatilag felélték a készletet, kipróbáltak mindenkit, egyeseket többször is. Ha személyekre lebontva nézzük, a legnagyobb bizalomvesztést Gyurcsány Ferenc szenvedte, nagyobbat nyilván csak Orbán Viktor fog - hisz tőle oly sokan vártak valamit. A pártoknál még szomorúbb a kép, se szeri, se száma a hajdan erős, mára nem is létező formációknak (nem egy közülük ciklusokon át kormányzott).

Mindazonáltal e bizalmi válság semminemű befolyással nem bír az államiság alapjaira nézve, nem írja felül a demokratikus játékszabályokat: a köztársaság működése változatlan marad, nem civilekre, hanem hivatásosokra bízza a politikát. Orbán Viktor - bármennyire is üldözi a népharag - normális esetben nem kisbőrönddel fog iszkolni a kietlen határban a felbőszült atyafiai elől, hanem a következő választásokon leváltja valaki. A Fidesz helyére egy másik párt vagy valamiféle pártszövetség, engedjük meg, a legszélesebb "pártok feletti" koalíció, egy szerfelett terebélyes olajfa kerül.

De bármennyire terebélyes is e haszonnövény, a képviselői tetőtől talpig politikusok lesznek - már jelen állapotukban is azok, csak még tagadják, mert úgy tudják: Magyarország elvesztette bizalmát a politikusaiban. Ha elvesztette, elvesztette. Erre aligha az a megoldás, hogy keres helyettük civileket, akik majd ügyesen helyettesítik őket. Az ilyesmi éppen nem demokratikus szokás, inkább szimpla hazugság legtöbbször, például a nettó kádárizmus utolsó miniszterelnöke, Lázár György volt műszaki rajzoló. Ne már! Ilyenformán csak egy megoldás kínálkozik: visszaszerezni a bizalmat, minél gyorsabban. Alakuljon párttá mielőbb, akinek az a célja, álljon ki és mondja el a magáét, aki be akar kerülni a törvényhozásba, lépjen elő, aki le akarja váltani a rémes Orbánt. De elsősorban szerezzen bizalmat magának: a politikát arra játsszák.

Mármost e bizalom-visszaszerzési menet aligha járható le vadromantikus eszmék útmutatása szerint. Pláne azért nem, mert a politikai beszédek valós tere ma nem a parlament, hanem a lehető legnagyobb nyilvánosság. S ez az egyik döntő tanulsága e szívünknek oly kedves, operaház előtti megmozdulásnak is: nem a foghagymaszakkör erőltetett jópofáskodása és Orbán Viktor közül kell a választópolgárnak 2014-ben ráböknie valamelyikre. Belátva, hogy most a minél szélesebb körű összefogás demonstrálása volt a cél, s egy ilyen széles merítésben ezerféle szempont lehetséges, például az is, hogy a legtöbb bizalmat elvesztő politikus ne álljon ki a színpadra, nos, pillanatnyilag ez rendben is van. De a következő tüntetés már üres lesz politikai alternatíva nélkül - mert bármennyire tetszik is, az nem alternatíva, hogy "Orbán, takarodj!", az csak egy korai lépés valaminő lehetőség felé. Hogy tehát a választópolgár a jogos indulatainak pillanatnyi levezetésénél többet is kapjon tőletek, ellenzékiek, civilek, engedjétek beszélni a politikusokat, mert különben mindig azok maradtok, amik most: kívülállók.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.