A szerk.

A rombolás megállításáért

A szerk.

A magyar statisztika Mozartja és Houdinije, Rákay Philip is tanácstalanul volna kénytelen széttárni kezeit, ha az iskolákból hétfőn távol maradt diákok létszámát kellene megbecsülnie.

De mindegy is, hogy 5 vagy 10 vagy 20 százalékuk maradt otthon, vagyis 60 ezer vagy 120 ezer vagy 240 ezer tanuló tüntetett a hiányával – ez akkor is nemzedéki tapasztalatként rögzül ennek a generációnak a fejében. Fogalmunk sincs, kinek milyen motivációi voltak, de az biztos, hogy alapvető félreértésben él, aki az akcióban részt vevő diákokat kizárólag akarattalan báboknak vagy gondolat nélküli balhézóknak igyekszik látni. És még ha nagy arányban is voltak közöttük azok, akik kizárólag szülői biztatásra, vagy csakis a lógás kedvéért döntöttek így, a Nemzeti Együttműködés Rendszerében ez akkor is komoly zavart jelent. A kontrollált nyilvánosságban ugyanis megrázó ereje van annak, hogy hétfőn több millió magyar ember gondolkozott el azon, mi folyik a magyar oktatásban. Hogy mi a baj.

A kormánypropaganda világában persze semmi komoly, ott továbbra is annyi látható, hogy a tanárok több pénzt akarnak maguknak, miközben a felmenőik között kommunisták voltak, ők maguk pedig Soros Györgyhöz járnak továbbképzésre. A három héttel ezelőtti nagy tüntetés, a kockás inges szolidaritás és a diáksztrájk után azonban ezt már aligha veszik be sokan. A tanárok lázadását a múlt héten kitaszigálta a hírekből néhány verőember, de a háttérben folyik a munka. A kormány kirekesztő kerekasztala ellenében létrejött, a közoktatás szereplőit képviselő szervezeteket összefogó Civil Közoktatási Platform (CKP) például lapzártánk napján tette közzé „azonnali követeléseit”. Ezek véleményük szerint „nem igényelnek hosszabb előkészítést”, de orvosolhatnak számos „akut problémát”. A 12 pont az alpontokkal együtt már hosszú listát alkot, de miért csodálkoznánk ezen, amikor – Palkovics államtitkár közlése szerint – a kormány kerek­asztala körül is 150 megoldandó problémát detektáltak. Az alternatív kerekasztal javaslatainak egy része egyszerűen a rombolás megállítására irányul (halasszák el az érettségire és a szakképzési rendszerre vonatkozó módosításokat), más része a tanárok terheinek legalább részleges enyhítését célozza (a minősítések felfüggesztése, majd átdolgozása, a nyugdíjasok továbbfoglalkoztatásának engedélyezése, a létszámstop eltörlése, a kötelező óraszám csökkentése), illetve a diákoknak adna nagyobb szabadságot (a testnevelésórák számának csökkentése, a délután 4-ig kötelező iskolai jelenlét eltörlése). De nem kímélik a kormánynak legkedvesebb gazemberségeket sem: a tankönyvválasztás szabadsága mellett, illetve a szakképzés lebutítása és a roma tanulók szegregációja ellen is felemelik szavukat. A rögtön végrehajtható változtatások mellett pedig végig ott van az átfogó reform vágya: „új közoktatási és szakképzési törvény, valamint Nemzeti Alaptanterv kidolgozása”.

E javaslatok nagyrészt ugyanúgy támogatandóak, mint például a Pedagógusok Szakszervezetének 25 pontja. A kormány a lejárató kampány fedezékében védekező, kármentő üzemmódba váltott, és a miniszteri és államtitkári nyilatkozatokból látszik, hogy hajlandóak végrehajtani bizonyos korrekciókat, például átszervezni és feltőkésíteni az immár Áder János húga által vezetett Kliket. A tanárok követeléseiből azonban kitűnik, hogy a felkínáltnál sokkal nagyobb engedmények is csak tüneti kezelést jelentenének.

A rommá központosított közoktatás nem fog újjáépülni néhány hét alatt. A valódi reformokhoz évek kellenek, de ahhoz, hogy ezek egyáltalán elkezdődhessenek, most a tiltakozók bátorságára és kitartására van szükség.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.