A széltorony

A szerk.

A napokban kiderült, hogy pár százmilliárd hiányzik az idei hiánycél teljesítéséhez - azaz a decemberben elfogadott 2013-as költségvetésről bebizonyosodott, hogy kampó, lehet nekiállni megint esztergálni, és ez vagy kiadáscsökkentést jelent, vagy bevételnövelést, azaz adóemelést.

Ezek közül a második út lényegében járhatatlan, az első pedig, a következő "megszorítás" immár a magyar állam alapvető funkcióit kezdené ki. Ennek nem volt nehéz kiderülnie: azt már tavaly júliusban, az ún. előzetes költségvetés elfogadásakor tudni lehetett, hogy a használatarányos útdíjból vagy a pénztárgép-razziából nem fog befolyni 75 meg 95 milliárd. Ezekhez, meg a többi hasonlóan betervezett, ám elmaradó bevételhez nyugodtan hozzászámolhatjuk a gazdasági növekedés elmaradásából származó állami bevételkiesést. Még egy-két százmilliárdot. Az ugyanis felette valószínű, hogy nem a kormányfőnek (és az elfogadott költségvetésnek) lesz igaza, amikor másfél százalékos gazdasági növekedéssel kalkulál idénre, hanem inkább az Európai Bizottságnak, amelyik stagnálással vagy kis recesszióval. És ha a hiány 3 százalék körül tartása üdvözlendő is, távolról sem mindegy, hogy ezt milyen áron sikerül(het) elérni. A bizottság fanyalgása épp ennek tudható be: a kormány gazdaságpolitikája kimerítette a tartalékait, amennyiben tovább kopasztható adóalanyok nemigen maradtak az országban, az eddigi kopasztás viszont jó előre kinyírta a növekedés esélyeit. Végigmehetnénk megint az egészen, tételesen: a bankok, a távközlési és az energiacégek rablóadóztatásától és veszteségbe kényszerítésétől az értelmetlenül kiadott százmilliárdokon meg az IMF elhajtása miatti kamatfelár okozta veszteségeken át az egykulcsos adóig, a gazdasági nacionalizmust a hozzá nem értéssel és tökéletes alkalmatlansággal vegyítő kombináción, de már végigmentünk rajta ezerszer, hogy tudjuk: Magyarországot nem a válság intézte el, hanem az, hogy a kormánya alkalmatlannak bizonyult a válság hatásainak tompítására.

A büdzsé korai kiszenvedése vad hazudozást generált, amiben még nem is lenne semmi feltűnő; de a hazudozás minőségromlása szemmel látható. A miniszterelnök évértékelő beszédében húsz év múlvára jósolta a talpra állást - csak legyen, aki kivárja. (Helyesbítünk: ez a maga módján legalább őszinte mondás volt.) És ez még a jobbik része. A kétharmad momentán ott tart, hogy törvényben készül megakadályozni "a rezsicsökkentés-ellenes magatartást": a törvényalkotói dühöt az a fogyasztóknak küldött Elmű-levél váltotta ki, amelyben az áramszolgáltató elmagyarázta, hogy miből áll össze az áram ára. (Hogy mi lesz még rezsicsökkentés-ellenes magatartásnak minősítve, és hogyan lesz szankcionálva, elképzelni sem bírjuk. Ha a fogyasztó a számla kézhezvétele után nem emeli, hálát rebegve a kormánynak, könynyes szemét az égre, esetleg a szobája sarkában álló festett képre, amely Orbánt a gázóra leszerelése közben ábrázolja, elviszi a rendőr?) Innen tényleg egy lépés a gazdasági ezotéria maradéktalan diadala, Széles Gábor függőleges széltorony projektje, mely nemcsak az emberiség energiagondjait oldja meg, de Orbán Viktor hatalmát is évszázadokra biztosítja.

Két és fél évvel ezelőtt, amikor már körvonalazódott gazdaságpolitikájának lényege, Orbán ejtett pár szót arról, hogy nagy nyereménnyel kecsegtető, de igen kockázatos irányt fog vinni. Vagy bejön, vagy nem jön be. Nem jött be - ezért Magyarország következő egy éve arról fog szólni, hogy a kudarcot hogyan próbálja majd valaki más - a bankok, az unió, az idegenek és persze politikai ellenfelei - felelősségévé tenni. Miközben Orbán már nem ellenük, hanem a közgazdaság, a matematika és a józan ész törvényeivel hadakozik. Ezért annyira ijesztő, hogy akár még sikerülhet is neki.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.