A szerk.

A nagy viadal

A szerk.

„Várkonyi Zoltán színházát tekintem igazi előképnek, követendő példának” – írja a Vígszínház igazgató posztjáért bejelentkező pályázatában Rudolf Péter.

„Várkonyi Zoltán színházát tekintem igazi előképnek, követendő példának” – írja a Vígszínház igazgató posztjáért bejelentkező pályázatában Rudolf Péter. Kétségkívül létezik egy aspektus, ahonnan nézve a kandidánsnak tökéletesen igaza van, még ha ilyesmi pont nem is szerepel a pályázatában, melynek „rövidített változatát” épp a napokban hozta nyilvánosságra a „művész kérésére” a szinhaz.online. Mindegy, hátha a hosszabbikban benne van, még ha nagy összeggel nem is fogadnánk rá: Várkonyi Zoltán 1962-től volt a Vígszínház főrendezője, 1971-től 1979-ben bekövetkezett haláláig pedig az igazgatója. Egy szerfelett speciális időszakában a magyar történelemnek. Nos, ami azt illeti, ma is egy szerfelett speciális időszakát éljük a magyar történelemnek, mely természetesen egészen, de egészen más, bár az állampárt és a kultúra viszonyát tekintve adódnak azért néminemű hasonlóságok.

Várkonyi írásbeli hagyatéka napvilágra kerültekor számos adalékot kaphatott az érdeklődő, hogy hogyan is működött akkor a magyar színházi élet, s mekkora áldás volt egy stramm, kijáró típusú igazgató, aki megtehette, hogy tollat ragad, s levelet ír a kultúra legfőbb állami irányítójának. Nyilván ma is jól jön valaki, aki el tud intézni dolgokat. Szerencsére Rudolf nem jelzi, hogy ő ebben követné Várkonyit, ő inkább polgári népszínházat akar, mert mint vallja pályázatának lírai részében (a rövidített kiszerelésben csak olyan van): „népszínházi alkatú polgárember vagyok” (jelentsen ez bármit is: előttünk egy Liliomfiba ojtott Szellemfiként jelenik meg leginkább, de ez nem a színikritika rovat, úgyhogy tévedhetünk).

Miután a követendő irányt ilyen szépen kijelölte a szerző, rátér egyéb dolgokra is, melyeknek nyilván minden pályázat szerves részét kellene képezniük. Rudolf ugyanis azt írja: „Én egy olyan színészközpontú, »morális« színházban hiszek, ahol a színészek alázattal, de nem megalázva; odaadással, de nem a saját életü­ket feladva, érzelmi biztonságban dolgozhatnak. Véleményem szerint csak olyan színházban lehet szabadon alkotni, izgalmas dolgokat létrehozni, ahol a kollégák elismerik egymás munkáját és tehetségét, ahol mindenkit megbecsülnek, és ahol mindenki bizalommal és önbizalommal dolgozik. Hiszek abban, hogy nem olyan nehéz egy ilyen közeget megteremteni.”

És ezen a ponton találkozik a jó ütemben nyilvánosságra hozott pályázat a sajtó további egyidejű vígbeli híradásaival, melyek a jelenlegi igazgató és ismét pályázó Eszenyi Enikő rettenetes módszereiről szóltak oly ékesszólással, amit megértve a fővárosi önkormányzat azonmód fel is kérte a Vígszínház felügyelőbizottságát, hogy ízibe’ folytasson le egy vizsgálatot a tárgyban. Ami pedig Eszenyi rettenetes módszereit illeti, az ellene szólamlók gyakorlatilag azzal vádolják, hogy terrorizálta színház dolgozóit, művészeit, ami elsősorban mindennapi nyilvános megalázások során mutatkozott meg. Mivel ezek a vádak kicsi híján egyidősek Eszenyi direktori regnálásával, már nyílt módja nyilvánosan is szembesülni velük, s válaszolni is adódott alkalma. Ennek során mindig azt a mérsékelten meggyőző érvet hozta fel, mely szerint fontos különbséget tenni a maradandó károkozás, és a munka lázában kicsúszó erős szavak között (valami hasonlót mondott Gothár is, hogy az ilyesmit a társulati büféig elérve elfelejti az ember – alighanem tévedett).

Összegezvén e környülállást, pillanatnyilag úgy áll a fővárosi kulturális élet e mindig is komoly figyelemmel övezett szegletének a sorsa, hogy a hónap végén igazgatót választ élére a fővárosi képviselőtestület. Már maga ez is elég problematikus eset, hisz a vonatkozó törvény szerint ezt a színházat közösen tartja majd fenn a kormányzat és a főváros, de ez még nem lép életbe a döntéskor. Közben az alkudozás a két majdani fenntartó között már mintha be is végeztetett volna, s köztudomásúan odáig jutott, hogy ti vigyétek a ti színházaitokat, a mieinket meg mi visszük. A tiétek közt (ti. a fővárosi kezelésűek közt) nem szerepel a Víg. Hogy ki dönt valójában, az így finoman szólva is ködös. Mindenesetre az önkormányzat „szakmai bizottsága” (döntően fideszes bekötöttségű és biodíszlet múltú többséggel) Eszenyit támogatja.

Ha a kamujelöltet elfelejtjük, az tehát a felállás, hogy van a zömmel a baloldali sajtó és a nevüket vállaló egykori kollégáinak cirka kéttucat főre rúgó csoportja által szörnyetegnek megrajzolt jelenlegi igazgató a piros sarokban. A kékben pedig Orbán Viktor egykori focista társa, afféle (valahai vagy örök) kegyenc, akiről már az előző választás alkalmával is elterjedt, hogy érdekli a dolog, csak akkor az övéi inkább egy Balázs Péter nevű kísérleti léggömböt engedtek fel, máig emlékezetes hörgést kiváltva e húzásukkal.

Szép, demokratikus választásnak tűnik: ebből csak jól lehet kijönni. Különösen a kultúra­szerető magyar és fővárosi emberek járnak jól vele. Hál’ istennek annyi már biztos, hogy a csúnya politikát, bármelyikük is kerüljön a székbe, kívül tartja a kultúra e megszentelt templomán. Eszenyi ebbéli igyekezetét már tapasztalhattuk, Rudolf pedig azt írja, hogy abban hisz, hogy a jó színház képes hevületet kiváltani direkt politizálás nélkül is, mert az a kabarénak és a stand upnak áll csak jól. Pont úgy, mint Várkonyi idején.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.