A szerk.

Az Egyesült Királyság balkanizálódása

A szerk.

Lapzártánk napján, kedden délután nagyon úgy fest, hogy decemberben előrehozott választást tartanak az Egyesült Királyságban, és ez, ha megvalósul, minden reális számítás szerint azt jelenti, hogy bevégeztetett: lesz Brexit, és nem lesz Egyesült Királyság.

A Brexit-sztori jelen szakasza – még egyszer: minden reális számítás szerint a végjátéka – akkor kezdődött, amikor Boris Johnson kormányfő október közepén mégiscsak megállapodott az Európai Unióval a rendezett kilépésről. A Johnson-féle Brexit valódi Brexit lett volna – vagy lesz: erre még visszatérünk –, szemben a Theresa May által kötött, és a parlament által háromszor is leszavazott alkuval. Ez utóbbi lényegében határidő nélkül megőrizte volna az áruk, a tőke, a szolgáltatások és a személyek szabad mozgását az Egyesült Királyság és az unió között, és érvényben tartotta volna az Egyesült Királyság területén az uniós szabályozásokat is – May csak így tudta elérni azt, hogy Észak-Írország (az Egyesült Királyság része) és Írország (az Európai Unió tagállama) között ne állítsák vissza a határt. Az Egyesült Királyság csak az európai intézményekből vonult volna ki. Johnson Brexitje ezzel szemben valódi szakítást hoz majd: felmondja a kereskedelmet, az ipart, a mindennapi élet ezer apró részletét rendbe szervező ezerféle uniós szabályozást, és valódi vám- és egyéb határt von majd – ha nem is az Egyesült Királyság, de Nagy-Britannia és az unió közé. Johnson ugyanis a megállapodás érdekében elfogadta az unió egy korábbi javaslatát, mely szerint a vámhatár Észak-Írország és Nagy-Britannia között húzódjon: azaz Észak-Írország – Angliával, Skóciával és Walesszel szemben – az uniós gazdasági és szabályozási tér része maradna.

Johnson október 22-én az egyezményről szóló törvényt be is terjesztette a parlament elé, és ezt a többség meg is szavazta. De csak azért, hogy nyomban utána a parlament elutasítsa az egyezmény részleteinek gyorsított tárgyalását, rapid ratifikációját – és ez utóbbi volt a fontosabb voksolás, amely végül is határozatlan időre megtagadta a törvényhozási jóváhagyást Johnsontól és Brexit-alkujától. Jegyezzük meg azt is, hogy az első indítványt – azt tehát, amely tulajdonképpen elfogadta Johnson ajánlatát a Brexitre – a tory képviselőkön kívül 19 munkáspárti honatya is megszavazta: így lett 30 fős többsége. Ugyancsak fontos részlet, hogy a második szavazás többsége – amely nyomban meg is lőtte Johnsont – az északír DUP párton múlott: a hardline unionista, protestáns, brit tudatú északír közösség 10 képviselője, akik mindeddig a konzervatívok partnerei voltak, és nem mellesleg a kilépés elkötelezett támogatói, egyöntetűen az ellen foglaltak állást, hogy Nagy-Britannia a rendezett Brexit érdekében lemondjon Észak-Írországról. Elvégre egész életükben az ír egyesítés ellen harcoltak.

Johnson minderre válaszul ismét az előrehozott választás ötletével állt elő, amihez először most sem kapott többséget, azt pedig már csak a zöldfülű Brexit-figyelők találhatják furcsának, hogy ebbéli szándékát rendre a Munkáspárt húzza keresztül: a legnagyobb ellenzéki párt nem akarja megbuktatni a kormányt. Ám e hét hétfőn a Skót Nemzeti Párt (SNP) és a Liberális Demokraták – a Brexit, bármilyen Brexit elszánt ellenzői – úgy határoztak: csatlakoznak a torykhoz, és a parlament mihamarabb döntsön az új választásról. Lapzártánkkor épp az időponton huzakodnak.

Mindebből a következő kép látszik körvonalazódni.

