A szerk.

Mindenáron

A szerk.

Noha Orbán Viktor elmúlt napokbéli megszólalásai (évértékelő, országgyűlési beszéd) maradéktalanul visszaigazolták mindazt, amit a miniszterelnökről gondolunk, ezúttal nem az immár nyíltan vállalt bosszúszomjáról és ebből fakadó fenyegetőzéseiről emlékeznénk meg, egyrészt mert ezek végigkísérik egész eddigi politikai pályafutását (azaz unásig ismert gesztusok).

Továbbá unásig ismert az a tulajdonsága is, amely leginkább arra a mindenkivel feszt szemétkedő, de alapjában gyáva játszótéri kis pöcsösre emlékeztet, akinek rendre akkor nyílik ki igazán a csipája, ha erősebb fiúkat tud a háta mögött.

Ehelyett inkább az ún. választási ígéreteire figyelünk, amelyek megint csak bizonyos fáradtságról tanúskodnak, amennyiben semmi új, felvillanyozó elem nincs közöttük. (Amikor 2002-ben az általa támogatott főpolgármester-jelölttel megígértette az 5-ös meg a 6-os metrót azok után, hogy kormányfőként elkaszálta a 4-es tervét, az igen, abban a nagyotmondásban volt tökösség.)

Múlt szombati bemondásai közül a legnagyobb tétel, a két- és háromgyermekes anyáknak járó életre szóló adókedvezmény még a kormány becslései szerint is sok százmilliárdos költségvetési kiesést okozna már 2026-ban is. E tétel műfajilag leginkább Horn Gyula legendás 1997-es népboldogító ötletére, a 65 év fölöttiek ingyenes vonatozására, volánozására, békávézására (akkor 70 év fölött járt mindez) és repülésére hajaz.

Alapvető különbség viszont, hogy akkor az összes érintett cég (MÁV, Volán, BKV és mindenekelőtt a Malév) táviratilag közölte érzékelhető pánikban, hogy az emiatti kieső összeget képtelenek kigazdálkodni, de persze nyitottak a kormányzattal való tárgyalásra a megfelelő kompenzációról. És míg Horn elsősorban a sajátjait tette bolonddá, manapság az ellenzéki pártoknak, vagy más politikai szereplőknek kellene Orbánon a józanságot számon kérni: azt, hogy e felelőtlen ígéret az amúgy is nyomás alatt lévő államháztartásnak milyen problémákat okozhat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.