A szerk.

A zöld ász

A szerk.

Cikk-kiskereskedelemmel foglalkozó munkahelyi közösségünk egyöntetű lelkesedéssel üdvözölte a kormány nyugdíjas zöldségáfa-rendeletét (mely valójában a tejre és a tejtermékekre is vonatkozik, de a munkavállalói szleng csak záfaként emlegeti).

„Végre egy öntetet (görög joghurt, kis tejföl, friss kapor, só, bors, amiből rövidesen csak az utóbbi kettőt terheli forgalmi adó – a szerk.) is megengedhetek magamnak!” – örült meg egy édesanya. Bár ő még aktív korú munkavállaló, felbuzdulása nem volt alaptalan. Hiszen csapatunk tagja két visszajáró nyugdíjas is, Feri és Zoli bá’-k, és szinte azonnal megszületett a közös bölcsesség, mely szerint – természetesen a jogszabályok szabta kereteken belül, szigorúan a törvényesség talaján maradva – a kollektíva zöldség-, tej- és tejtermékigényeinek kielégítését az új szabályozás hatályba lépését követően célszerű lenne őrájuk, a két hadastyánra bízni. Ha ugyanis egy nyugdíjasnak havi 15 ezer forint záfa jár vissza, akkor kettőnek már 30 ezer, azaz évente 360 ezer forintot tudna így megspórolni kollektívánk, ami tetemesnek mondható összeg; hogy mást ne említsünk, évi több mint 4200 kilogramm, azaz több mint 4 tonna jó minőségű, kedvezményes árú sárgarépa közös beszerzésére nyílna így mód. (Bruttó 400 Ft/kg répaárral és 27 százalékos normál áfával számolva, ha egy éven át csak répát vásárol a két idős szaki. Az infláció miatt várható áremelkedést figyelmen kívül hagytuk – a szerk.)

Arról sem volt vita, hogy Zoltán és Ferenc a beszerzést nem ingyen, szívességből végeznék, hanem méltányos pénzbeli ellenszolgáltatásért cserébe. Ezen a ponton viszont már el kellett gondolkodnunk azon, hogy vajon van-e, legyen-e közösségünknek szerepe a belső zöldségüzleti tranzakciók szabályozásában, vagy bízzunk abban, hogy a piac jótékony keze megnyugtatóan elrendez mindent. Ez utóbbi megoldás értelmében Zoltán és Ferenc szabadon árulhatnák az általuk beszerzett, 0 százalékos záfás termékeket a kollé­gák­nak, egyfajta szerkesztőségi zöldségtőzsdét teremtve meg így, ahol a tranzakciók kockázatát az eladók és a vevők közösen viselnék, s talpraesettségük függvényében osztoznának a (relatív) hasznon és veszteségen. Lehetőség nyílna opciós üzletek kötésére is, például a karalábé shortolására, vagy tetszőleges származékos ügyletekre a valami miatt „trappistának” nevezett ipari sajttal. Bár ezt a lehetőséget nem zártuk ki, sőt, munkatársaink a New York-i, a tokiói és a sanghaji tőzsde, valamint az antwerpeni gyémántpiac tanulmányozására indultak, a mérleg nyelve mégis inkább a központilag szabályozott elosztás felé hajlik. S mivel a jó munkahelyi légkör és a kiegyensúlyozott, kölcsönös tiszteleten alapuló emberi kapcsolatok záloga a szoros és korrekt elszámolás, nekiláttunk a peremfeltételek, ill. az eszköz- és célrendszer kidolgozásának, s azokat később többoldalú magánjogi szerződésekben (vagy egy szindikátusi szerződésben) kívánjuk rögzíteni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.