A szerk.

A kotta átka

A szerk.

Megjelenésünk másnapján Csehország megteszi a második döntő lépést afelé, hogy remélhetőleg végképp megszabaduljon modern kori történetének egyik legsötétebb csirkefogójától, Andrej Babištól. Az első lépést 2021 őszén tették, amikor a végrehajtó hatalomból zavarták el nevezettet; most az elnöki palota környékéről fogják.

Ám, hogy ez az út távolról sem tükörsima és egyenes, azt legékesebben az elnökválasztás első fordulója óta eltelt kéthetes kampányidőszak bizonyítja. Csak emlékeztetőül: az első fordulót békanyálon, pár tizedszázalékkal nyerte Babišsal szemben Petr Pavel (35,40 vs. 34,99 százalék). Pusztán ebből még aligha vonhatnánk le messzemenő következtetéseket, s önmagában talán az sem szavatolná Pavel győzelmét, hogy a versenyből kihulló legerősebb vetélytársak, Danuše Nerudová (13,92 százalék) és Pavel Fischer (6,75) az eredmény megismerésének pillanatában már arra biztatták szavazóikat, hogy a második fordulóban őt támogassák. De Pavel az utolsó még publikálható közvélemény-kutatási adatok szerint durván 60 százalékon, míg Andrej Babiš csupán 40-en áll, s a fogadóirodák Pavel győzelmét 1,04-es szorzóval, Babišét pedig 9-szeressel adják. Ennek nem csak a választási matek az oka, hanem inkább az, ami az első forduló óta eltelt szűk másfél hétben történt – akkor, amikor a jelöltek úgymond kimentek a választók közé.

Ahogy az előzmények ígérték, Babiš kíméletlen kampányba kezdett. Már az első forduló másnapján országszerte felbukkantak nyilvánvalóan előre bekészített óriásplakátjai azzal az üzenettel, hogy ő diplomata és nem katona, nem viszi háborúba az országot. Ja, legyen béke – ismerős valahonnan? Aztán ez a tenor határozta meg a további lépéseit is, előbb a rá nézve megrendítő erejű tévévitáig, s azt követő magyarázkodási cunami során is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.