A szerk.

A vésztanács

A szerk.

Menekültügyi minicsúcsot tartott vasárnap Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke. A menekültek nyugat-balkáni útvonalának problémáit enyhíteni hivatott megbeszélésen nyolc uniós tagállam (Ausztria, Bulgária, Horvátország, Németország, Görögország, Magyarország, Románia, Szlovénia) és három külsős (Szerbia, Macedónia, Albánia) képviseltette magát.

Az összetartást a magyar–horvát határzár október 16-i élesítése, pontosabban az ennek nyomán szerb–horvát, horvát–szlovén, szlovén–osztrák, majd osztrák–német relációkban kibontakozó nézetkülönbségek miatt aligha lehetett halogatni. A bizottság nyilván aggodalommal figyelte a horvát, szlovén és osztrák kormánykörökből érkező, s a kerítésépítéssel több-kevesebb nyíltsággal kacérkodó nyilatkozatokat is. A hírek szerint a belső ellenzékével mind nehezebben birkózó Angela Merkel kitartó unszolása is kellett ahhoz, hogy Juncker végre aktív fellépésre szánja el magát (ahelyett, hogy tovább várt volna Donald Tusk tanácselnökre).

Jóllehet a 11 kormányfő csont nélkül elfogadta, sőt egy vállalással ki is egészítette a bizottság 16 pontos javaslatát, mégis önáltatás volna azt hinni, hogy fikarcnyival is közelebb kerültünk a menekültkrízis megoldásához. Juncker érezhetően biztonsági játékot játszott, aminek legfőbb célja – eléggé el nem ítélhető módon – az volt, hogy a következő egy-két hónapban lehetőség szerint egy menedékkérő se fagyjon meg Európa határainál. Ha az útvonalon fekvő tagállamok megmondják, hogy e minimális feltétel teljesítéséhez mire van szükségük, lesz pénz, paripa, fegyver és még néhány pokróc is az EU-s intézményektől.

Létesül még 100 ezer férőhely az útvonal mentén, ebből 50 ezer Görögországban, 30 ezer az év végéig, a többi meg majd valahol, valamikor. Ezek is inkább a migránsok emberségesebb továbbpasszintását szolgálják, mint érdemi lassításukat, hiszen a menekültek nem akarnak Görögországban (főleg nem Macedóniában vagy Szerbiában) maradni, és ha akarnának is, az összesen 100 ezres kapacitással akkor sem mennének sokra. Hiába írták alá a kormányfők, hogy akadályozni fogják a menekültek továbbutaz(tat)ását, napi 10 ezer belépő mellett ezt senki sem fogja megkockáztatni, a jobb információáramlás esetleg némi rendezettséget vihet a transzferekbe. A regisztrációs kötelezettség deklarálása is maximum biztonsági szempontból üdvözölhető, hisz a dublini rendeletet (a menedékkérők visszaküldését az útjukba eső első EU-s országba, ez esetben tehát Görögországba) nagyságrendekkel kisebb létszámoknál se nagyon alkalmazták, így mára gyakorlatilag meghaladottá vált.

S mi fontosat nyújtott Európának a mi fiunk, Orbán a találkozón? Semmit, úgyszólván. Egy mérsékelten szimpatikus recept leszállított árú eladási ajánlata volt csak a tarsolyában. Előre leszögezte, hogy mivel Magyarországot immár „elkerüli” a nyugat-balkáni útvonal, ő csak megfigyelő státuszban érkezett, hozzá sem szólt a vitához, de a „jó tapasztalatok” megosztását azért felajánlotta. Orbán színleg a közös európai fellépést, a görög határok megvédését sürgeti, miközben neki is tudnia kell, hogy ha a határőrök nem akarják tengerbe lőni a csónakokon érkező menekülteket, felvetésének nincs semmi értelme. Valódi exportcikke a nemzeti megoldás, a kerítésépítés, a probléma szomszédokra tolása, ami viszont a röszkei jelenetek megismétlődését teszi borítékolhatóvá. (Lapzártánk idején speciel az osztrák–német határon robbanásveszélyes a helyzet.)

Orbán politikája ma azért propagálható sikeresként, mert még az EU nyomorúságos, 160 ezer menedékkérő kvóták szerinti elosztásáról szóló terve is kínosan lassan realizálódik: eddig mintegy 100 embert helyeztek át Olaszországból Svédországba és Finnországba, olyan helyekre, ahová egyébként is tartanak a menedékkérők. Arról pedig már nem is igen ötletelnek, hogy e 160 ezres létszám felett hogyan lehetne méltányosan elhelyezni a menekülteket.

Pedig vagy ez van, vagy a kerítések és a könnygáz.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.