A színtiszta zsigaság

A szerk.

Egy napon, ami el sem jön talán, majd én is kérek tőled egy szívességet, Bonasera - mondta Don Corleone. Szerencsére a gengszterkorszaknak rég vége, semmi okunk az aggodalomra.

Hétfői ülésén, már ez is milyen jó, hogy a hétfői ülésén, hiszen a parlament mentelmi bizottságának az ülése amúgy kedden lett volna, csak Rubovszky György elnök előrébb hozta. Oh, távolról sem azért, mert hétfőn - az LMP szakadása miatt - még hiányos volt ellenzéki oldalon a bizottság összetétele, míg kedden már teljes lett volna, dehogy ezért, másért. Csak. Azért, mert olyan nemzetbiztonságilag sürgős ügyben kellett dönteni, mint Zsiga Marcell kétes pedigréjű házvásárlása. Lett, ami lett: a bizottság kormánypárti (az említett okból: nagyobbik) fele úgy látta, hogy a Zsiga által benyújtott papiros egy perfekt kontraktus, ami napnál is világosabban igazolja a képviselőt (süllyedjenek el szégyenükben a rágalmazói!), míg viszont az ellenzéki (kisebbik) fele úgy, hogy az valami koszos sajtcédula, amire valaki kábé annyit írt, hogy hozzál ötér' túrót. Hogy ma Magyarországon egy okirat hitelessége azon múlik, hogy aki vizsgálja, milyen pártállású, az már önmagában is felér egy kisebb Moháccsal.

De az igazi nagy lóhágó Mohács ebbe a bajtársiasságba van beletemetve. Hogy tudniillik a kormányerők megvédik a bajba jutott társukat. Védik egy frászt, épp ellenkezőleg, még mélyebbre taszajtják, le a mocsár fenekére.

Hiszen miről is szól Rubovszky bizottsági kutyakomédiája? Csupán arról, hogy na, idefigyelj, kisgyerek, most még kihúzunk a szarból, megfúrjuk a vagyonosodási eljárást ellened, de jössz eggyel. És ne csodálkozzál, ha egyszer hajnali háromkor beállít tehozzád a frakcióvezető-helyettes, s azt mondja, hopsz, te Zsiga, eridjél csak és rúgd jól seggbe választókörzeted összes tisztelt polgárát, mert a főnök így kívánja. S akkor Zsiga indul, s teszi, amit tennie kell, még fényképeket is készít róla, hogy elhiggyék a főnökei, hisz' neki mindenki főnöke, aki takargatja obskúrus házügyét. Szegény, hát nem elég, hogy olyan házasságban él, amiben az asszonyka nem köti az orrára, hogy honnan akaszt le olykor-olykor húszmillát. ' fele ennyit sem tudna megspórolni országházi fizetéséből, noha váltig állítja, hogy sikerült (ennek fényében már értjük is a Heti Válasz címlapját, melyen a nettó=bruttó).

Egy negyvenmilliós ház, takaros, nem mondjuk, de azért mégsem a Topkapi szeráj... Ennyivel lehet fogni ma egy országgyűlési képviselőt; ráadásul még az sem zárható ki teljesen, hogy valamennyi tiszta pénz belőle. De tiszta, nem tiszta, a lényeg az, hogy Zsiga esete pompásan modellezi azt, ahogy Orbán Viktor rendszere felépül. Az ordítóan kamu vagyonnyilatkozatokért, ilyen-olyan gaunerkedésekért, kínos rokonokért, elsikálni próbált vagy csupán elhallgatott garázdálkodásokért zsarolható kliensek fundamentumára épített, az ülésnapokat kényük-kedvük, piszlicsáré napi érdekeik szerint mozgató bizottsági, civilköri, békemeneti elnökök által karban tartott kétes konzisztenciájú falazatra jön egy cifra tető, amin egy őrült hegedűs húzza mindig ugyanazt a nótát. Zsiga meg közben dekkol a házában, nézi a lapos tévét meg a húszmilliós asszonyt, s gyűjti az elszánást, hogy holnap eltalálja a megfelelő gombot, amit meg kell nyomnia. Megtalálja, megnyomja. Közben még tán boldog is, mert azt látja, hogy ez így helyes. Így mindez csak részben az ő bűne, hisz ő nem tesz egyebet, mint táplálja a romlottságot - a puszta létével.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.