A szerk.

Az elit

A szerk.

A hétvégén Mészáros Lőrincnél, nevezett tihanyi éttermében mulatott a magyar jet set. Bizonyos Gaál Cecília lagziját ülték, akit pedig az elmúlt tíz esztendőben bőségesen nyílt alkalma megismerni a magyar társadalomnak.

Rogán Antal jelenlegi propagandaminiszter volt felesége afféle celebként tündökölte végig ezeket az éveket a NER bulvársajtójában. (Pusztán a tények kedvéért: Magyarországon csak a NER-nek van ilyenje, független bulvárlap nincs a „piacon”). E sajtótermékekből aztán mindenki megismerhette Rogán-Gaál Cecília teljes munkásságát, barátait, gyermeknevelési és utazási szokásait (vö.: helikopterezés), családi hátországát éppúgy, mint a férjéjét. Így ugyancsak a tárgyszerűség jegyében, minden különösebb mellékzönge nélkül van módunk megállapítani, hogy meglehetősen lentről kerültek oda, ahol most tartanak. Attól is nagyon határozottan megtartóztatnánk magunkat, hogy útjukat valamiféle felkapaszkodásnak nevezzük, bár anyagi értelemben kétségtelen gyarapodásról van szó, hiszen bő fél évvel ezelőtti, tavaly novemberi válásuk után Rogán Antal nyilvánosságra hozott vagyonbevallásán például pont ebben az időszakban keletkezett egy 800-900 millió forintos lyuk, amiről a magyar sajtó – bárminemű cáfolat nélkül – a válás áraként számolt be.

A NER-es propaganda szerint Rogán-Gaál Cecília omnipotens vállalkozó, extrémül sikeres üzletasszony, lenyűgöző modell és a többi, és a többi volt ekkoriban, s pillanatnyilag is az nyilván. Rogán Antal pedig korszakos jelentőségű feltaláló, legalább egy sorsfordító szabadalom aktív részese – azt is tudja mindenki, hogy most nem viccelünk. Mint ahogy azt is, hogy ez az egész egy vicc, semmi nem igaz belőle.

Rogán Antal kora ifjúságától politikus volt, minden jövedelmét így vagy úgy a politikának köszönhette a Pasa parki lakástól a kicsengetett lelépési pénzig, mindent, de mindent. S itt a hangsúly egy percre az „így vagy úgy”-ra kerül, mert lehet akármilyen üzletrésze, igazgatótanácsi tagsága, feltalálói státusza, azt a legtávolabbról sem üzleti képességeivel, gazdasági éleslátásával, innovátori találékonyságával érte el, hanem mindig is az épp aktuális politikai pozíciójával – ennek a haszonélvezője volt kedves felesége is mindvégig. Ebből jött a Gucci hátizsák, a méregdrága óra meg az összes hírhedtté lett cafrang. Ebből, a köz pénzéből. Mely közpénz persze így vagy úgy transzformálódott, mielőtt Rogán és Rogánné zsebébe került, de közpénzjellegét sosem veszítette el – minden vonatkozó híresztelés és konfabuláció ellenére sem. A hétvégi világraszóló dínomdánomra is ebből a pénzből futotta a Balatonon. Ezt a pénzt adták oda a lagzi ellentételezéseként Mészáros Lőrincnek, a minden magyarországi közpénzek végállomásán 0–24-ben ügyeleti szolgálatot teljesítő főfelelősnek. Akinek különben is a nevén van a fél, ha nem az egész Balaton. Ebből a pénzből mulattak a szép számban megjelent celebritások – szerencsére az Operatív Törzs idejekorán lehetőséget biztosított a nagy létszámú esküvők megrendezésére.

Mindebből pedig egyetlenegy következtetés vonható le: erre kellett nekik a pénzünk. Erre kellett mindenkinek a pénze, s ezért kellett mellesleg szétrombolni ezt az országot. Hogy így éljenek, a legócskább nyugati bulvárlapok címlapjairól lelesett minták, grimaszok és pózok szerint, mely címlapoknak amúgy még a képaláírásait sem értik. Ők a mi arisztokráciánk és nagypolgárságunk.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.