A decemberi választást a toryk meg fogják nyerni: a közvélemény-kutatások szerint most 37 százalékon állnak, és 11 százalékot mutat a Brexit Párt, Farage pártja. A Munkáspárt támogatottsága 24, a Liberális Demokratáké 18 pontos. Ha Johnsonnak sikerül a Farage-párt híveit is maga mellé állítani a kampányban, és ha a Liberális Demokraták és a Munkáspárt egymás ellen indulnak, a Konzervatív Pártnak a felesnél jóval komolyabb parlamenti többsége is lehet.

Azt is érdemes megjegyeznünk, hogy ez a Konzervatív Párt már teljes egészében Boris Johnson pártja lesz: azok a centrista, maradáspárti, Európa-barát tory képviselők – és volt belőlük majd’ kéttucatnyi –, akik az elmúlt három évben mindig a mérséklet hangján szólaltak meg, és sokat tettek például a no-deal Brexit megakadályozásért, el sem fognak indulni. Sőt: hogy a Farage-párt szavazóit elcsábítsa, Johnson és az új toryk még radikálisabb pozíciókat foglalnak majd el. A Munkáspárt minden valószínűség szerint összeomlik. A vezetése negyedik éve nem foglal állást arról, hogy az Egyesült Királyság kilépjen-e az unióból vagy sem, miközben eredeti szavazóinak durván a kétharmada maradáspárti: ők, vagy legalább egy jó részük, más alternatíva után fognak nézni. A LibDemek éppenséggel azért egyeztek bele az előrehozott választásba, mert a Munkáspárt helyére lépnének. De ennek a vetélkedésnek, most úgy tűnik, legfeljebb az a tétje, hogy ki legyen a következő években Nagy-Britannia legerősebb ellenzéki pártja: az unióba visszalépni kívánó Liberális Demokraták, vagy a kilépést ex post facto nyíltan helyeslő, nacionalista-trockista élcsapat.

Skóciában elsöprő többséget szerez a maradáspárti SNP.

Boris Johnson ily módon abszolút többséget és korlátlan felhatalmazást fog kapni a Brexit kivitelezésére: de az ország, melyet nem kevés ravaszság, töménytelen hazugság, megszámlálhatatlan árulás és legfőképpen ellenfelei gyengesége révén megszerzett, nem fogja ezt túlélni. Láttuk: ha a fent leírt Brexit-megállapodást ratifikálja az új londoni parlament, Észak-Írország egyre gyorsuló mozgást vesz Írország felé. Az SNP új függetlenségi népszavazást helyezett kilátásba a Brexit esetére: ők, ha lehet, maradnának az EU-ban. Walesben, bár szeparatizmusról nem beszél (még) senki, szintén erős többségben vannak a maradáspárti szavazók.

E széttartás pedig borús jövőt vetít előre. Ahogy a kilépésnek Angliában, úgy az EU-tagságnak Walesben és Skóciában, illetve Észak-Írország és Írország összeolvadásának Észak-Írországban legfeljebb szűk többsége van – bármilyen politikai megoldás is születik, az súlyos, elhúzódó konfliktusokat ígér. Elvégre a 2016-os népszavazás óta az Egyesült Királyság lakói a legalapvetőbb kérdésben nem tudnak megegyezni, sőt, sodródnak egymástól egyre távolabb: abban tudniillik, hogy hol húzódjanak, s milyenek legyenek az országuk határai. Ez a kérdés túlmutat a hétköznapi, békés politikán, és az egyén életének alapvető gyakorlati és absztrakt dimenziót érinti; a személyes identitás legbelső zugaiig hatol, s azt zaklatja fel. És ez nem csak az ő problémájuk. Az Egyesült Királyság kilépése praktikus, gazdasági-adminisztratív szempontból is valóságos katasztrófa lesz az unió számára, s ezt az Egyesült Királyság belső konfliktusai csak súlyosbítani fogják. De ezen túl a Brexit példa és bátorítás is lesz Európa minden európai ellenségének, minden sovinisztának és újfasisztának, és fájó szimbolikus vereség a békés Európa és az integráció híveinek.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.