A szerk.

Az utolsó példányig

A szerk.

„Ha reggel nem akar felkelni, mondd azt, hogy van friss Nemzeti Sport, egyből kinyitja a szemét. Elsőnek kell olvasnia, volt rá példa, hogy kivasaltam, hogy ropogós legyen” – nyilatkozta a Story magazinnak még 2014-ben Lévai Anikó, de ebből legfeljebb a kivasalásnak mint házastársi teendőnek volt hírértéke.

Orbán Viktor ekkor már évek óta a sportnapilap legismertebb reklámarca volt, számos alkalommal maga mondta el, hogy a napja a Nemzeti Sport „áttanulmányozásával” kezdődik. Ami különös szokás, de nem mondhatnánk, hogy ne lennének hagyományai. Az érett szocializmus éveiben, amikor a futballmeccsek látogatása hellyel-közzel a valódira hasonlító sportélményt adott, a Népsport tényleg sokak életéhez hozzátartozott. (A lap fő vonzereje mindig is a labdarúgás volt.) Hányast kapott Ebedli a Dózsa ellen? Pedig bunda volt, és tudtuk is. Így lehetett ezzel serdülő- és ifjúkorában Orbán is, s ez akár magyarázhatja is a miniszterelnök rajongását a Nemzeti Sport iránt. De ugyanennyi erővel a 2010-es évek elején a Fidesz spin doctorait is elképzelhettük ennek hátterében; az efféle művelődés ugyanazt a népközeli imidzset erősítette, mint amit a számítógéptől való büszke idegenkedés, a butatelefon kizárólagos használata, a pálinkázás, kolbászozás.

Ám amikor 2014-ben a Mészáros Lőrinc-féle Mediaworkshöz került a sportnapilap, már sejteni lehetett, hogy nem elsősorban a királyi öltöztetők erőltetik a Nemzeti Sportot, hanem valóban az 1. számú futballista lelkesedése. Miután pedig 2016-ban Orbán mindenkit túllihegő talpasa, Szöllősi György lett a főszerkesztő, majd két év múlva ez a lap is a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) kezébe került, az is egyértelművé vált, hogy a reggeli rutin már nem csak az ifjúkori rögzültségeknek tudható be. Az új főszerkesztő személye, a kiadó nyílt propaganda-hitvallása garantálta a „szűrt tartalmakat”, és a talpnyalás mellett azóta arra is kínosan ügyelnek, hogy az eredmények meghamisítását leszámítva (ami egyelőre észak-koreai specialitás) kizárólag Fidesz-kompatibilis tartalmakat közöljenek. És mindeközben a magyar futballvilág is megváltozott: bár a labdarúgást a Kádár-korszak politikája is saját játszóterének tekintette, ma a magyar nemzeti bajnokság egyre inkább úgy mutatja magát, mint az önmaga ellen gombfocizó kisfiú szórakozása, aki egyedül pöckölgeti a saját bajnoksága összes csapatát, és persze ő a bíró is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.