A szerk.

A pojáca

A szerk.

Nagy napokat él át mostanság Magyarország miniszterelnöke, a minap Prága, tegnap Berlin várta ezt a kétségtelen világpolitikai főtényezőt. Holnap sajnos csak Szijjártó Péter mehet Moszkvába, hisz’ az talán még nekünk is kicsit snassz lenne, ha a főnök Berlinből rögtön Putyinhoz, pláne Lavrovhoz vagy valami osztályvezetőhöz talpalna.

Szerencsére azt nem lehet mondani, hogy világjáró kormányfőnk ne ért volna el kimagasló eredményeket. Prágában és Berlinben is füttykoncert fogadta, Prágában is, Berlinben is a hátsó bejáraton távozott – mondja valaki, hogy ez nem teljesítmény, így, pár napon belül.

A prágai esemény valójában puszta reprezentálás volt, „informális uniós csúcs” terített asztallal még akkor is, ha Orbán Viktor összes honi csatornája azt közvetítette, hogy ott dőltek el aztán csak igazán a világ dolgai, s a magyarok megint győztek, elérték, amit akartak, sőt még sokkal többet is. A „magyarok” meg tudjuk, hogy kicsoda.

Ehhez képest pénteken végigfutott a függetlenségét még valamennyire őrizni képes magyar sajtón egy 40 másodperces videofelvétel arról, ahogy Orbán Viktor bevonul a Hradzsinba. Hát, az minden volt, csak diadalmenet, az pont nem. Megérkezik a kapu elé Magyarország miniszterelnökének különbusza… A különbusz itt szó szerint értendő, hiszen Orbán Viktor volt az egyetlen európai kormányfő, akinek külön utána vitték a saját kisbuszát, hogy azzal tehesse meg az utat a szálláshelyétől vagy a reptértől vagy az öreganyja térde kalácsától a várig. Tehát megérkezik a járat, Orbán kiszáll, s következik az itthon már szokottnak tekinthető, de ilyen közegben azért mégis szerfelett sokkolónak ható szerelvényigazítás. Ing a has alatt decensen kilóg, zakó begombol, kravátli igazít, indulás. A jeles alkalomból összegyűlt közönség ekkor még azon jámbor óhajtásait skandálja, hogy az EU tartson ki Ukrajna támogatásában. Ám amikor felismerik Magyarország miniszterelnökét, kitör a füttykoncert, s végigkíséri a bevonulót hosszú, huszonpár másodperces sétáján. Orbán az arcára száradt kényszeres vigyorral halad el a fotósok előtt, egyedül van, féltávnál kínjában zsebre vágja a kezét, akarna valami vicceset mondani a fotósoknak, de nem nevet senki, vagy ha mégis, akkor rajta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.