A szerk.

A tévénél

A szerk.

Szél Bernadett és Hadházy Ákos független képviselők hétfőn fogták a hátizsákjukat, és elindultak a köztelevízióba. Hosszú menetre készültek, hiszen azt az egyelőre lehetetlen küldetést tűzték célként, hogy az adófizetők pénzén fenntartott média vezetőjével hosszabban elbeszélgessenek (s feladják társadalmi célú hirdetésüket, mely az Európai Ügyészséghez csatlakozás kampányát népszerűsíti).

A képviselőket először egyik bejárattól a másikhoz küldözgették, üzengettek nekik, hogy a vezérigazgató bokros teendői miatt nem ér rá, és ez folytatódott akkor is, amikor némi trükkel bejutottak az épületbe. Idővel előkerült két, a kormánypropaganda táplálékláncának középső harmadába tartozó félvezető, aztán néhány perc erejéig az MTVA vezérigazgatója is előkerült, hogy riadt arckifejezéssel elhadarja a központi szöveget (az ellenzéki képviselők agresszív föllépésükkel félelmet keltenek a dolgozókban, és ez már-már a közmédiára nehezedő politikai nyomásgyakorlásnak minősül stb.) és közölje a képviselőkkel, hogy írásban válaszol a feltett kérdésekre – majd bátran elviharzott. Hadházyék a televízió épületében töltötték az éjszakát, és terveik szerint egyelőre maradnak is az épületnél.

Persze, nem csupán beszélgetni akarnak a vezérigazgatóval, még ha személyes érintettség okán volna is miről, főleg Hadházy Ákosnak, hiszen a választási kampány idején a Jobbik elnöke mellett róla hazudták a legnagyobbakat, elmenvén egészen addig, hogy halálba kergette a szomszédját. A képviselők Papp Dániel vezérigazgató – akinek nevéhez a „hírhamisító” immár epitheton ornansként tapad, méltán és levakarhatatlanul – távozását követelik (előtte azért elvárják, hogy válaszoljon tíz kérdésükre), és azt, hogy az új vezető kinevezéséről a parlamenti pártok konszenzusos alapon döntsenek.

Van-e erre esélyük? Nincs – nem is ez a lényeg. Az országgyűlési képviselők gesztusának – ahogyan a magára talált ellenzék decemberi akciósorozatának is – fő eleme, hogy mindenki számára nyilvánvalóvá tegyék: a király meztelen. Aki pedig a kormányoldalon is régóta tisztában van ezzel, annak mind kínosabb legyen az a tudat, hogy olyan embertől függ az egzisztenciája, önbecsülése és személyiségének integritása, akinek egyszemélyi hatalma mind képtelenebb hazugságokon alapul, és aki egyre közveszélyesebb, a magyar nemzeti érdekekre mind ártalmasabb katasztrófapolitikát folytat. A folyamatos szembesítés a többek között épp a „köztelevízió” révén fönntartott alternatív világ képtelenségével, valamint e látszat fenntartóinak romlottságával és mérhetetlen gyávaságával (és ebből fakadó agresszivitásával) azonnali eredményt nyilván nem hoz, de az orbánizmus fölszámolásának elengedhetetlen eszköze. Szél Bernadett és Hadházy Ákos jelenleg is tartó föllépésének ez az értelme és érdeme. Jól csinálják.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."