A szerk.

A kotta átka

A szerk.

Megjelenésünk másnapján Csehország megteszi a második döntő lépést afelé, hogy remélhetőleg végképp megszabaduljon modern kori történetének egyik legsötétebb csirkefogójától, Andrej Babištól. Az első lépést 2021 őszén tették, amikor a végrehajtó hatalomból zavarták el nevezettet; most az elnöki palota környékéről fogják.

Ám, hogy ez az út távolról sem tükörsima és egyenes, azt legékesebben az elnökválasztás első fordulója óta eltelt kéthetes kampányidőszak bizonyítja. Csak emlékeztetőül: az első fordulót békanyálon, pár tizedszázalékkal nyerte Babišsal szemben Petr Pavel (35,40 vs. 34,99 százalék). Pusztán ebből még aligha vonhatnánk le messzemenő következtetéseket, s önmagában talán az sem szavatolná Pavel győzelmét, hogy a versenyből kihulló legerősebb vetélytársak, Danuše Nerudová (13,92 százalék) és Pavel Fischer (6,75) az eredmény megismerésének pillanatában már arra biztatták szavazóikat, hogy a második fordulóban őt támogassák. De Pavel az utolsó még publikálható közvélemény-kutatási adatok szerint durván 60 százalékon, míg Andrej Babiš csupán 40-en áll, s a fogadóirodák Pavel győzelmét 1,04-es szorzóval, Babišét pedig 9-szeressel adják. Ennek nem csak a választási matek az oka, hanem inkább az, ami az első forduló óta eltelt szűk másfél hétben történt – akkor, amikor a jelöltek úgymond kimentek a választók közé.

Ahogy az előzmények ígérték, Babiš kíméletlen kampányba kezdett. Már az első forduló másnapján országszerte felbukkantak nyilvánvalóan előre bekészített óriásplakátjai azzal az üzenettel, hogy ő diplomata és nem katona, nem viszi háborúba az országot. Ja, legyen béke – ismerős valahonnan? Aztán ez a tenor határozta meg a további lépéseit is, előbb a rá nézve megrendítő erejű tévévitáig, s azt követő magyarázkodási cunami során is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.