A szerk.

A világ hősei

A szerk.

Kedd délutáni tudásunk a frontok állásáról és az agresszor szándékairól és mozgásáról csak a legrosszabb sejtéseket engedik meg.

Ha az orosz haderő az invázió első pár napjában talán tartózkodott is a civil célpontok szándékos bombázásától, úgy tűnik, hogy a háború politikai célját – az ukrán kormány, illetve a helyi ukrán önkormányzatok likvidálását, és helyettesítését valamiféle orosz katonai provizóriummal: a megszállást – csak úgy érhetik el, ha vérfürdőt rendeznek. Körbezárják az ukrán városokat, és tüzérséggel, helikopterekről, harci repülőkről addig lövik őket, ameddig meg nem adják magukat. Ez tíz-, de inkább százezres nagyságrendű áldozattal járhat a következő napokban, s a II. világháború után soha nem látott méretű humanitárius katasztrófával. Mérhetetlen emberi szenvedéssel. Ne legyen igazunk, de a lapzártánk idején kilátásba helyezett újabb tárgyalások éppúgy nem fognak semmire sem vezetni (ha lesznek egyáltalán), mint az egy nappal ezelőttiek: amíg az ukránok az ismert orosz ultimátumot hallgatták az orosz küldöttségvezető, Megyinszkij és a hadügyminiszter-helyettes, Fomin szájából, a miheztartás végett az orosz erők Harkivot lőtték. Az egész csak arra volt jó, és arra lenne jó ez a következő kör is, hogy az oroszok a „következményekért” a magukat megadni nem hajlandó ukránokra hárítsák a felelősséget. Vagy legalábbis ezt mondhassák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.