A szerk.

A tanítómester

A szerk.

Mai fölszólamlásunk tárgya ugyan nem Kövér László házelnök aktuális közérzete, mégis az ő remek eszmefuttatása az, amelyik mozgásba hozza gondolataink tarka pillangóit.

A Tisza István elleni merényletre emlékező összejövetelen azt mondta a házelnök, hogy a történelemoktatás a rendszerváltoztatás egyik kudarcterülete, és itt az ideje, hogy végre megpróbáljuk magunk értelmezni a történelmünket, és visszavenni azt, ami a miénk. Az érintett szaktanárok legott nekiestek Kövérnek – mi nem ezt tesszük, hanem egy példán keresztül bemutatjuk, hogy az egyes számú párttagkönyv tulajdonosának akár igaza is lehetne.

Itt van például az a frázis, amelyet Magyarországon a történelmi tanulmányaikba kezdő nebulókba már az első töriórákon belevernek: A történelem az élet tanítómestere. Historia est magistra vitae. (Persze, sem a közhellyé silányult Cicero-idézet, sem annak közkeletű magyarítása nem pontos, de ez most mellékszál.)

Nos, ez a tétel Magyarországra bizonyosan nem áll. Például máig nem tud napirendre térni a honi közvélemény Trianon felett. Lassan száz éve történt, de még mindig ott tart a magyar közgondolkodás, hogy ki, mit, miért árult el, ki, miért és mennyire gyűlölte a magyarokat, döfte hátba őket etc. Hogy a béketárgyalásokon a csehek, a románok és mentoraik a csillagot is lehazudták az égről, hogy minél nagyobb darabot hasíthassanak ki Nagy-Magyarországból, ebből a Jóisten alkotta, a világban egyedülálló gazdasági-földrajzi egységből etc. Ah, a gonosz Beneš, ah, a gonosz Clemenceau meg a hasonszőrűek! Azokról a honi nemzetiségi vagy a magyar szabadságküzdelmeket elismerő és tisztelő nyugat-európai értelmiségiekről kevesebb szó esik (vagy inkább egy sem), akik magyarbarátból, sőt a magyar korona egységének híveiből váltak a sovén magyar politika esküdt ellenségeivé. Pedig tanulságos, és honi történészek munkásságának is köszönhetően még csak nem is hozzáférhetetlen életutak ezek.

A politikai szélsőségek iránt oly nagy affinitást mutató, az európai békét is veszélyeztetni kész bajkeverő Magyarország imázsát elsősorban 1956-nak, majd az 1989–1990-es fordulatnak sikerült végérvényesen felülírnia azzal, hogy a magyarok a szabadságukért és a nyugati demokráciákhoz tartozásért nagy áldozatot is vállalni képesek. Az európai (és észak-amerikai) közvélemény Magyarország-képét egészen az utóbbi időkig ez határozta meg, sőt az európai csúcspolitika a felszínen még azok után is ennek szellemében kezelte hazánkat, hogy valójában tökéletesen tisztában volt mindenki azzal, mi zajlik Magyarországon szűk évtizede. Ez a jelek szerint egyelőre kitart (még ha szomorúan azt kell is látnunk, hogy egyre inkább politikai-számszaki megfontolásból, és nem a demokratikus Magyarország iránti elkötelezettségből): még nem az élhetetlen, a nyugati támogatást könnyű szívvel pazarló Magyarországról, nem a szövetségeseit kijátszó és átverő Magyarországról, az európai szolidaritásra fittyet hányó országról beszélnek, hanem a megbízhatatlan, a szövetségeseit semmibe vevő, az uniós támogatásokat ellopó magyar kormánypártról, a veszélyes Orbán Viktorról, aki Magyarország után Európát is a mélybe rántaná. De meddig tesznek még különbséget ország és kormánya között? Mennyi van még hátra a következő Trianonig?

Még hogy tanítómester, itt, Magyarországon!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.