A szerk.

Amíg ő üldözött

A szerk.

Iványi Gábort köztársasági elnöknek!

De előbb rögzítsük a hétfőn történteket. Reggel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vagy harmincfős különítménye szállta meg az Oltalom Karitatív Egyesület (a köznyelvben csak: Iványiék) Dankó utcai központját; az épület minden egyéb funkciója mellett hajléktalan emberek szállása, melegedője, menzája. A NAV-osok házkutatás céljából érkeztek, de azt nem közölték a jelenlévőkkel, hogy (most éppen) mi ennek az oka, és azt sem, hogy mit is keresnek voltaképpen.

Iványi Gábor lelkész, az egyesület vezetője, egyszersmind emblematikus alakja ez irányú kérdéseire elfogadható válaszokat nem kapván, ragaszkodott hozzá, hogy a házkutatás nyilvánosan, a sajtó és a parlamenti ülésről odasiető ellenzéki képviselők jelenlétében folytatódjon. Ebbe a NAV-kommandó nem egyezett bele, elállták a bejáratot, ám őrségük – az időközben odasereglett Oltalom-szimpatizánsok skandálásban megfogalmazott tiltakozásának nem tudván, nem akarván, idegekkel nem bírván ellenállni – idővel szabad utat engedett a befelé igyekvőknek, köztük a sajtó elszánt képviselőinek. Nekik hála számos információs csatornán lehetett követni innentől az épület folyosóján kialakult állóháborút, mely főként szópárbajok hosszú sorát jelentette, még dulakodásról sem beszélhetünk. Mondjuk ezt egyfelől az Oltalom oltalmára sereglő polgárok dicséretéül, másfelől azt rögzítendő, hogy a folyosókról nyíló ajtók mögött a házkutatás maga lendületesen folytatódhatott – továbbra is az okának bármilyen szintű tisztázása nélkül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.