A szerk.

Mindenáron

A szerk.

Noha Orbán Viktor elmúlt napokbéli megszólalásai (évértékelő, országgyűlési beszéd) maradéktalanul visszaigazolták mindazt, amit a miniszterelnökről gondolunk, ezúttal nem az immár nyíltan vállalt bosszúszomjáról és ebből fakadó fenyegetőzéseiről emlékeznénk meg, egyrészt mert ezek végigkísérik egész eddigi politikai pályafutását (azaz unásig ismert gesztusok).

Továbbá unásig ismert az a tulajdonsága is, amely leginkább arra a mindenkivel feszt szemétkedő, de alapjában gyáva játszótéri kis pöcsösre emlékeztet, akinek rendre akkor nyílik ki igazán a csipája, ha erősebb fiúkat tud a háta mögött.

Ehelyett inkább az ún. választási ígéreteire figyelünk, amelyek megint csak bizonyos fáradtságról tanúskodnak, amennyiben semmi új, felvillanyozó elem nincs közöttük. (Amikor 2002-ben az általa támogatott főpolgármester-jelölttel megígértette az 5-ös meg a 6-os metrót azok után, hogy kormányfőként elkaszálta a 4-es tervét, az igen, abban a nagyotmondásban volt tökösség.)

Múlt szombati bemondásai közül a legnagyobb tétel, a két- és háromgyermekes anyáknak járó életre szóló adókedvezmény még a kormány becslései szerint is sok százmilliárdos költségvetési kiesést okozna már 2026-ban is. E tétel műfajilag leginkább Horn Gyula legendás 1997-es népboldogító ötletére, a 65 év fölöttiek ingyenes vonatozására, volánozására, békávézására (akkor 70 év fölött járt mindez) és repülésére hajaz.

Alapvető különbség viszont, hogy akkor az összes érintett cég (MÁV, Volán, BKV és mindenekelőtt a Malév) táviratilag közölte érzékelhető pánikban, hogy az emiatti kieső összeget képtelenek kigazdálkodni, de persze nyitottak a kormányzattal való tárgyalásra a megfelelő kompenzációról. És míg Horn elsősorban a sajátjait tette bolonddá, manapság az ellenzéki pártoknak, vagy más politikai szereplőknek kellene Orbánon a józanságot számon kérni: azt, hogy e felelőtlen ígéret az amúgy is nyomás alatt lévő államháztartásnak milyen problémákat okozhat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.