A szerk.

A világ hősei

A szerk.

Kedd délutáni tudásunk a frontok állásáról és az agresszor szándékairól és mozgásáról csak a legrosszabb sejtéseket engedik meg.

Ha az orosz haderő az invázió első pár napjában talán tartózkodott is a civil célpontok szándékos bombázásától, úgy tűnik, hogy a háború politikai célját – az ukrán kormány, illetve a helyi ukrán önkormányzatok likvidálását, és helyettesítését valamiféle orosz katonai provizóriummal: a megszállást – csak úgy érhetik el, ha vérfürdőt rendeznek. Körbezárják az ukrán városokat, és tüzérséggel, helikopterekről, harci repülőkről addig lövik őket, ameddig meg nem adják magukat. Ez tíz-, de inkább százezres nagyságrendű áldozattal járhat a következő napokban, s a II. világháború után soha nem látott méretű humanitárius katasztrófával. Mérhetetlen emberi szenvedéssel. Ne legyen igazunk, de a lapzártánk idején kilátásba helyezett újabb tárgyalások éppúgy nem fognak semmire sem vezetni (ha lesznek egyáltalán), mint az egy nappal ezelőttiek: amíg az ukránok az ismert orosz ultimátumot hallgatták az orosz küldöttségvezető, Megyinszkij és a hadügyminiszter-helyettes, Fomin szájából, a miheztartás végett az orosz erők Harkivot lőtték. Az egész csak arra volt jó, és arra lenne jó ez a következő kör is, hogy az oroszok a „következményekért” a magukat megadni nem hajlandó ukránokra hárítsák a felelősséget. Vagy legalábbis ezt mondhassák.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.