A szerk.

A tévénél

A szerk.

Szél Bernadett és Hadházy Ákos független képviselők hétfőn fogták a hátizsákjukat, és elindultak a köztelevízióba. Hosszú menetre készültek, hiszen azt az egyelőre lehetetlen küldetést tűzték célként, hogy az adófizetők pénzén fenntartott média vezetőjével hosszabban elbeszélgessenek (s feladják társadalmi célú hirdetésüket, mely az Európai Ügyészséghez csatlakozás kampányát népszerűsíti).

A képviselőket először egyik bejárattól a másikhoz küldözgették, üzengettek nekik, hogy a vezérigazgató bokros teendői miatt nem ér rá, és ez folytatódott akkor is, amikor némi trükkel bejutottak az épületbe. Idővel előkerült két, a kormánypropaganda táplálékláncának középső harmadába tartozó félvezető, aztán néhány perc erejéig az MTVA vezérigazgatója is előkerült, hogy riadt arckifejezéssel elhadarja a központi szöveget (az ellenzéki képviselők agresszív föllépésükkel félelmet keltenek a dolgozókban, és ez már-már a közmédiára nehezedő politikai nyomásgyakorlásnak minősül stb.) és közölje a képviselőkkel, hogy írásban válaszol a feltett kérdésekre – majd bátran elviharzott. Hadházyék a televízió épületében töltötték az éjszakát, és terveik szerint egyelőre maradnak is az épületnél.

Persze, nem csupán beszélgetni akarnak a vezérigazgatóval, még ha személyes érintettség okán volna is miről, főleg Hadházy Ákosnak, hiszen a választási kampány idején a Jobbik elnöke mellett róla hazudták a legnagyobbakat, elmenvén egészen addig, hogy halálba kergette a szomszédját. A képviselők Papp Dániel vezérigazgató – akinek nevéhez a „hírhamisító” immár epitheton ornansként tapad, méltán és levakarhatatlanul – távozását követelik (előtte azért elvárják, hogy válaszoljon tíz kérdésükre), és azt, hogy az új vezető kinevezéséről a parlamenti pártok konszenzusos alapon döntsenek.

Van-e erre esélyük? Nincs – nem is ez a lényeg. Az országgyűlési képviselők gesztusának – ahogyan a magára talált ellenzék decemberi akciósorozatának is – fő eleme, hogy mindenki számára nyilvánvalóvá tegyék: a király meztelen. Aki pedig a kormányoldalon is régóta tisztában van ezzel, annak mind kínosabb legyen az a tudat, hogy olyan embertől függ az egzisztenciája, önbecsülése és személyiségének integritása, akinek egyszemélyi hatalma mind képtelenebb hazugságokon alapul, és aki egyre közveszélyesebb, a magyar nemzeti érdekekre mind ártalmasabb katasztrófapolitikát folytat. A folyamatos szembesítés a többek között épp a „köztelevízió” révén fönntartott alternatív világ képtelenségével, valamint e látszat fenntartóinak romlottságával és mérhetetlen gyávaságával (és ebből fakadó agresszivitásával) azonnali eredményt nyilván nem hoz, de az orbánizmus fölszámolásának elengedhetetlen eszköze. Szél Bernadett és Hadházy Ákos jelenleg is tartó föllépésének ez az értelme és érdeme. Jól csinálják.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?