A szerk.

Az elit

A szerk.

A hétvégén Mészáros Lőrincnél, nevezett tihanyi éttermében mulatott a magyar jet set. Bizonyos Gaál Cecília lagziját ülték, akit pedig az elmúlt tíz esztendőben bőségesen nyílt alkalma megismerni a magyar társadalomnak.

Rogán Antal jelenlegi propagandaminiszter volt felesége afféle celebként tündökölte végig ezeket az éveket a NER bulvársajtójában. (Pusztán a tények kedvéért: Magyarországon csak a NER-nek van ilyenje, független bulvárlap nincs a „piacon”). E sajtótermékekből aztán mindenki megismerhette Rogán-Gaál Cecília teljes munkásságát, barátait, gyermeknevelési és utazási szokásait (vö.: helikopterezés), családi hátországát éppúgy, mint a férjéjét. Így ugyancsak a tárgyszerűség jegyében, minden különösebb mellékzönge nélkül van módunk megállapítani, hogy meglehetősen lentről kerültek oda, ahol most tartanak. Attól is nagyon határozottan megtartóztatnánk magunkat, hogy útjukat valamiféle felkapaszkodásnak nevezzük, bár anyagi értelemben kétségtelen gyarapodásról van szó, hiszen bő fél évvel ezelőtti, tavaly novemberi válásuk után Rogán Antal nyilvánosságra hozott vagyonbevallásán például pont ebben az időszakban keletkezett egy 800-900 millió forintos lyuk, amiről a magyar sajtó – bárminemű cáfolat nélkül – a válás áraként számolt be.

A NER-es propaganda szerint Rogán-Gaál Cecília omnipotens vállalkozó, extrémül sikeres üzletasszony, lenyűgöző modell és a többi, és a többi volt ekkoriban, s pillanatnyilag is az nyilván. Rogán Antal pedig korszakos jelentőségű feltaláló, legalább egy sorsfordító szabadalom aktív részese – azt is tudja mindenki, hogy most nem viccelünk. Mint ahogy azt is, hogy ez az egész egy vicc, semmi nem igaz belőle.

Rogán Antal kora ifjúságától politikus volt, minden jövedelmét így vagy úgy a politikának köszönhette a Pasa parki lakástól a kicsengetett lelépési pénzig, mindent, de mindent. S itt a hangsúly egy percre az „így vagy úgy”-ra kerül, mert lehet akármilyen üzletrésze, igazgatótanácsi tagsága, feltalálói státusza, azt a legtávolabbról sem üzleti képességeivel, gazdasági éleslátásával, innovátori találékonyságával érte el, hanem mindig is az épp aktuális politikai pozíciójával – ennek a haszonélvezője volt kedves felesége is mindvégig. Ebből jött a Gucci hátizsák, a méregdrága óra meg az összes hírhedtté lett cafrang. Ebből, a köz pénzéből. Mely közpénz persze így vagy úgy transzformálódott, mielőtt Rogán és Rogánné zsebébe került, de közpénzjellegét sosem veszítette el – minden vonatkozó híresztelés és konfabuláció ellenére sem. A hétvégi világraszóló dínomdánomra is ebből a pénzből futotta a Balatonon. Ezt a pénzt adták oda a lagzi ellentételezéseként Mészáros Lőrincnek, a minden magyarországi közpénzek végállomásán 0–24-ben ügyeleti szolgálatot teljesítő főfelelősnek. Akinek különben is a nevén van a fél, ha nem az egész Balaton. Ebből a pénzből mulattak a szép számban megjelent celebritások – szerencsére az Operatív Törzs idejekorán lehetőséget biztosított a nagy létszámú esküvők megrendezésére.

Mindebből pedig egyetlenegy következtetés vonható le: erre kellett nekik a pénzünk. Erre kellett mindenkinek a pénze, s ezért kellett mellesleg szétrombolni ezt az országot. Hogy így éljenek, a legócskább nyugati bulvárlapok címlapjairól lelesett minták, grimaszok és pózok szerint, mely címlapoknak amúgy még a képaláírásait sem értik. Ők a mi arisztokráciánk és nagypolgárságunk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."