A szerk.

Mindenáron

A szerk.

Noha Orbán Viktor elmúlt napokbéli megszólalásai (évértékelő, országgyűlési beszéd) maradéktalanul visszaigazolták mindazt, amit a miniszterelnökről gondolunk, ezúttal nem az immár nyíltan vállalt bosszúszomjáról és ebből fakadó fenyegetőzéseiről emlékeznénk meg, egyrészt mert ezek végigkísérik egész eddigi politikai pályafutását (azaz unásig ismert gesztusok).

Továbbá unásig ismert az a tulajdonsága is, amely leginkább arra a mindenkivel feszt szemétkedő, de alapjában gyáva játszótéri kis pöcsösre emlékeztet, akinek rendre akkor nyílik ki igazán a csipája, ha erősebb fiúkat tud a háta mögött.

Ehelyett inkább az ún. választási ígéreteire figyelünk, amelyek megint csak bizonyos fáradtságról tanúskodnak, amennyiben semmi új, felvillanyozó elem nincs közöttük. (Amikor 2002-ben az általa támogatott főpolgármester-jelölttel megígértette az 5-ös meg a 6-os metrót azok után, hogy kormányfőként elkaszálta a 4-es tervét, az igen, abban a nagyotmondásban volt tökösség.)

Múlt szombati bemondásai közül a legnagyobb tétel, a két- és háromgyermekes anyáknak járó életre szóló adókedvezmény még a kormány becslései szerint is sok százmilliárdos költségvetési kiesést okozna már 2026-ban is. E tétel műfajilag leginkább Horn Gyula legendás 1997-es népboldogító ötletére, a 65 év fölöttiek ingyenes vonatozására, volánozására, békávézására (akkor 70 év fölött járt mindez) és repülésére hajaz.

Alapvető különbség viszont, hogy akkor az összes érintett cég (MÁV, Volán, BKV és mindenekelőtt a Malév) táviratilag közölte érzékelhető pánikban, hogy az emiatti kieső összeget képtelenek kigazdálkodni, de persze nyitottak a kormányzattal való tárgyalásra a megfelelő kompenzációról. És míg Horn elsősorban a sajátjait tette bolonddá, manapság az ellenzéki pártoknak, vagy más politikai szereplőknek kellene Orbánon a józanságot számon kérni: azt, hogy e felelőtlen ígéret az amúgy is nyomás alatt lévő államháztartásnak milyen problémákat okozhat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.